تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۷
کد خبر: ۱۵۳۸۸۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس:
دولت نرخ گندم را بر اساس تورم تعیین کند
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان این‌که دولت برای سال زراعی 96-97 برای یکبار هم که شده براساس میزان تورم نرخ خرید تضمینی را در نظر بگیرد ، گفت: در سال‌های اخیر دولت قانون خرید تضمینی را اجرا نکرده و هر سال قیمت اعلامی از سوی دولت بسیار کمتر از قیمت واقعی محصولات بوده و این مساله ظلم به کشاورزان است.
 
عباس پاپی زاده اظهار کرد: بر اساس قانون خرید تضمینی گندم، وزارت جهاد کشاورزی باید در تیرماه هر سال قیمت پیشنهادی خود را به دولت ارائه دهد و دولت نیز باید تا پایان شهریورماه به شکلی قیمت نهایی را اعلام کند که متناسب با افزایش تورم باشد.
 
وی با بیان این‌که به هر میزان که در سال گذشته تورم وجود داشته باید به قیمت خرید تضمینی گندم در سال بعد اضافه شود، افزود: گرانی‌هایی که در بحث قیمت نهاده‌ها، دستمزد شخم، هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت و... اتفاق می‌افتد باید در قیمت خرید محصولات کشاورزی در سال بعد لحاظ شود.
 
عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این کار به دلیل آن است تا بتوانیم حداقل، قدرت خرید کشاورز را حفظ کنیم نه این‌که آن را افزایش دهیم.
 
پاپی زاده عنوان کرد: در سال‌های اخیر دولت قانون خرید تضمینی را اجرا نکرده و هر سال قیمت اعلامی از سوی دولت بسیار کمتر از قیمت واقعی محصولات بوده و این مساله ظلم به کشاورزان است.
 
وی گفت: در سال گذشته نرخ تورم حدود 9تا 10 درصد بود اما دولت تنها 2درصد قیمت گندم را اضافه کرد و این مساله به معنی آن است که حدود 7درصد به هزینه‌های کشاورز اضافه شد و قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا کرد.
 
عضو کمیسیون کشاورزی اظهار کرد: اگر در سال‌های گذشته قیمت خرید تضمینی بر اساس نرخ تورم افزایش پیدا می‌کرد، امروز باید قیمت گندم برای هرکیلوگرم بین 1500 تا 1700 تومان بود در حالی که اکنون قیمت گندم پایین‌تر است.
 
پاپی زاده بیان کرد: دولت برای سال زراعی 96-97 برای یکبار هم که شده بر اساس میزان تورم نرخ خرید تضمینی را در نظر بگیرد اما در این زمینه متاسفانه اخبار خوبی دریافت نشده و دولت در تلاش است تا نرخ خرید تضمینی گندم امسال را افزایش ندهد.
 
وی ادامه داد: این کار به کشاورزان آسیب وارد می‌کند و قدرت خرید آن‌ها کاهش پیدا می‌کند و ناچار می‌شوند تا سرمایه ثابت خود را بفروشند از بخش کشاورزی خارج شوند. همچنین این مساله به بحث خودکفایی کشور در بحث گندم نیز آسیب وارد می‌کند.
 
نماینده مردم دزفول عنوان کرد: یکی از دلایلی که امسال نتوانستیم به خودکفایی گندم دست پیدا کنیم، قیمت نامناسب اعلام شده از سوی دولت در سال گذشته بود که برای کشاورزان مساله ساز شد.
 
پاپی زاده خاطرنشان کرد: برای سال آینده نیز پیش بینی می‌کنیم که اگر دولت قیمت خرید تضمینی را اصلاح نکند و قیمت خرید گندم همچنان پایین باشد، کشاورزان سطح زیر کشت را کاهش می‌دهند و به بحث خودکفایی گندم کشور آسیب وارد می‌شود و ایران مجددا به یک واردکننده بزرگ تبدیل می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار