تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۶۲۵۹۱
تعداد نظرات: ۱۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کنتور خالی شدن جمعیت در خوزستان سرعت یافته ؛ خوزستان به خاطره‌ها می‌پیوندد!
کنتور خالی شدن جمعیت در استان خوزستان سرعت یافته و ظرف ۲۰ سال آینده چه بسا سرزمینی به اسم خوزستان وجود نداشته باشد.

چند سالی است که کاهش قابل توجه  دبی آب رودخانه‌ها، خشکی تالاب‌ها، شوری آب و هجوم بی‌رحمانه ریزگردها در تمام فصول، خوزستان را به یک بحران زیست محیطی دچار کرده که ادامه حیات همه موجودات به ویژه انسان‌ها را به خطر انداخته است.

تا جایی که سال گذشته علی گلمرادی نماینده مردم بندرماهشهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تشدید این مشکلات مدعی شد که آینده خوزستان در خطر نابودی است و معتقد است که «کنتور خالی شدن جمعیت در استان خوزستان سرعت یافته و ظرف 20 سال آینده چه بسا سرزمینی به اسم خوزستان وجود نداشته باشد».

در این رابطه اخیرا مهدی قمشی عضو هیئت علمی دانشگاه شهید چمران اهواز در نشست هم‌اندیشی اساتید دانشگاه‌های کشور، با اشاره به تصمیم‌های غیر علمی و بدون کارشناسی برخی مدیران در مسئله مدیریت آب گفته است «وقتی 10 میلیون نفر از جمعیت کشور بخاطر مطالعات و یا سیاست‌های غلط مدیریت منابع آب درگیر گردوغبار می‌شوند، وقتی دریاچه ارومیه خشک می‌شود، وقتی هورالعظیم خشک می‌شود، وقتی زاینده‌رود خشک می‌شود، وقتی سد گتوند دچار مشکل شوری می‌شود، چرا کسی مورد سوال قرار نمی‌گیرد؟ چرا در این مملکت کسی سراغ مقصر نمی‌گردد؟ چرا کسی با کسی کاری ندارد؟»

مقصران بحران‌های خوزستان مشخص شوند

تقریبا همه کارشناسان و صاحب‌نظران متفق‌القول‌اند که بخش عمده‌ای از این وضعیت محصول مداخلات غیرعلمی، غیرعاقلانه، غیرمسئولانه و بعضاً غیرقانونی در محیط‌زیست و طبیعت بوده است؛ موضوعی که در مناظره شبکه یک صداوسیما در جمعه چهارم اسفند ماه 96 با موضوع «مهار ریزگردها» به آن اذعان شد.

هرچند اگر همین مناظره را مبنایی برای یک ارزیابی منصفانه در نظر بگیریم می‌توان فهمید که نقش کدام نهاد و یا ارگان در وضعیت فعلی مؤثرتر و کلیدی‌تر بوده است؛ اما آیا نهادهای نظارتی وظیفه خود را نسبت به شناسایی مقصران این وضعیت انجام داده‌اند؟

عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این سوال می‌گوید: «اشتباهات بزرگی صورت گرفت و ما باید تلاش کنیم تا اشتباهات گذشته تکرار نشود. ما اکنون باید به فکر علاج‌بخشی مشکلات گذشته باشیم. باید سریعا یک راه‌حلی پیدا کنیم که آب خوزستان کم‌تر شور شود. البته اینکه مقصر کیست و چرا کم کاری کرده به هر حال سازمان‌های بازرسی و دستگاه‌های نظارتی باید پیگیری کنند. مثلا درباره یافتن مقصران در نحوه مدیریت غلط منابع آب، سازمان بازرسی باید ورود کند اما چرا ورود نمی‌کند؟»

نقش سازمان بازرسی کل کشور

سازمان بازرسی کل کشور که به نوعی یک سازمان امنیتی است یکی از دستگاه‌های قوه قضائیه ایران به شمار می‌رود که به منظور اجرای اصل 174 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران( بر اساس حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‏های اداری سازمانی به نام "سازمان بازرسی کل کشور" زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل می‌گردد. حدود اختیارات و وظایف این سازمان را قانون تعیین می‌کند) تشکیل شده که در حال حاضر ناصر سراج (معروف به قاضی سراج) رئیس آن است.

سازمان بازرسی کل کشور که زیر نظر رئیس قوه قضائیه اداره می‌شود بر سه قوه مجریه (بر نهاد ریاست جمهوری، هیئت دولت و کلیه وزرا و وزارتخانه‌ها)؛ قوه مقننه (بر کلیه نهادهای اداری و مالی آن) و قوه قضائیه (سازمان بازرسی کل کشور به‌جز کار قضایی و قضات بر کلیه امور اداری و مالی آن) نظارت دارد.

چرایی ورود سازمان بازرسی به مسئله مدیریت آب

در اصل پنجاهم قانون اساسی آمده است که «در جمهوری اسلامی، حفاظت محیط‌زیست که نسل امروز و نسل‌های بعد باید در آن حیات اجتماعی رو به رشدی داشته باشند، وظیفه عمومی تلقی می‌گردد. از این رو فعالیت‌های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط‌زیست یا تخریب غیرقابل جبران آن ملازمه پیدا کند، ممنوع است.».

از طرفی به نظر می‌رسد آنانی که با مقوله مدیریت آب برخورد سیاسی، منطقه‌ای و جزیره‌ای داشته‌اند همچون یک مافیای قدرتمند بر سرکار هستند و از این نوع مدیریت منابع آب سود سرشاری به دست آورده و می‌آورند؛ شاید به همین خاطر است که عمده تلاش‌ها برای توقف برخی پروژه‌های غلط نتیجه‌بخش نبوده است.

در کل به نظر می‌رسد یافتن مقصران و حتی محاکمه آنانی که در شکل‌گیری وضع موجود نقش کلیدی داشته‌اند کم‌اهمیت‌تر از علاج‌بخشی نیست. چرا که علاج‌بخشی اگر چه اولویت مهمی است اما آیا می‌توان با چشم بستن روی گذشته، آینده را تصحیح کرد؟ آیا می‌توان از افرادی که اشتباهات گذشته را رقم زدند، انتظار تصحیح مسیر آینده داشت؟

قوه قضائیه باید پرچمدار دفاع از حقوق عمومی باشد

قطعا فرآیند بلندمدت علاج‌بخشی بر عهده دولت است و فرآیند یافتن مسببان وضع موجود بر عهده قوه قضائیه که نه تنها دخالتی با هم ندارند و منافی هم نیستند بلکه می‌توانند دو روی یک سکه باشند.

شایان ذکر است که رهبر انقلاب اسلامی در دیدار رئیس و مسئولان قوه قضائیه در تیرماه امسال مسئله ریزگردها را از مصادیق حقوق عمومی مردم برشمردند.

ایشان بر استفاده قوه قضاییه از ظرفیت‌های قانونی برای دفاع از این حقوق عمومی تاکید نموده و عنوان کردند: «احیا و استیفای حقوق عامه از وظایف مهم قوه قضائیه است و این قوه باید پرچمدار دفاع از حقوق عمومی باشد و با مخالفان و معارضان حقوق عمومی در هر جایگاهی مقابله کند».
مرجع / تسنیم
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۲
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
7
من سال بعد بازنشسته می شم وبا وجود اینکه بیش از 250 سال در اهواز وناصریه خانواده من زندگی کردین داریم مهاجرت می کنیم . خداحافظ خوزستان......
سفیر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۲:۲۲ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
1
5
آنهایی هم که می‌مانند معتاد به خوزستانند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
3
ما هم رفتیم
نمر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۴
0
4
ماخوزستانی هستیم وخوزستانی خواهیم بودودرخوزستان خواهیم ماند.انشاالله وخداوندلعنت کندکسانی راکه این بحران رابرای خوزستان عزیزبه بارآوردند.ای کاش قوه قضاییه زمان محاکمه این ناجوانمردان درموردوضعیت آب وگردوخاک آنان رابازخواست می کردند.البته مسببان اصلی مسولین محلی وکسانی هستندکه درآن زمان دنباله روسیاست های غلط آنان بودندوبخاطرپست ومنصب سکوت کردند.
ناشناس
|
SWITZERLAND
|
۰۰:۵۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
2
از اینکه قوه قضائیه در این مورد بسیار ضعیف عمل کرده شکی نیست که می تواند دو علت داشته باشد یا افراد سودجو با لابی گری به کارهای غیر قانونی ادامه می دهند و یا اینکه قوه قضاییه شناختی از موضوع ندارد که بخواهد اقدام کند ولی شاید بحثی مهمتر در کار بوده اینکه عده ای که مزدور کشورهای استعماری هستند به فرض در بخش محیط زیست نفوذ کرده و عمدا طرح های ویرانگر داده اند که زمین های کشاورزی وتولیدات کشاورزی را نابود کنند که ایران تبدیل شود به کشوری تک محصولی و وابسته به نفت که مجبور شود نفت را به آنها ارزان بفروشد ؛ سازمان بازرسی باید دقیقا موضوع را بررسی کند و مخصوصا جلوی طرح استعماری تونل سوم کوهرنگ را بگیرد .
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۱:۴۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
0
3
پدر من 3سال دیگه بازنشسته میشه میییییریم شمال.
خداحافظ شهر خاطراتم اهواز
مسعود
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۱:۰۴ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
1
2
من میمونم چون اعتقاد دارم همه جای ایران مشکل زیست محیطی وجود داره ومهاجرت فقط صورت مساله رو عوض میکنه
رهگذر
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۱:۴۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۵
2
1
بجه اینجام. قیامتم که بشه میمونم.آخه 80سال تو اهوازیم مگه میشه ول کرد. هرکی رفت به سلامت
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۰:۱۰ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
1
1
من هم خانواده ایم را به کرج برده ام و تا چندسال دیگر که بازنشسته پتروشیمی میشوم خودم هم ازخوزستان خواهم رفت.خانواده پدری و جد من حدود۲۰۰سال است درخوزستان ساکن بوده اما دیگرجای ماندن نیست.عطایش را به لقلیش بخشیدیم.تمام کودکان و نوزادان درسالهای آینده بیمار خواهند شد.افرادی را میشناسم که از اینکه نوزاد دارند دچار عذاب وجدان شده اندکه چرا باید این گناه راکنند و کودک بیچاره ای را در این وضع آب و هوایی وبیماریهای تنفسی بدنیا آورند.وای بر ما خوزستاتیها
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
0
2
جالب اینجاست قیمت مصالح ساختمانی در چند ماه اخیر حدود 20تا 30 درصد رشد داشته و در تمام کشور قیمت املاک چه ملک و چه زمین تقریبا 15 درصد بالاتر رفته ولی در خوزستان قضیه برعکسه، تقاضا به شدت کم شده و قیمت کلی مسکن 5 تا درصد افت داشته. اکثر کسانی که برای فروش گذاشته اند قصد مهاجرت دارند
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
0
1
آیا جلوی راه اندازی تونل کوهرنگ 3 گرفته میشه؟
قم و یزد وکرمان مناطق کویری زنده باشن
آخه هرچقدر به کویر آب برسه سیر نمیشه.چرا کار بیهوده میکنید
مصطفی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۶/۱۲/۲۶
0
1
بله باید رفت .همه باید برنامه ریزی کنند برای رفتن
رفتن از همه نوع ان
چه مهاجرت و چه انواع دیگری که به همه متولیان کج فهم و نافهم بفهمانیم اینجا و برای اینجا ماندن اشتباهی بزرگ است
اینجا باشد برای کسانیکه به آن تعصب دارند و از تعصب چشم بر حقایق بسته اند
اغلب مسئولین خودشون و خونواده هاشون گذاشتن رفتن
مردم به هوش باشید و بریم فکری کنیم که همه متوجه غلط هاشون در مورد اینجا بشوند
یعنی رفتن و خالی کردن استان و سکونت در شهرهایی که حداقل یه هوا و یه بارون برای نفس کشیدن داشته باشیم
نه اینکه باران رحمت خدا برای بارون بشه عامل ریزگرد و گرد و خاک
تف به این اوضاع و به این شهر و به این مسئولین بی تفاوتی که کاری از دستشون برمیاد و کاری نمیکنن
:
:
:
آخرین اخبار