تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: ۱۶۱۱۲۰
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برنامه وزارت جهادکشاورزی برای نهال کاری و مرطوب سازی 300هزار هکتار از کانون های بحرانی
وزیر جهاد کشاورزی گفت: برنامه قطعی این وزارت خانه نهال کاری و مرطوب سازی 300هزار هکتار از کانون های بحرانی و فوق بحرانی گرد و غبار که از جنوب و جنوب شرق اهواز تا هندیجان امتداد دارد می باشد تا بتوان این پدیده را با منشاء داخلی در خوزستان مهار کرد.

برنامه وزارت جهادکشاورزی برای نهال کاری و مرطوب سازی 300هزار هکتار از کانون های بحرانی

محمود حجتی روز پنجشنبه در بازدید از طرح نهال کاری پنج هزار هکتاری که اسفند 1395 در جنوب شرق اهواز شروع شد و هم اکنون به بار نشسته اظهارکرد: به لطف الهی و سازگاری طبیعت، گام نخست نهال کاری در جنوب شرق اهواز با موفقیت اجرا شده که این خود نقش مهمی در فرونشاندن گرد و غبارها، ایجاد بادشکن و تقویت پوشش گیاهی و مرطوب سازی منطقه دارد.

وی گفت:البته تخریب طبیعت و محیط زیست سال ها به طول کشیده و مدتها طول خواهد کشید تا طبیعت زخمی منطقه التیام یابد؛ بنابراین نباید مردم انتظار داشته باشند این پدیده مخرب در کوتاه مدت مهار شود بلکه به زمان طولانی نیاز دارد. 

حجتی، از ادامه طرح نهال کاری و مرطوب سازی 30هزار هکتار از زمین های فوق بحرانی در جنوب شرق اهواز با همکاری موسسه جهاد نصر و منابع طبیعی و آبخیزداری خوزستان در سال آینده با تامین آب مورد نیاز خبر داد و افزود:با وجود خشکسالی و کاهش آورد رودخانه کارون، تمهیداتی اندیشیده شده تا سهمیه آب بیشتری در اختیار این طرح مهم قرار گیرد.

وزیر جهادکشاورزی در ادامه گفت: برای مرطوب سازی، تولید و غرس نهال علاوه بر مشارکت نیروهای محلی و بومی و تامین تراکتور توسط روستاییان منطقه، 30پیمانکار نیز در این طرح بزرگ فعال هستند تا بتوان این طرح را به سرانجام رساند.

حجتی، کمبود آب را یکی از چالش ها برای سرعت بخشیدن و به ثمر رساندن این طرح بیان کرد و افزود: کانال آبرسانی به کانون های اصلی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز به طول 47.2 کیلومتر با حجم انتقال 20متر مکعب در ثانیه در مدت 10 ماه توسط موسسه جهاد نصر طراحی و احداث شده ولی به دلیل کمبود آب، هم اکنون پنج تا 6 متر مکعب در ثانیه از رودخانه کارون پمپاژ و به این کانال منتقل می شود.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه از 2 هفته پیش آب به تالاب خشکیده 'منصوره' در 45کیلومتر جنوب شرق اهواز رسیده و حدود سه هزار هکتار آن مرطوب سازی ، پخش و آبگیری شده، ابراز امیدواری کرد با افزایش توان آبرسانی از طریق کانال های فرعی، مساحت 14هزار هکتاری این تالاب تا سال آینده به طور کامل مرطوب سازی شود.

حجتی، از آماده شدن مقدمات انتقال آب به تالاب خشک 'شریفیه' در نزدیکی تالاب شادگان که یکی دیگر از کانون های اصلی گرد و غبار است خبر داد و گفت: به دلیل شیب کم ، آبگیری این تالاب به پمپاژ نیاز دارد که در حال فراهم کردن و تامین تجهیزات آن هستیم. 

حجتی وزیر جهاد کشاورزی که چهارشنبه شب وارد اهواز شد امروز برای دومین بار در ماه جاری از محل آبگیری و پمپاژ کانال اصلی آبرسانی به جنوب شرق اهواز در پنج کیلومتری اهواز در ساحل کارون دیدن کرد و آخرین وضعیت انتقال آب به کانال 47.2کیلومتری را مورد بررسی قرار داد. 

وی همچنین از روند آبگیری و مرطوب سازی تالاب منصوره که 2 هفته پیش شروع شده بازدید و بر سرعت بخشیدن به این طرح با استفاده از همه ظرفیت های پیمانکاری تاکید کرد.

بازدید از آغاز مرحله دوم طرح غرس نهال در نزدیکی آزاد راه اهواز - بندر امام در 40کیلومتری جنوب شرق اهواز از دیگر برنامه های سفر حجتی به خوزستان بود. 

تاکنون رییس جمهوری و معاون اول وی، وزیران جهادکشاورزی و نیرو ، رییس سازمان حفاظت محیط زیست و چند مقام ارشد کشوری از طرح های مهار گرد و غبار در جنوب شرق اهواز دیدن کرده اند.

پدیده گرد و غبار در روز سه شنبه هفته جاری در بیشتر مناطق خوزستان، این استان را بار دیگر در کانون توجه قرار داد.

با تصویب مجلس شورای اسلامی و موافقت رهبر معظم انقلاب قرار است در بودجه سال آینده 150میلیون دلار از محل صندوق توسعه ملی برای مهار پدیده گرد و غبار در خوزستان اختصاص یابد.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: جهاد نصر 96
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مصطفی
|
United States of America
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۶/۱۱/۲۸
0
1
دارن وظیفه شون رو انجام میدن باید همینطوری پیگیری کنن تا حصول نتیجه
و بالاترها و مردم هم کنترلشون کنن
خدا به مسئولیم مردم دار خیر بده و حفظشون کنه و به بی بخارهاشون نفرین کنه
:
:
:
آخرین اخبار