تاریخ انتشار: ۰۶ تير ۱۳۹۷ - ۲۰:۰۱
کد خبر: ۱۶۷۶۸۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
63 درصد مطالبات گندم کاران خوزستانی پرداخت شد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور گفت:تاکنون 63درصد مطالبات گندم کاران خوزستانی که محصول آنان به قیمت تضمینی خریداری شده به حساب کشاورزان واریز شده است.

سیاوش حسین پور روز چهارشنبه افزود: در مجموع یک میلیون و 129هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خوزستانی به قیمت تضمینی به ارزش 14هزار و 677میلیارد ریال خریداری شده که از این مبلغ حدود هشت هزارو 800میلیارد ریال به کشاورزان پرداخت شده است.

وی گفت: پیگیری های لازم برای پرداخت مابقی مطالبات گندم کاران خوزستانی در حال انجام شد و دولت نیز در این ارتباط ، همه توان خود را به کار گرفته است.

حسین پور در ادامه افزود: بیش از 90درصد گندم تضمینی استان در سیلوها و انبارهای مسقف استان نگهداری می شود و تنها 10درصد گندم تولیدی خوزستان به سیلوهای سایر استان های کشور انتقال یافته است. 

حسین پور در ادامه افزود: کار خرید تضمینی گندم با سطح پوشش 99.5درصد در استان خوزستان به پایان رسیده است.

عملیات برداشت گندم از سطح 350هزار هکتار از اراضی آبی استان از نیمه دوم فروردین شروع و بیش از 90درصد محصول در مدت 40روز توسط شرکت غله و تعاون روستایی به عنوان مباشر خریداری شد.

جهادکشاورزی خوزستان پیش تر پیش بینی کرده بود در سال زراعی جاری یک میلیون و 255هزار و 921تن به نرخ تضمینی از گندم کاران استان خریداری شود ولی این رقم انحراف اندکی داشت و به شاخص موردنظر نرسید.

به گزارش ایرنا با وجود کاهش تولید و خرید گندم به نرخ تضمینی ، به احتمال زیاد استان خوزستان برای چهارمین سال متوالی عنوان نخست را در خرید گندم در کشور به خود اختصاص خواهد داد.

در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در فصول پاییز و زمستان ، 280هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و 100هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به دلیل نبود آب ، کمی بارندگی و بالا رفتن تنش آبی از بین رفت و تقریبا تنها برداشت گندم در سطح 350هزار هکتار گندم آبی انجام شد.

در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی از سطح 1.2میلیون هکتار برداشت می شود که در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان چندی پیش در نشست مطبوعاتی گفته بود در صورت تامین آب مورد نیاز و اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری ، خوزستان توان تولید غذای مورد نیاز 30میلیون نفر از جمعیت کشور را دارد.

گندم ، نیشکر ، چغندرقند ، مرکبات ، برنج ، خرما ، سبزیجات و صیفی جات مهمترین محصولات کشاورزی استان را تشکیل می دهد که حدود هفت میلیون تن آن را نیشکر تشکیل می دهد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار