تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۵
کد خبر: ۱۵۱۷۲۲
تعداد نظرات: ۱ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دعوی قضایی علیه شرکت نفت به دلیل آلودگی نفتی در دارخوین
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان از دعوی قضایی این اداره علیه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به علت مشکل آلایندگی لوله‌های نفتی اراضی کشاورزی منطقه دارخوین شادگان و خطر آلودگی رودخانه کارون خبر داد
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان از دعوی قضایی این اداره علیه شرکت مناطق نفت‌خیز جنوب به علت مشکل آلایندگی لوله‌های نفتی اراضی کشاورزی منطقه دارخوین شادگان و خطر آلودگی رودخانه کارون خبر داد.
 
محمدحسن فقیه اظهار کرد: متأسفانه لوله‌های نفتی که از زیر اراضی کشاورزی روستای اسود زرگانی در منطقه دارخوین می‌گذرد، مشکل‌ساز شده است و در سال‌های اخیر به صورت مرتب دچار شکستگی و در نتیجه نشتی می‌شود.
 
وی ادامه داد: در اراضی کشاورزی این منطقه، کشت شلتوک صورت می‌گیرد و با توجه به این‌که لوله‌های نفتی در عمق 1.5 متری زمین قرار دارند، عبور ادوات و ماشین‌آلات کشاورزی از روی این اراضی فشار زیادی بر این لوله‌ها وارد می‌کند و موجب می‌شود نقاطی از این لوله‌ها که قبلاً هم دچار شکستگی شده، مجدداً شکسته شود و نشت کند.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان عنوان کرد: فشار پمپاژ نفت در لوله‌هایی که در این منطقه قرار دارند، بسیار زیاد است و حتی یک شکستگی کوچک در این لوله‌ها، موجب می‌شود به سرعت نشت نفت در منطقه و آلوده شدن اراضی کشاورزی و همچنین آب‌های زیرزمینی را شاهد باشیم.
 
فقیه بیان کرد: حدود دو هفته گذشته نیز باز هم در این منطقه نشت نفت داشتیم که با اطلاع‌رسانی به شرکت نفت، اقدامات لازم برای مهار نشت نفت و جلوگیری از آلودگی اراضی کشاورزی ظرف 12 ساعت توسط این شرکت انجام شد اما تنها همین مورد نیست و هر ساله ما با همین مشکل مواجه می‌شویم.
 
وی ادامه داد: رودخانه کارون در مجاورت این اراضی کشاورزی قرار دارد و مشکل این لوله‌ها می‌تواند برای رودخانه کارون نیز تهدید محسوب شود زیرا در صورت نشت نفت و آمیخته شدن نفت با آب‌های زیرزمینی، رودخانه کارون نیز به تبع آن آلوده می‌شود و آلایندگی نفت نیز بسیار بدتر از آلایندگی پساب‌های پتروشیمی است.
 
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شادگان بیان کرد: قبلاً از مناطق نفت‌خیز جنوب، خواستار انجام یک راهکار برای جلوگیری از نشتی نفت در اراضی کشاورزی منطقه دارخوین و تعیین تکلیف این مسئله شده بودیم. متأسفانه شرکت نفت و گاز اروندان ادعا دارد که لوله‌های نفتی این منطقه در حوزه این شرکت نیست و شرکت نفت و گاز کارون نیز می‌گوید که این لوله‌های نفتی را از شرکت نفت و گاز اروندان اجاره گرفته است.
 
فقیه با تأکید بر لزوم تعیین تکلیف مشکل لوله‌های نفتی منطقه دارخوین تصریح کرد: اداره کل حفاظت محیط زیست، موضوع نشتی نفت لوله‌های نفت در اراضی کشاورزی دارخوین را به علت خطر آلودگی رودخانه کارون و همچنین آلایندگی خاک ناشی از آن، مورد پیگیری قضایی قرار داده و پرونده قضایی تشکیل و گزارشات ما به دادگاه ارسال شده است.
 
وی اظهار کرد: همچنین درصدد هستیم این مشکل را در شورای حفاظت کیفی رودخانه کارون، با حضور فرماندار شادگان طرح کنیم تا این مشکل تعیین تکلیف شود. خوشبختانه این لوله‌های نفتی در فاصله دوری از تالاب قرار دارند و تهدیدی برای تالاب شادگان محسوب نمی‌شوند.
مرجع / ایسنا
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
حسن
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۰۷:۴۹ - ۱۳۹۶/۰۵/۳۱
1
0
همینطور سفت و محکم جلوی این کارها و مسائل را باید گرفت
محیط زیست رو خیلی درگیر کارها کنید اونها سالیان ساله که تو این استان پیگیر وضع و اوضاع مردم و رفاه اونها نیستن و ادم میمونه آیا اینا مال همین استانن و خونواده هاشون هم همینجا زندگی میکنن
؟؟!!
:
:
:
آخرین اخبار