تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶
کد خبر: ۱۶۰۳۸۰
تعداد نظرات: ۳ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
بازدید معاون جهانگیری از طرح مقابله با ریزگردها در اهواز؛
حل مشکل ریزگردهای ناشی از عرصه‌های جنوب شرق اهواز در دو سال آینده
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهور پیش از ظهر امروز از طرح‌های مقابله با ریزگرد در کانون‌های فوق بحرانی جنوب و جنوب شرق اهواز بازدید کرد
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رییس جمهور پیش از ظهر امروز از طرح‌های مقابله با ریزگرد در کانون‌های فوق بحرانی جنوب و جنوب شرق اهواز بازدید کرد. 
  
رضا ویسه پیش از ظهر امروز (چهارشنبه 11 بهمن ماه) در ادامه سفر دو روزه خود به خوزستان از کانال انتقال آب مهندس شریفی به عرصه‌های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز و طرح‌های مقابله با ریزگرد در این کانون‌ها شامل طرح نهال‌کاری حمطیه و طرح نهال‌کاری روستای حاج پرپین بازدید کرد و در جریان آخرین روند پیشرفت فیزیکی عملیات ضربتی دولت برای مهار 42 هزار هکتار کانون فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب و جنوب شرق اهواز قرار گرفت. 
  
ایجاد کانال انتقال آب مهندسی شریفی به طور 47 کیلومتر از اسفندماه سال گذشته با هدف مرطوب‌سازی 42 هزار هکتار کانون‌های فوق بحرانی گرد و غبار جنوب شرق اهواز و آبیاری نهال‌های کاشته شده در این کانون‌ها کلید خورد. حجم عملیات خاکی انجام شده برای حفر این کانال، 6 میلیون مترمکعب و ظرفیت انتقال آب آن 20 مترمکعب در ثانیه است. 
  
همچنین طرح نهال‌کاری در روستای حاج پرپین در سطح 130 هکتار است که از اسفندماه سال گذشته آغاز شد و آبیاری به نهال‌های کاشته شده در این کانال، از امسال از طریق کانال آبرسانی مهندس شریفی انجام خواهد شد. 
  
پروژه نهال‌کاری منطقه حمطیه 3 ، نیز در سطح 200 هکتار است که از گونه گیاهی کهور پاکستانی در این پروژه استفاده شده است. 
  
در بازدید امروز معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس جمهور، استاندار خوزستان، مدیرکل منابع طبیعی خوزستان، مدیرعامل موسسه جهاد نصر و جمعی دیگر از مسئولان استانی نیز حضور داشتند. 

حل مشکل ریزگردهای ناشی از عرصه‌های جنوب شرق اهواز در دو سال آینده

 معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور از توسعه نهال‌کاری در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز به میزان 19 هزار هکتار خبر داد و گفت: نهال‌کاری در این 19 هزار هکتار، بخش اعظمی از مشکل ریزگردها را حل می‌کند. 
 
رضا ویسه در حاشیه بازدید از طرح‌های مقابله با ریزگرد در کانون‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، در جمع خبرنگاران با اشاره به پروژه‌های نهال‌کاری در عرصه‌های فوق بحرانی این منطقه اظهار کرد: خوشبختانه با همت وزارت جهاد کشاورزی و استانداری، عملیات طرح مقابله با ریزگردها در این عرصه‌ها با روندی بسیار رضایت‌بخش پیش می‌رود.
 
وی تصریح کرد: روز گذشته نیز همراه با معاونان وزارتخانه‌های نیرو و جهاد کشاورزی از عملیات اجرایی طرح 550 هزار هکتاری در استان خوزستان بازدیدی داشتیم.
 
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور بیان کرد:‌برای امسال مقرر شده که سطح زیر کشت نهال‌کاری در این عرصه‌های فوق بحرانی، 19 هزار هکتار افزایش داده شود. کانال آبرسانی مهندس شریفی به عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز نیز که کاری بسیار عظیم است، تا دو یا سه روز آینده به مرحله نهایی می‌رسد.
 
ویسه ادامه داد: ظرف دو تا سه روز آینده از این کانال آبرسانی برای آبیاری سطح زیر کشت نهال که مقرر شده است در این عرصه‌ها توسعه یابد، استفاده می‌شود. اکنون می‌توانیم اعلام کنیم که با اجرای طرح مقابله با ریزگردها، در دو سال آینده مشکل پدیده ریزگردها ناشی از عرصه‌های جنوب شرق اهواز، مسأله‌ای حل شده باشد.
 
وی عنوان کرد: مقابله با ریزگردها در سایر کانون‌های گرد و غبار در کشور و همچنین خارج از کشور در برنامه‌های ثانویه هستند. اکنون کار مقابله و مهار ریزگردها در استان خوزستان با حداکثر ظرفیت انجام می‌شود. به هر حال نهال‌کاری که در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز انجام شده، نیازمند آب است و اگر بارندگی‌ها خوب بود، شاید این معضل کمتر خود را نشان می‌داد و از طرفی نیز امکان افزایش سرعت عملیات مقابله وجود داشت.
 
معاون هماهنگی و نظارت معاون اول رئیس‌جمهور ادامه داد: به دلیل کم بودن بارندگی‌ها و اینکه آبی نیست، باید ابتدا کانال آبرسانی در این عرصه‌ها احداث می‌شد. احداث کانالی به طول 47 کیلومتر آن هم با وجود موانع بسیار زیاد نظیر وجود لوله‌های نفتی در مسیر آن، کاری بسیار مشقت‌بار و سخت بوده است.
 
ویسه افزود: تمام امکانات پیمانکاری در سطح خوزستان برای حفر این کانال جمع‌آوری شده، همچنین امکاناتی از دیگر نقاط ارسال شد و خوشبختانه عملیات احداث این کانال آبرسانی به نتیجه رسید. فکر می‌کنیم این 19 هزار هکتاری که مقرر است برای توسعه نهال‌کاری در این عرصه‌ها به زیر کشت بیاید، بخش اعظمی از مشکل ریزگردها را حل کند.

احداث کانال آبرسانی به عرصه‌های جنوب شرق اهواز به پایان رسیده است

مدیرعامل موسسه جهاد نصر با بیان اینکه کار احداث کانال آبرسانی به عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز پایان رسیده است، گفت: اکنون احداث شبکه‌های فرعی و ایستگاه‌های پمپاژ از این کانال در حال انجام است. 
  
یدالله شمایلی در حاشیه بازدید معاون هماهنگی معاون اول رئیس جمهور از طرح‌های مقابله با ریزگرد در کانون‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین روند پیشرفت فیزیکی عملیات آبرسانی به این کانون‌ها اظهار کرد: کانال آبرسانی مهندس شریفی،‌ آب را از رودخانه کارون به عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز و هورهای شریفیه و منصوریه انتقال می‌دهد. 
  
وی ادامه داد: این کانال آبرسانی به طول 47.2 کیلومتر از موانع زیادی نظیر نهر بحره، نهر مالح، کانال کوت امیر، خط ریلی اهواز – بندر امام، جاده خسروی، لوله‌های نفت و گاز و ... گذشته است. خوشبختانه عملیات احداث این کانال به پایان رسیده است و آب مورد نیاز برای مرطوب‌سازی عرصه‌های فوق بحران و آبیاری نهال‌های کشت شده توسط منابع طبیعی تأمین شده است. 
  
مدیرعامل موسسه جهاد نصر تصریح کرد: مرحله اول کار این موسسه در طرح مقابله با ریزگردها در عرصه‌های فوق بحرانی جنوب شرق اهواز با احداث این کانال آبرسانی به اتمام رسید. مرحله بعدی احداث کانال‌های فرعی و ایستگاه‌های پمپاژی است که باید آب را از این کانال آبرسانی به عرصه‌های فوق بحرانی منتقل کند. 
  
شمایلی ادامه داد: کار احداث کانال‌های فرعی و ایستگاه‌های پمپاژ نیز از هفته گذشته شروع شد و همچنان امیدواریم که هر چه سریعتر به نتیجه برسد. برای احداث این کانال آبرسانی و همچنین شبکه‌های فرعی و ایستگاه‌های پمپاژ، سال گذشته و امسال 60 میلیارد تومان تخصیص داده شد که نزدیک به 50 میلیارد تومان آن را دریافت کرده‌ایم و مابقی آن را نیز تا پایان سال جاری دریافت می‌کنیم. 
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۴
0
0
ما که باور نداریم حالا.................
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۳ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
بدید دست چینی ها 6 ماهه کل بیابونها رو جنگل میکنن در خودمون باشه تا 30 سال دیگه نتیجه ای نمیگیریم .
عباسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۰۰ - ۱۳۹۶/۱۱/۱۶
0
0
ما بایستی به گونه ای عمل کنیم که هم کانون ریزگرد تثبیت شود هم موجب تقویت سامانه بارانزا شود وهم سریع نتیجه دهد.اراضی جاده ماهشهر اهوازبه دلیل آنکه فبلا باتلاقی ودارای تراز اب بالا بود ووسعت زیاد،یکی از کلیدی ترین نقاط تقویت سامانه بارانزا بخصوص سودانی بود که اکنون به دلیل خشکی مفرط برعکس با تولید ریزگرد به جای رطوبت به تخریب سامانه بارانزا عمل میکند.این اراضی بسیار شوروبراساس تجربه اینجانب به هیچ وجه جهت مناسب درخت کاری نمیباشند.ضمن آنکه حق آبه آن عاریتی ودوام نداردوبادهای بسیار گرم تابستان مجالی برای رشد نهال نمیدهد.لذا وقت وآب شیرین را هدر ندهید.این اراضی که عموما بسیار شور وقلیایی هستند غیر زراعی بوده ومسطح وفاقد زهکش طبیعی میباشند.لذا بهترین وسریعترین راه حل ایجاد کرتهای 5هکتاری وانتقال آب زهکشی مانند کشت صنعت نیشکرازجمله فارابی ،دعبل،ویا زهکشهای بزرگ دشت آزدگان وغیره میباشد.تا سطح تراز آّب همچون گذشته تاسطح زمین برسد.به این ترتیب هم خاک تثبیت ،هم با رطوبت خود سامانه راتقویت وهم آب شیرین به هدر نرفته ودغدغه رشدنهال رانخواهیم داشت.
:
:
:
آخرین اخبار