تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۲
کد خبر: ۱۷۰۵۸۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه مطرح کرد:
کور شدن دام‌ها بر اثر مصرف آب شور
مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه با بیان این‌که دام‌های حدود 10 روستا در هویزه به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند، گفت: هویزه به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن شهرستان در انتهای رودخانه کرخه، جزو شهرستان‌هایی است که به صورت ذاتی بحران‌خیز است و در این زمینه با توجه به شرایط خشکسالی با بحران آب مواجه است. 

سید نورالله موالی زاده اظهار کرد: شهرستان هویزه به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرار گرفتن در انتهای رودخانه کرخه، جزو شهرستان‌هایی است که به صورت ذاتی بحران‌خیز است و در این زمینه با توجه به شرایط خشکسالی با بحران آب مواجه است.

وی افزود: طبیعی است که وقتی شهرستانی در انتهای یک رودخانه قرار بگیرد، با مشکلاتی در بحث کیفیت و کمیت آب مواجه باشد و در این زمینه با بحران‌هایی رو به رو شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه با این‌که این شهرستان جزو شهرستان‌هایی از استان است که خشکسالی بر روی آن اثر مستقیم گذاشته است، تصریح کرد: به دلیل این‌که هویزه یک شهرستان مرزی است، سال‌های جنگ باعث شد بخشی از زیرساخت‌های منطقه از بین برود و از یکسری از شهرستان‌های دیگر استان عقب بماند و بحث خشکسالی نیز بر مشکلات ما افزوده است.

خشکسالی امسال با شدت بیشتری گریبانگیر هویزه شد

موالی زاده با اشاره به مساله خشکسالی که امسال با شدت بیشتری گریبانگیر هویزه شد، گفت: خوشبختانه با بازتاب این مساله به رییس سازمان جهاد کشاورزی استان، بحث تامین آب مورد نیاز دام‌های شهرستان مطرح شد. در این زمینه به ما گزارش داده شد که تعدادی از دام‌ها در هویزه بر اثر آب شور کور شدند و تعدادی نیز به دلیل کمبود آب تلف شدند.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که یکسری از روستاهای هویزه از رودخانه دور هستند و به دلیل مراتعی که وجود دارد در عمق صحرا در نزدیکی مرز ایران و عراق زندگی می‌کنند، برای تامین آب مورد نیاز خود و دام‌هایشان مجبور به حفر چاه شده‌اند، اما آب این چاه‌ها شور است.
تعدادی از دام‌ها بر اثر مصرف آب شور کور شده‌اند

مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه با بیان این‌که آب‌های زیرزمینی استان آب‌هایی شور هستند، عنوان کرد: این روستاییان از روی ناچاری اقدام به حفر چاه در عمق صحرا می‌کنند تا آب دام‌های خود را تامین کنند، اما به دلیل اینکه در پایین دست استان قرار داریم آب این چاه‌ها شور است. 

موالی زاده ادامه داد: با توجه به این شوری و با استفاده دام‌ها از این آب تعدادی از آن‌ها کور شدند و این موضوع باعث شد مساله را به سازمان گزارش دهیم. پس از این گزارش، سازمان جهاد کشاورزی استان راهکاری را در نظر گرفت تا از طریق تانکر، آب شرب مورد نیاز شهرستان‌هایی که با بحران آب مواجه هستند، تامین شود. در این زمینه هویزه اولین شهرستانی بود که با تانکر به آن آبرسانی شد.

کار آبرسانی با تانکر تا رفع بحران ادامه خواهد داشت 

وی گفت: از تاریخ 13 تیرماه تا کنون، عملیات آبرسانی با تانکر به دامداران هویزه در حال انجام است تا نیاز دام‌های آن‌ها به آب تامین شود. این کار تا اوایل شهریورماه و تا زمان رفع بحران ادامه خواهد داشت و امیدواریم که هرچه سریعتر این اتفاق رخ دهد و بحران آبی که گریبانگیر کشور، استان و شهرستان هویزه شده است، هرچه سریعتر حل شود.

مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه با اشاره به اجرای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در این شهرستان، اظهار کرد: تقریبا حدود 23 هزار هکتار از اراضی کشاورزی در هویزه تحت پوشش طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری قرار گرفته و در این زمینه حدود 18 هزار هکتار از آن‌ها تا کنون به بهره‌برداری رسیده است.

در تامین مراتع مورد نیاز چرای دام‌ها در هویزه مشکل داریم 

موالی زاده با بیان این‌که در سالی که گذشت تنش‌های آبی بسیاری داشتیم، ادامه داد: با توجه به اجرای این طرح قاعدتا در بحث مراتع مورد نیاز چرای دام‌ها در شهرستان نباید مشکلی وجود داشته باشد، اما متاسفانه با توجه به شرایط آبی مشکلاتی در بحث تامین مراتع مورد نیاز چرای دام‌ها در شهرستان است. 

وی در خصوص بحث تامین آب دام‌ها با تانکر گفت: اخیرا نامه‌ای از سوی مدیریت بحران زده شده است که آب و فاضلاب روستایی نباید پول آب دام را دریافت کند و این تصمیم خوبی است که در مدیریت بحران استان اتخاذ شده است. در این زمینه با پیمانکار قراردادی را منعقد کرده‌ایم و آب به صورت متر مکعبی میان دامداران توزیع می‌شود.

10 روستا در هویزه به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند 

مدیر اداره جهاد کشاورزی هویزه با بیان این‌که شغل بیشتر مردم در هویزه دامداری و کشاورزی است، گفت: دام‌های حدود 10 روستا در هویزه به وسیله تانکر آبرسانی می‌شوند و در این زمینه در حال بررسی منطقه هستیم تا در صورت مشاهده هرگونه بحران در سایر مناطق و روستاها نسبت به آبرسانی به آن‌ها اقدام کنیم. 

موالی زاده با اشاره به خسارت‌های وارد شده به دام‌ها و مزارع شهرستان به دلیل خشکسالی عنوان کرد: در حال حاضر آماری در این زمینه جمع‌آوری نشده است اما در حال رصد این موضوع هستیم و به محض تکمیل شدن اطلاعات جمع‌آوری شده و برآورد میزان خسارات، آن را اعلام خواهیم کرد. 

هویزه رتبه دوم از نظر تعداد شتر در استان

وی با بیان این‌که هویزه رتبه دوم استان را از نظر تعداد شتر دارد، گفت: در حال حاضر آب مورد نیاز 62 هزار و 250 راس دام سبک (گوسفند و بز)، 9 هزار و 900 راس دام سنگین (گاو و گاومیش) و 2 هزار و 200 نفر شتر، با تانکر به آن‌ها رسانده می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار