تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۶
کد خبر: ۱۵۲۲۵۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر:
فاز اول طرح 550 هزار هکتاری 84 درصد پیشرفت دارد
در حال حاضر از 312 هزار هکتار فاز اول طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، حدود 84 درصد کار انجام شده است و امیدوار هستیم که باقی مانده کار نیز در 19 شهر خوزستان و سه شهر ایلام تکمیل شود
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر گفت: در حال حاضر از 312 هزار هکتار فاز اول طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، حدود 84 درصد کار انجام شده است و امیدوار هستیم که باقی مانده کار نیز در 19 شهر خوزستان و سه شهر ایلام تکمیل شود.
 
حسن علاقه‌بند در نشست خبری که شامگاه گذشته هفتم شهریورماه در حاشیه نمایشگاه هفته دولت در اهواز برگزار شد، با اشاره به آخرین وضعیت طرح 550 هزار هکتاری،  اظهار کرد: با حمایت‌های دولت تدبیر و امید و سفر روحانی در مهرماه سال 92، شرایط طرح احیای اراضی خوزستان و ایلام بسیار خاص شد و با پشتیبانی مقام معظم رهبری یک و نیم میلیون دلار برای انجام این کار بزرگ اختصاص پیدا کرد.
 
وی افزود: با این حمایت‌ها شرایط طرح 550 هزار هکتاری کاملا متحول شد و سرعت کار و برنامه‌ریزی‌ها به خوبی پیش رفت. در حال حاضر از 312 هزار هکتار فاز اول طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری، حدود 84 درصد کار انجام شده است و امیدوار هستیم که باقی مانده کار نیز در 19 شهر خوزستان و سه شهر ایلام تکمیل شود.
 
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر تصریح کرد: 260 هزار هکتار شبکه‌های آبیاری تاکنون اجرایی شده که این میزان معادل حدود 14 هزار کیلومتر است. همچنین تاکنون در 173 هزار هکتار اراضی طرح 550هزار هکتاری زهکش زیرزمینی انجام شده که طول این زهکش‌ها 27 هزار کیلومتر است.
 
علاقه‌بند تصریح کرد: یکی از مسایلی که با توجه به اهمیت آب و بحث صرفه‌جویی در بحث آب و افزایش راندمان آبیاری موردتوجه قرار دارد بحث آبیاری تحت فشار است که 106هزار هکتار از اراضی تا پایان طرح به آبیاری تحت فشار تجهیز خواهند شد. همچنین در فاز دوم نیز انتظار داریم 30 درصد از اراضی، تحت پوشش آبیاری تحت فشار قرار بگیرد.
 
وی ادامه داد: در بحث مسایل زیست اقدامات و تمهیداتی اندیشیده شده است که در این زمینه می‌توان به بالاآوردن 40 تا 60 سانتی زهکش‌های زیر زمینی اشاره کرد که به سود محیط زیست است.
 
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر عنوان کرد: در سال‌های 91 و 92 به شدت با مسایلی از جمله حصر اقتصادی مواجه بودیم که در این زمینه واردات ماشین‌آلات به سختی انجام می‌شد. در این راستا از صنعتگران داخلی درخواست کردیم تا به صورت تخصصی دو دستگاه را بسازند که در حال حاضر دستگاه ترنچر برای زهکش‌های زیرزمینی، در مشهد و دزفول با حمایت جهاد نصر تولید ملی شد و اکنون 50 دستگاه از آن در کشور وجود دارد.
 
علاقه بند با اشاره به فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری، گفت: این فاز بخشی از طرح است و باید عملیاتی شود. بیشتر کارها در فاز دوم توسعه‌ای است و قرار نیست در آن از آب جدیدی استفاده کنیم.
 
وی با بیان این‌که امیدوار هستیم که بحث تخصیص آب موردنیاز برای فاز دوم طرح 550هزار هکتاری انجام و کار آغاز شود، اظهار کرد: تخصیص آب موردنیاز این فاز و تأمین اعتبارات و نقدینگی دو موضوع مهم هستند که باید در فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری مورد توجه قرار بگیرند.
 
معاون اجرایی موسسه جهاد نصر تصریح کرد: در فاز اول اکثر کارهای وزارت جهاد کشاورزی توسط جهاد نصر انجام گرفت اما وزارت نیرو در فاز دوم در بحث تأمین آب، احداث شبکه‌های اصلی و فرعی باید به صورت همزمان با جهاد کشاورزی فعالیت کند.
 
علاقه‌بند خاطرنشان کرد: حدود 3.5 میلیارد دلار برای فاز دوم درنظر گرفته شده است که از محل‌های فاینانس خارجی و صندوق توسعه ملی تأمین خواهد شد. از این دو مسیر کار را در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی دنبال می‌کنیم تا اعتبارات موردنیاز تامین شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار