تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۰:۲۹
کد خبر: ۱۶۰۵۴۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در نشست خبری:
نگرانی‌‌ها نسبت به سد گتوند ادامه دارد/وضعیت 4 حوضه آبی خوزستان بحرانی است
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به در نظر گرفتن نظر گرفتن دو میلیارد دلار از طریق فاینانس برای اجرای فاز دوم طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری، گفت: وزیر نیرو در یک نامه به رییس جمهور صراحتا اعلام کرد که برای تامین کل آب مورد نیاز طرح 550هزار هکتاری مشکلی نخواهیم داشت. 
  
کیخسرو چنگلوایی در نشست خبری که امروز 14بهمن ماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: به مناسبت دهه فجر 64 پروژه با اعتبار حدود 50 میلیارد تومان افتتاح می‌شود. این پروژه‌ها مجموعا به طور مستقیم و غیر مستقیم برای 848 نفر ایجاد شغل می‌کنند. 
  
وی افزود: از تعداد 64 پروژه 28پروژه مربوط به بخش آب و خاک، 12 پروژه باغبانی، 12 پروژه دام و طیور، 9پروژه شیلات و 3 پروژه نیز مربوط به بخش صنایع تبدیلی و غذایی است. 
  
چنگلوایی تصریح کرد: این تعداد پروژه در 19شهر استان عملیاتی می‌شوند. از این تعداد 10پروژه در شهرستان باغملک، 8 پروژه در شهرستان کارون و باقی نیز در سایر شهرستان‌ها اجرایی می‌شوند.  
  
اتمام فاز اول طرح 550 هزار هکتاری تا پایان تیرماه سال 97 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص طرح 550هزار هکتاری مقام معظم رهبری، تصریح کرد: فاز اول طرح 550 هزار هکتاری به نوعی در حال اتمام است و انشاالله تا پایان تیرماه سال 97 شاهد اتمام فاز اول این طرح با مجری‌گری موسسه جهاد نصر خواهیم بود. 
  
وی ادامه داد: از 245هزار هکتار اراضی طرح 550 هزار هکتاری در فاز اول، 180 هزار هکتار کنترل و به بهره‌برداران تحویل داده شده است. 53 تعاونی و تشکل نیز در ارتباط با این طرح تشکیل شده و اراضی که به اتمام رسیده است از طریق آن‌ها به بهره‌برداران تحویل داده شده است. 
  
تامین آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری 
  
چنگلوایی در خصوص فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری عنوان کرد: در اجرای فاز دوم این طرح متاسفانه با یک تاخیر سه ساله برخورد کردیم. در سال 1393 که عملیات اجرایی فاز اول آغاز شد، بنا به دلایلی مجوز تخصیص آب فاز دوم داده نشد. در این زمینه پیگیری‌های بسیاری انجام گرفت و تاکید رییس جمهور، معاون اول و تلاش استاندار خوزستان و نهایتا با رویکرد جدید وزارت نیرو بحث تخصیص آب برای 229هزار هکتار فاز دوم قطعی شد. 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: وزیر نیرو در یک نامه به رییس جمهور صراحتا اعلام کرد که برای تامین کل آب مورد نیاز طرح 550هزار هکتاری مشکلی نخواهیم داشت. اگر تلاش می‌شد تا زودتر به این نتیجه می‌رسیدیم، شاید اکنون بخشی از فاز دوم نیز در حال اجرا بود. 
  
وی گفت: خوشبختانه بحث تامین آب و صدور مجوزهای موردنیاز آن به طور کامل حل شده است. در خصوص مهندسی منابع مالی این پروژه وظیفه‌ای بر دوش سازمان برنامه‌ریزی گذاشته شده است. برای عملیاتی شدن فاز دوم طرح 550هزار هکتاری در بخش وزارت جهاد کشاورزی و نیرو چیزی حدود 12هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است. 
  
سناریوی مدیریت مخزن برای علاج‌بخشی سد گتوند در حال اجرا است 
  
چنگلوایی در خصوص بحث تامین منابع مورد نیاز برای اجرای فاز دوم این طرح اظهار کرد:  آنچه تاکنون قطعیت پیدا کرده، در نظر گرفتن دو میلیارد دلار فاینانس برای اجرای این طرح است. برای تامین باقی مانده منابع مورد نیاز برای اجرای طرح، پس از صدور مجوز نهایی آب برنامه‌ریزی انجام خواهد گرفت. در حال حاضر برآوردها انجام و بر اساس گزارش‌ها دو میلیارد دلار فاینانس نیز قطعی شده است. 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: قرار است تا باقی مانده منابع مورد نیاز نیز از محل صندوق توسعه ملی تخصیص داده شود اما این مساله نیاز به اخذ مجوز از مقام معظم رهبری دارد و سازمان برنامه‌ و بودجه و وزارت جهاد کشاورزی پیگیر آن هستند. 
  
وی در پاسخ به این سوال که آیا فاز دوم این طرح تا سال 1400به اتمام می‌رسد یا خیر؟ گفت: اتمام فاز دوم این طرح در سه سال شدنی است اما زمانی که همه مجوزها صادر و ابلاغ اعتبار صورت بگیرد. فاز اول که وسیع تر از فاز دوم است، به نوعی چهار ساله در حال اتمام است و قطعا می‌توان با استفاده از تجربیات به دست آمده در فاز اول، فاز دوم را سه ساله به اتمام رساند. 

نگرانی‌‌ها نسبت به سد گتوند ادامه دارد 
خشکسالی وضعیت سد را بدتر از گذشته می‌کند 

چنگلوایی با اشاره به سد گتوند و شوری آب این سد عنوان کرد: برای علاج بخشی سد گتوند سازمان برنامه و بودجه، دانشگاه تهران را به عنوان مشاور و ارائه دهنده راهکاری برای حل مشکل این سد معرفی کرد. توسط این دانشگاه چهار سناریو برای حل مشکل ارائه شد. نهایتا سناریو مدیریت مخزن پذیرفته و در حال حاضر در حال اجرا است اما علی رغم این کار EC آب خروجی سد، حدود 400میکروموس بیشتر از زمانی است که سد احداث نشده بود. 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: این وضعیت می‌تواند بر روی اراضی و کیفیت محصولات اثر منفی بگذارد. بر اساس برآوردها حدود 7.5میلیون تن نمک در آب پشت سد حل شده است و هر سال نیز حدود 3.5میلیون تن نمک به آن اضافه می‌شود. 
  
چنگلوایی افزود: کاهش شدید بارندگی‌ها که باعث کاهش آب ورودی به مخزن شده و همچنین افزایش 1.5درجه‌ای دما نسبت به سال گذشته نگرانی‌ها را در خصوص سد گتوند بیشتر می‌کند. این مسایل وضعیت را در سد گتوند بدتر از گذشته می‌کند و باعث می‌شود تا شاهد حرکت نمک از لایه‌های پایین به سمت لایه‌های بالایی باشیم. 
  
وی گفت: براساس نگرانی‌های موجود و کمبود آبی که وجود دارد اگر شاهد بارندگی خوبی در استان نباشیم، وضعیت کل منابع آبی استان نگران کننده خواهد بود. بر این اساس هیات وزیران گزارشی را از محیط زیست، وزارت نیرو و وزارت جهاد کشاورزی خواسته تا وضعیت فعلی و کشت‌های بهاره و تابستانه سال آینده بررسی شود. 
  
بخش کشاورزی از سد گتوند خسارت دیده است 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: بخش کشاورزی از سد گتوند خسارت دیده است اما در خصوص میزان خسارات باید کار کارشناسی انجام بگیرد. این سد بر روی کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی اثر منفی گذاشته است و اگر بارندگی نداشته باشیم که وضعیت ذخیره سد بهتر شود شاهد افزایش EC آب خواهیم بود. با توجه به بارش برف و بارانی که بالادست داشتیم امیدواریم وضعیت بهتر شود. 
  
چنگلوایی در خصوص کشت پاییزه و عدم تامین آب مورد نیاز آن اظهار کرد: سالانه در دو نوبت با سازمان آب و برق جهت تامین آب مورد نیاز کشت‌های تابستانه و پاییزه هماهنگی انجام می‌دهیم. امسال طبق روال سال گذشته در شهریورماه جلسات هماهنگی را با این سازمان برگزار کردیم. 
  
وی افزود: براساس اعلام هواشناسی امسال نوید سال خوب آبی داده می‌شد اما سازمان آب و برق در کنار این مسایل مطرح شده اظهار نگرانی می‌کرد. در این زمینه در نهایت در جلساتی که با حضور معاونت عمرانی برگزار شد، سطوح زیر کشت به تفکیک حوضه 5 رودخانه، شهرستان و نوع کشت مشخص شد. 
  
خشکسالی امسال در طول 60سال گذشته بی‌سابقه است 
وضعیت بحرانی در 4حوضه آبی خوزستان 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با بیان این‌که امسال با خشکسالی بی سابقه‌ای در طول 60سال گذشته مواجه شدیم، گفت: با توجه به این شرایط نه پیش بینی‌های سازمان هواشناسی عملیاتی شد و نه آبی در سدها بود که به کشاورزان تخصیص داده شود. 
  
خشک شدن 35 هزار هکتار از اراضی زیرکشت در حوضه زهره، خیرآباد و مارون 
  
چنگلوایی با بیان این‌که متاسفانه در 4حوضه آبی استان شرایط بحرانی است، گفت: وضعیت حوضه کرخه نیز مقداری از سایر حوضه‌ها بهتر است اما این معنی آن نیست که در کرخه با مشکل مواجه نیستیم. امسال 35هزار هکتار از کشت‌های انجام گرفته در حوضه زهره، خیرآباد و مارون حتی یک مرحله آب نیز دریافت نکرده‌اند و به طور کامل خشک شده‌اند. همچنین 46هزار هکتار در این حوضه فقط یک مرتبه آب دریافت کرده‌اند. 
  
وی افزود: در حوضه مارون با توجه به کمبود آب قرار است تا فقط برای کشت‌های دائم آب تخصیص داده شود. در حوضه دز نیز وضعیت مناسب نیست و آب به صورت نوبت‌بندی شده تخصیص داده می‌شود. در این حوضه مجموعا 40 میلیون متر مکعب آب قابل برنامه‌ریزی وجود دارد. 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: اگر وضعیت بارندگی و شرایط نامناسب منابع آبی استان به همین شکل ادامه داشته باشد، در بحث کشت‌های تابستانه امسال و بهاره سال آینده ضرر خواهیم کرد.سالانه در استان خوزستان حدود 46هزار هکتار کشت بهاره داریم که با توجه به این شرایط با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. 
  
خشکسالی کشت‌های دائمی را هم به خطر انداخته است 
در تصمیمات باید به فکر معیشت کشاورزان بود 
  
چنگلوایی تصریح کرد: کشت‌های دائمی استان مانند نیشکر، علوفه و... نیز با توجه به این شرایط در وضعیت خطر قرار دارند. در همه حوضه‌های باغبانی، زراعت، شیلات و ... متضرر شده‌ایم و اگر این شرایط ادامه پیدا کند کشت بهاره و تابستانه به احتمال فراوان نخواهیم داشت و باید چاره اندیشی شود. 
  
وی گفت: با توجه به این‌که کشاورزان شغل دومی ندارند و بسیاری از آن‌ها فقط از طریق کشاورزی درآمد خود را تامین می‌کنند، در هر تصمیمی که گرفته می‌شود باید به فکر معیشت کشاورزان نیز بود و برای آن‌ها برنامه‌ریزی‌هایی انجام بگیرد تا خسارت‌هایی که به آن‌ها وارد شده جبران و راهکاری نیز برای بحث نکاشت آن‌ها در نظر گرفته شود. 
  
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: تحویل حجمی آب، ارتقاء راندمان آبیاری و اصلاح الگوی کشت راهکارهایی هستند که می‌توانند در این شرایط بسیار بد آبی کمک کنند تا برون رفت داشته باشیم و وضعیت را بهبود ببخشیم. 
  
عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ، شیوع آنفلولانزای پرندگان بود 
  
چنگلوایی در خصوص افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ اظهار کرد: عامل اصلی افزایش قیمت تخم مرغ، شیوع آنفلولانزای پرندگان بود که حدود ۲۲ میلیون قطعه مرغ تخم گذار معدوم شد. این موضوع اثر بسیاری بر افزایش قیمت تخم مرغ و تولید آن گذاشت. در این زمینه وزارتخانه سیاست‌هایی را دنبال کرد و استان‌هایی که تولید بیشتری داشتند را به عنوان استان معین استان‌هایی که تولید کمتری دارند، مشخص کرد. 
  
خریداری 2500 تن سیب و پرتقال برای شب عید 

وی ادامه داد: در استان خوزستان نسبت به نیاز استان تخم مرغ تولید نمی‌شود. سالانه معادل هشت هزار و ۵۰۰ تن تولید تخم مرغ داریم اما نیاز استان حدود ۵۳ هزار تن هست و یکی از راهکارهای حل این مشکل توسعه این صنعت است. 

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان در خصوص تامین میوه شب عید بیان کرد: 500 تن سیب و 2000هزار تن پرتقال برای استان خریداری شده و در حال حاضر در حال حمل به سمت استان است. این نوید را می‌دهیم که در خصوص مرغ، شکر، گوشت قرمز و برنج همه تمهیدات به کار گرفته شده است و استان تنشی در بازار نخواهد داشت.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: جهاد نصر 96
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
مجید
|
United States of America
|
۱۴:۰۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۵
0
0
ای خاک بر سر هر چی و هر کی کرده که این سد رو به این حال و روز انداختن و الانم براش کاری نمیکنن
یعنی بی وجدانا مگه شما خونه و خونواده ندارین که اینطوری با جون و سلامتی و منابع طبیعی این منطقه بازی میکنید
یعنی هر جایی سالم مونده شما باید خرابش کنید
یه منطقه گتوند و عقیلی دست نخورده و بکر بود که با زدن این سد و برخوردن به کوه نمک این منطقه و حاصلخیزی و آب شهر و استان رو زدن خرابش کردن خدا خیر نداده ها
خدا خودش مجازاتتون کنه که این قدر بیخیال و بیتفاوتید نسبت به مردم
لعنت خدا بر خیانت کاران و رحمتش بر مردم دوستان باشه
:
:
:
آخرین اخبار