تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸
کد خبر: ۱۷۰۸۶۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
سهم عشایر و روستائیان از مالیات بر ارزش افزوده
اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به روستاهای فاقد دهیاری از سال گذشته و اجرای طرحها و ارائه خدمات به این روستاها موجی از رضایتمندی بین اهالی روستایی ایجاد کرده است.

شهرستان دزفول با مساحتی حدود چهار هزار و 800 کیلومتر وسعت دارای چهار بخش مرکزی، سردشت، شهیون و چغامیش است که بخش های سردشت و شهیون در مناطق کوهستانی واقع شده و به دلیل وجود راه های سخت گذر از کمبود امکانات رنج می برند.

لازم بود اقدامی برای رسیدگی هرچه بیشتر به این مناطق انجام شود تا علاوه بر جلوگیری از مهاجرت اهالی، شاهد رونق این مناطق نیز باشیم.

مدیرکل دفتر برنامه و بودجه سازمان عشایری کشور در خصوص اقدامات انجام شده برای ارائه بهتر خدمات به مناطق عشایری و روستاها گفت: عشایر در برنامه پنجم توسعه از محل مالیات بر ارزش افزوده سهمی نداشتند که با تلاش نمایندگان فراکسیون عشایری با 170 نفر عضو در این مالیات سهیم شدند.

سعید پازوکی افزود: پارسال در قالب برنامه ششم توسعه 630 میلیارد ریال از محل مالیات بر ارزش افزوده به جامعه عشایری کشور اختصاص یافت که رقم قابل توجهی بود.

وی جمعیت عشایری کشور را یک میلیون و 200 هزار نفر اعلام کرد و گفت: این اعتبار در قالب طرح های تعریف شده عشایری چون آبرسانی به عشایر و دیگر طرح ها هزینه شده است.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به پیگیری های انجام شده برای اختصاص مالیات بر ارزش افزوده به روستاهای فاقد دهیاری در مجلس گفت: پارسال افزون بر 60 میلیارد ریال اعتبار از محل مالیات بر ارزش افزوده به روستاهای فاقد دهیاری دزفول اختصاص یافت که امیدواریم امسال به بالای 90 میلیارد ریال برسد.

عباس پاپی زاده افزود: افزون بر 40 درصد عشایر استان خوزستان در شهرستان دزفول ساکن هستند که باید با ارائه خدمات و امکانات چهره محرومیت را از آنها زدود.

محسن پورفرخی رئیس امور عشایر دزفول نیز در این باره گفت: یکی از دلایل محرومیت عشایر در سال های گذشته و برنامه چهارم و پنجم توسعه برخوردار نبودن روستائیان و عشایر از محل اعتبارات ارزش افزوده بود که این امر با اهتمام نماینده دزفول در مجلس در برنامه ششم توسعه اصلاح شد و روستاهای فاقد دهیاری نیز از این اعتبارات بهره مند شدند.

وی با بیان اینکه اعتبارات ارزش افزوده به حساب فرمانداری ها واریز می شوند، افزود: با تصویب مجلس توجه خاصی به مناطق عشایری خواهد شد و روستاهای فاقد دهیاری از حداقل ها بهره مند خواهند شد.

پورفرخی اظهار داشت: عشایر دزفول در حوزه راه و آب با بیشترین کمبودها مواجه هستند که امیدواریم با بهره مندی از این اعتبارات بخشی از مشکلات آنها حل شود.

معاون عمران و برنامه ریزی فرمانداری دزفول نیز گفت: استان های خوزستان و سیستان و بلوچستان از آبان ماه پارسال پایلوت اجرای طرح اختصاص مالیات بر ارزش افزوده برای روستاهای فاقد دهیاری معرفی شدند که در این راستا طرح های زیادی در بیش از47 روستای فاقد دهیاری بخش شهیون، 10 روستای بخش سردشت، سه روستای بخش چغامیش و سه روستای بخش مرکزی تعریف شد.

عبدالحسین پوررکنی با بیان اینکه این اعتبارات برای بهسازی ورودی روستا، تعمیر جاده، روشنایی، آبرسانی، برقرسانی و دیگر طرح های عمرانی در این روستاها آغاز شده است، افزود: طرح آبرسانی به هفت روستای بخش سردشت و سه روستای بخش شهیون از محل اعتبارات ارزش افزوده آغاز شده و در حال انجام است.

وی گفت: مساحت شهرستان دزفول چهار هزار و 800 کیلومتر بوده که حدود 70 درصد این مساحت مربوط به بخش های کوهستانی سردشت و شهیون است و با توجه به اینکه 10 درصد جمعیت شهرستان دزفول در این بخش ها ساکن هستند نیاز است نسبت به رفع مشکلات و محرومیت های آنها اقدام شود.

پوررکنی اضافه کرد: 450 روستای فاقد دهیاری بخش های سردشت و شهیون می توانند از این اعتبارات بهره مند شوند ضمن اینکه در ارائه خدمات طرح تجمیع و روستاها با بررسی و بازدیدهای میدانی بیشتر انجام خواهد شد زیرا ارائه امکانات به روستاهایی با کمترین جمعیت در عمل امکان پذیر نیست که البته طرح تجمیع روستاها را هماهنگی اهالی روستاها و مسئولان انجام خواهد شد.

معاون فرماندار دزفول اظهار امیدواری کرد با بهره مندی بیشتری از اعتبارات ارزش افزوده بتوان گام های مثبتی در جهت محرومیت زدایی از چهره این روستاها برداشت.

وی ضمن تقدیر از فرماندار دزفول و استانداری جهت پیگیری ها و اقدامات انجام شده، گفت: 27 طرح عمرانی آغاز شده در روستاهای دزفول بین 80 تا 100 درصد پیشرفت دارند و بقیه نیز حدود 20 درصد پیشرفت دارند.

وی با بیان اینکه طرح آبرسانی به 26 ر وستای فاقد دهیاری در دزفول با استفاده از اعتبارات ارزش افزوده آغاز شده است، افزود: ارائه این امکانات و خدمات موجبات رضایتمندی اهالی روستایی و عشایری را در پی داشته است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار