تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۰
کد خبر: ۱۶۷۱۶۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان بیش از 2 برابر مصرف خود گندم تولید کرد
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار اهواز گفت: استان خوزستان در سال زراعی جاری با وجود دست پنجه نرم کردن با خشکسالی بی سابقه در نیم قرن اخیر ، بیش از 2 برابر مصرف خود ، گندم تولید کرد.

سیاوش حسین پور روز سه شنبه میزان مصرف سالانه گندم در استان خوزستان را 510هزار تن بیان کرد و افزود: در سال زراعی جاری، یک میلیون و 136هزار تن گندم به قیمت تضمینی خریداری و در انبارها و سیلوها درون و برون استانی ذخیره سازی شده است.

وی سهمیه گندم تخصیصی به استان در نیمه نخست سال را 43هزار و 500تن و در نیمه دوم سال 41هزار و500 تن بیان کرد و افزود: سهمیه مصرفی گندم استان در 2 نیمه سال به علت کوچ عشایر متفاوت است.

مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه چهار کشور با بیان اینکه گندم تولیدی استان به علت کیفیت بالای آن ، برای تلفیق با گندم تولیدی سایر نقاط کشور مورد استفاده قرار می گیرد افزود: تاکنون بخشی از گندم تولیدی استان به همین منظور به سایر استان های کشور ارسال شده است.

حسین پور در ادامه افزود: کار خرید تضمینی گندم با سطح پوشش 99.5درصد در استان خوزستان به پایان رسیده است.

جهادکشاورزی خوزستان پیش تر پیش بینی کرده بود در سال زراعی جاری یک میلیون و 255هزار و 921تن به نرخ تضمینی از گندم کاران استان خریداری شود ولی این رقم انحراف اندکی داشت و به شاخص موردنظر نرسید.

به گزارش ایرنا با وجود کاهش تولید و خرید گندم به نرخ تضمینی ، احتمالا استان خوزستان برای چهارمین سال متوالی عنوان نخست را در خرید گندم در کشور به خود اختصاص خواهد داد.

در سال زراعی جاری به دلیل خشکسالی و کاهش شدید بارندگی در فصول پاییز و زمستان ، 280هزار هکتار از کشتزارهای گندم دیم و 100هزار هکتار از گندم آبی خوزستان به دلیل نبود آب ، کمی بارندگی و بالا رفتن تنش آبی از بین رفت و تقریبا تنها برداشت گندم در سطح 350هزار هکتار گندم آبی انجام شد.

در استان خوزستان سالانه 15.8میلیون تن انواع محصولات باغی و زراعی از سطح 1.2میلیون هکتار برداشت می شود که در صورت اجرای کامل طرح 550هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب تا سال 1400 تولید کل محصولات زراعی و باغی خوزستان به رقم 25میلیون تن خواهد رسید ضمن آنکه 300 هزار فرصت شغلی جدید ایجاد می شود.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار