تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
کد خبر: ۱۶۹۵۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پشت پرده بروز آتش سوزی در منطقه تالاب چیست؟
نابودی ۹۰ درصدی تالاب هورالعظیم
نماینده مردم دزفول در مجلس گفت: ۹۰ درصد تالاب آبی هورالعظیم خشک شده است.

عباس پاپی زاده درباره وضعیت تالاب هورالعظیم،گفت: علت اصلی و اساسی آتش گرفتن تالاب آبی هورالعظیم را باید در بی آبی تالاب جستجو کرد، بنابراین برای نجات تالاب می‌بایست برگرداندن آب به رودخانه کارون از سرشاخه های دز در اولویت قرار بگیرد تا بتوان به طور ساختاری از تالاب آبی هور العظیم در برابر حوادثی همچون آتش سوزی جلوگیری بعمل آورد.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: تالاب هورالعظیم در آخرین امیدهای احیا  به سر می‌برد و اگر تمهیداتی در این زمینه در نظر گرفته نشود، اوضاع  تالاب مذکور وخیم تر می‌شود و این در حالی است که هم اکنون به نوعی این تالاب آبی بی نظیر تبدیل به کویر شده است زیرا در این تالاب پوشش گیاهی دیده نمی‌شود.

پاپی زاده  افزود: آتش گرفتن تالاب هورالعظیم نشان از این مسئله دارد که عمر تالاب رو به پایان است بنابراین باید شرایط  انتقال آب  به تالاب هور العظیم مهیا شود و این در حالی است که بایدبه این نکته نیز اشاره کرد که استان خوزستان در بحث آب و فاضلاب دچار مشکلات جدی است.

وی تصریح کرد: ما در دزفول در شرایطی  شاهد افت فشار پایین  آب هستیم که رودخانه دز از  داخل دزفول عبور می کند اما عدم مدیریت بهینه مانع از اجازه برداشت بهینه از منابع آبی این رودخانه بسیار مهم  است.

 عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با بیان اینکه 90 درصد تالاب آبی هور العظیم خشک شده است یادآورشد: پوشش های گیاهی و نیزاری که در تالاب بوده است، تقریبا در حال نابودی است که این امر از نظر زیست محیطی تاثیر منفی بر این تالاب بسیار مهم دارد.
:
:
:
آخرین اخبار