تاریخ انتشار: ۱۱ آبان ۱۳۹۶ - ۲۰:۳۹
کد خبر: ۱۵۵۷۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده اهواز:
نباید به مردم خوزستان وجود مشکل فوق بحرانی تنفسی القا شود
نماینده اهواز با اشاره به پیگیری‌های انجام شده برای کنترل کانون‌های داخلی ریزگردها در خوزستان، گفت: با پیگیری‌های انجام شده در سال 96 میزان گرد و غبار ناشی از کانون‌های داخلی به شدت کاهش یافت که باید برای پایدار شدن این وضعیت تلاش کنیم.

دکتر همایون یوسفی در سمینار مدیریت بحران که امروز (پنج شنبه، 11 آبان‌ماه) در دانشگاه علوم پزشکی اهواز برگزار شد اظهار کرد: بحث بحران در کشور ما یک بحث جدید نیست. ایران جزو 10 کشور بحران خیز دنیا است. بخش زیادی از این مشکلات به دلیل شرایط جغرافیایی و منطقه ای کشور رخ می دهد. همچنین خوزستان جزو استانهایی است که همیشه حوادث طبیعی و غیرطبیعی در آن زیاد رخ می دهد.

وی افزود: در چند سال گذشته در شهرهای اهواز، آبادان و خرمشهر مشکلات تنفسی برای مردم یجاد شد. در این حوزه باید به دو نکته توجه داشته باشیم، نمی توانیم بگوییم مشکلاتی که در خوزستان ایجاد شده اند یک دلیل واحد دارند. در سال های گذشته انگشت اتهام به سمت درخت کنوکارپوس بود. مسئولان ارشد کشور نیز به دلیل اطلاعاتی که از استان خوزستان به آنها داده می شد کنوکارپوس را دلیل مشکلات تنفسی خوزستان می دانستند اما در واقع یک علت واحد برای این موضوع وجود ندارد و مشکلات تنفسی خوزستان دلایل ترکیبی دارند. فلرهای نفتی یکی از این دلایل هستند.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی گفت: علیرغم بررسی های متعددی که در سال های اخیر انجام شده است از دانشگاه علوم پزشکی اهواز انتظار می رود که یک پروژه جامع برای بررسی و علت یابی مشکلات در خوزستان تعریف کنند.  هزینه های این پروژه نیز از سوی دانشگاه و ستاد مدیریت بحران در کشور و در استان خوزستان قابل تامین است.

یوسفی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که باید به آن توجه کنیم این است که صحبت‌های ما نباید به گونه‌ای باشد که به مردم القا کنیم چون در فصل پاییز منتظر بارش باران هستیم حتما مشکلات تنفسی نیز به دنبال آن خواهند آمد. گاهی برخی افراد به گونه‌ای صحبت‌ می‌کنند گویی چنین تصوراتی به مردم القا می‌شود. در همه جای دنیا با هر تغییر فصل مشکلات تنفسی برای مردم ایجاد می‌شود و این مخصوص خوزستان نیست. اما در خوزستان دلایلی وجود دارند که این مشکلات را شدیدتر می‌کنند. برگزاری چنین سمینارهای مفید هستند اما نباید به مردم القا کنیم که در خوزستان یک مشکل فوق بحرانی وجود دارد. شاید بسیاری از 26 هزار نفری که در گذشته به دلیل مشکلات تنفسی به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند به دلیل همین ‌القا بوده است.

وی گفت: ریزگردها مشکل مهم خاورمیانه در قرن 21 خواهند بود. کمربند گرد و غبار از فلات ایران به خصوص جنوب غرب ایران می‌گذرد و برای مقابله با آن باید آمادگی داشته باشیم. ریزگردها دو منشا داخلی و خارجی دارند. 30 تا 50 درصد ریزگردهای خوزستان منشا داخلی دارند. کانون‌های داخلی ریزگردها گرد و غبارهایی ایجاد می‌کنند که شدت آن بسیار بیشتر از کانون‌های خارجی هستند.

نماینده اهواز گفت: در گذشته مسئولان کشور می‌گفتند برای گرد و غبار خوزستان نمی‌شود کاری کرد و باید با آن کنار بیاییم. اما با پیگیری‌هایی که انجام شد مسئولان کشوری توجیه شدند که بیشترین مشکلات را کانون‌های داخلی گرد و غبار ایجاد کرده‌اند. در جلساتی که گرفته شد از مسئولات خواستیم کانون‌های داخلی را کنترل کنند.

وی بیان کرد: برای این کار نیز دو راهکار وجود داشت یعنی آبگیری هورها و تالاب‌های خوزستان و مهار کانون‌های داخلی گرد و غبار و نهال‌کاری آن‌ها. در جلسات متعدد برای کنترل کانون های داخلی برنامه ریزی شد. برای این کار نیز اولین گام این بود که حقابه‌های تالاب‌های خوزستان تامین شود. زمانی که این تالاب‌ها آبگیری شوند علاوه بر اینکه دیگر کانون ریزگرد نیستند آب تبخیر شده از این تالاب‌ها می‌تواند مانع ورود ریزگردها با منشا خارجی به استان شوند.

یوسفی گفت: در برنامه ششم توسعه تصویب شد که کانون‌های داخلی ریزگردها باید کنترل شوند. دولت نیز تصویب کرد که در سال 96، 42 هکتار از کانون‌های فوق بحرانی و تا پایان برنامه ششم توسعه 350 هکتار از کانون‌های فوق بحرانی خوزستان کنترل شوند. نتیجه تمام این تلاش‌ها این بود که گرد و غبار با منشا داخلی در خوزستان در سال 96 به شدت کم شد به گونه‌ای که در هشت ماه اخیر هیچ گرد و غباری با منشا داخلی نداشته‌ایم. گرد و غبار چند روز گذشته نیز منشا خارجی داشت. کارهای انجام شده بسیار خوب هستند اما پایدار نیستند. اگر حقابه تالاب‌ها داده شود و کانون‌های داخلی نیز مهار شوند به صراحت می‌توان گفت میزان گرد و غبار در خوزستان بیش از 50 درصد کاهش می‌یابد.

وی یادآور شد: تا دو سال گذشته مسئولان کشوری می‌گفتند برای گرد و غبار خوزستان نمی توان کاری کرد اما ما می‌بینیم وزیر کشاورزی در سفری که حدود دو هفته گذشته به خوزستان داشت گفت تا دو سال آینده هوای پاک را به مردم خوزستان هدیه می‌دهیم.

نماینده مردم اهواز در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حادثه ریزش کوه در منطقه منبع آب در اهواز گفت: امروز به اتفاق مسئولان سازمان مدیریت بحران از این منطقه بازدید خواهیم داشت و مشکلات مردم این منطقه را پیگیری می‌کنیم. خوزستان تمام شاخصه‌های پیشرفت را دارد و به همین دلیل نیز محکوم به پیشرفت است و اگر برنامه ریزی داشته باشیم می‌توانیم به این پیشرفت دست پیدا کنیم.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار