تاریخ انتشار: ۱۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۶
کد خبر: ۱۵۰۸۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
فرماندار شادگان عنوان کرد:
مهاجرت شادگانی‌ها در پی مشکلات آبی و بیکاری/ شبکه فاضلاب فرسوده است
مشکلاتی که در سال‌های اخیر در بحث تالاب شادگان و وضعیت کشاورزی شهرستان به وجود آمد باعث شد تا نرخ بیکاری در شادگان افزایش پیدا کند و بسیاری از مردم این شهرستان مهاجرت کنند
فرماندار شادگان با بیان این‌که از سال 90 تا 95 حدود 20 هزار نفر از جمعیت شادگان، کاهش پیدا کرده است، گفت: مشکلاتی که در سال‌های اخیر در بحث تالاب شادگان و وضعیت کشاورزی شهرستان به وجود آمد باعث شد تا نرخ بیکاری در شادگان افزایش پیدا کند و بسیاری از مردم این شهرستان مهاجرت کنند.

احمد جعفری نسب اظهار کرد: سیستم فاضلاب شهرستان شادگان یک سیستم بسیار قدیمی است که بعد از شهرهای آبادان و اهواز اجرایی شده و سال‌های بسیار زیادی است که از آن استفاده می‌شود و اکنون بسیار فرسوده شده است.

وی افزود: در برخی از نقاط شهرستان شادگان به علت فرسودگی شبکه فاضلاب، شاهد مشکلاتی هستیم زیرا در این سال‌ها هیچ ترمیمی بر روی شبکه‌های فاضلاب شهرستان صورت نگرفته است. با توجه به وضعیت شادگان و قدمت شبکه‌های فاضلاب آن، شاهد مشکلاتی در این زمینه هستیم اما مشکلات فاضلاب شادگان حاد نیست.

فرماندار شادگان تصریح کرد: معمولا در فصل زمستان و در زمان‌هایی که بارندگی در شهرستان اتفاق می‌افتد، شاهد بروز مشکلاتی در زمینه فاضلاب هستیم که این مساله در بسیاری از شهرهای استان نیز اتفاق می‌افتد زیرا وقتی بارندگی بیش از حد طبیعی و پیش بینی شده باشد، سیستم فاضلاب دچار مشکل می‌شود.

شادگان کانال دفع آب‌های سطحی ندارد

جعفری نسب ادامه داد: علت این‌که در زمستان‌ها شاهد بروز مشکلاتی در بحث گرفتگی شبکه‌های فاضلاب هستیم، آن است که شهرستان شادگان کانال‌های دفع آب سطحی ندارد. اگر این شهرستان کانال‌های دفع آب سطحی داشت شاید در زمان بارندگی مشکلی برای فاضلاب‌های شهرستان نیز به وجود نمی‌آمد و مردم نیز با مشکلات کمتری در این زمینه مواجه بودند. مشکل اصلی نبود کانال‌های دفع آب سطحی است که باید برای حل این مشکل اعتباراتی در نظر گرفته شود.

وی با بیان این‌که یکی از مسایل مهم در شهرستان شادگان بحث آب شرب و آب موردنیاز برای کشاورزی است، اظهار کرد: در حال پیگیری هستیم تا در بحث آب شرب، چه در شهر و چه در روستاهای اطراف شادگان هیچ مشکلی نداشته باشیم.

یک طرح آبرسانی برای شادگان و روستاهای اطراف در حال اجرا است

فرماندار شادگان گفت: در بحث آبرسانی به شهرستان شادگان یک خط لوله 50 اینچ از دارخوین به سمت شادگان در حال اجرا است. در گذشته لوله‌های بسیار قدیمی آب موردنیاز شادگان را تامین می‌کردند که از عمر این لوله‌ها حدود 50 تا 60 سال می‌گذرد و بسیار فرسوده شده‌اند.

جعفری نسب ادامه داد: این طرح آبرسانی حدود 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد و اکنون نیز پروژه در حال اجرا است تا آب موردنیاز را از دارخوین به شهرستان شادگان انتقال دهد. با احداث این خط لوله، سیستم قدیم و فرسوده آبرسانی حذف و سیستم آبرسانی جدید جایگزین آن می‌شود. خطوط لوله سیستم قدیمی آبرسانی به شادگان دچار گرفتگی و به نوعی غیر قابل استفاده هستند و باید خطوط جدید جایگزین آن‌ها شوند.

وی افزود: خط لوله‌ای که قرار است آب موردنیاز شادگان و روستاهای اطراف را از دارخوین به شادگان انتقال دهد، 50 اینچی است در حالی خط لوله قبلی حدود 40 اینچ است. با احداث این خط، آبرسانی راحت‌تر اتفاق می‌افتد و مشکلات مردم در شهرستان و روستاها نیز در بحث تامین آب حل خواهد شد.

نرخ بیکاری در شادگان حدود 40درصد است

فرماندار شادگان با اشاره به این‌که نرخ بیکاری در شادگان حدود 40 درصد است، عنوان کرد: زمانی که وضعیت کشاورزی در شادگان خوب بود و آب موردنیاز کشاورزان تامین می‌شد، شاهد آن بودیم که انواع کشت‌ها در فصل‌های مختلف در شهرستان توسط کشاورزان انجام می‌گرفت اما اکنون به دلیل کمبود شدید آب در شادگان بسیاری از کشت‌ها انجام نمی‌شود و این مساله یکی از دلایل افزایش نرخ بیکاری در شادگان است.

جعفری نسب با بیان این‌که در یحث کشاورزی به علت نبود آب شاهد افزایش نرخ بیکاری در شادگان هستیم، اظهار کرد: حدود 60 تا 70 درصد مردم شادگان در بحث کشاورزی و دامپروری مشغول به کار هستند اما اکنون به علت کم‌آبی در شادگان و نبود آب موردنیاز برای کشاورزی در فصل‌های مختلف، کشاورزان نمی‌توانند در هر فصلی اقدام به کشت کنند و این مساله تاثیر بسیاری در بحث اشتغال شهرستان دارد.

نبود آب، بیکاری را در شادگان افزایش داده است

وی گفت: نبود آب به خصوص در فصل تابستان باعث می‌شود تا کشت‌های تابستانه در شهرستان انجام نشود و به نوعی نیروهای کار در فصل تابستان بیکار هستند. در این زمینه حتی در فصل زمستان نیز در برخی از نقاط کشت‌هایی که باید انجام بگیرد به دلیل بحث کمبود آب انجام نمی‌شود.

فرماندار شادگان بیان کرد: در 10 سال گذشته، به دلیل وجود آب مناسب در شهرستان و وضعیت مناسب تالاب شادگان حدود 20 هزار نفر مشغول به کار بودند اما اکنون این جمعیت به حدود 50 تا 60 نفر رسیده و وضعیت اصلا وضعیت خوبی برای شادگان نیست. مشکلاتی که در سال‌های اخیر در بحث تالاب شادگان و وضعیت کشاورزی شهرستان به وجود آمد باعث شد تا نرخ بیکاری شادگان افزایش پیدا کند و بسیاری از مردم از این شهرستان مهاجرت کنند.

جعفری نسب با بیان این‌که بحث بیکاری در شادگان نرخ بیکاری را افزایش داده و مشکلات فراوانی را برای مردم به وجود آورده است، گفت: در مقایسه آمار سال 90 تا سال 95 حدود 20 هزار نفر از جمعیت شهرستان شادگان کاهش پیدا کرده است.

وی ادامه داد: این وضعیت به دلیل نبود امکانات مناسب در شهرستان، وضعیت نامناسب آب و هوا، نبود شغل و کمبود آب موردنیاز جهت کشاورزی در شادگان به وجود آمده است که باید برای آن چاره‌اندیشی شود زیرا این مساله یک واقعیت است که به دلیل مشکلات موجود در شادگان به وجود آمده است.

به دنبال مدیریت وضعیت در شادگان هستیم

فرماندار شادگان در خصوص اقدامات انجام‌گرفته برای جلوگیری از مهاجرت مردم از شادگان، عنوان کرد: به دنبال آن هستیم تا وضعیت شهرستان را مدیریت کنیم. در بحث آب شرب و بحث کشاورزی در حال اجرای طرح‌هایی هستیم که به این مساله کمک می‌کند.

جعفری نسب اظهار کرد: در بحث کشاورزی طرح‌هایی در خصوص اصلاح الگوی کشت کشاورزی در شادگان اجرایی می‌شود زیرا اگر بتوانیم اصلاح الگوی کشت زراعی را در شادگان انجام دهیم، می‌توانیم با بی‌آبی نیز مقابله کنیم. متاسفانه آبرسانی و کشت انجام گرفته در شهرستان سنتی است و زمانی که کشت سنتی باشد، شاهد هدر رفتن 50 درصدی آب هستیم.

وی گفت: در حال حاضر آبی که از کارون برای کشت موردنیاز کشاورزان تامین می‌شود، از طریق نهرهای سنتی انجام می‌گیرد و این امر باعث هدر رفتن بخش بسیار زیادی از آب می‌شود. اگر از رودخانه کارون و جراحی برای انتقال آب اقدام به احداث کانال شود، در جلوگیری از هدر رفتن آب کمک شایانی می‌کند؛ این کار به رونق کشاورزی در شهرستان کمک خواهد کرد.

نخل‌ها نباید در شادگان سنتی آبیاری شوند

فرماندار شادگان بیان کرد: در شادگان نباید نخل‌ها به روش سنتی آبیاری شوند، زیرا آب در شهرستان بسیار کم است و باید از طرح‌های جدید مکانیزه کشاورزی در بحث کشت و آبیاری نخیلات استفاده کرد تا مشکلات در این زمینه کاهش یابد.

جعفری نسب ادامه داد: به دنبال اجرای دو طرح در زمینه کشاورزی در شهرستان شادگان هستیم و با اجرایی شدن این طرح‌ها در سال‌های آینده وضعیت کشاورزی شادگان بهتر می‌شود. این طرح‌ها به ایجاد اشتغال در شهرستان نیز کمک و زمینه را برای توسعه در شادگان فراهم می‌کند.

وی افزود: احداث کارخانه فولاد شادگان به اشتغال در این شهرستان کمک کرد زیرا در این کارخانه حدود 80 تا 90 درصد کارکنان آن بومی هستند. وجود صنایع نیشکر در شهرستان نیز باعث شده تا عده کمی از مردم شادگان در آن صنایع مشغول بکار شوند.

زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران فراهم است

فرماندار شادگان با بیان این‌که به دنبال فراهم‌سازی زمینه‌ای برای تشویق سرمایه‌گذاران به منظور سرمایه‌گذاری در شادگان هستیم، اظهار کرد: اگر سرمایه‌گذاری به شهرستان مراجعه کند، با استفاده از وام‌هایی که در بحث کشاورزی، بسته‌بندی خرما، صنایع تبدیلی کشاورزی و ... وجود دارد می‌تواند نسبت به سرمایه‌گذاری در شادگان اقدام کند.

جعفری نسب گفت: شادگان ظرفیت بسیار خوبی در بحث صنایع تبدیلی دارد که سرمایه‌گذاران با حضور در این شهرستان و استفاده از ظرفیت‌های موجود به خصوص در بحث صنایع تبدیلی می‌توانند به رونق و ایجاد اشتغال در شهرستان کمک کنند. زمینه برای حضور سرمایه‌گذاران در شادگان فراهم است و آمادگی داریم تا در این خصوص کارها را تسریع کنیم.

بازارچه‌های کالاهای همراه ملوان به حل مشکل اشتغال کمک می‌کنند

وی عنوان کرد: به دنبال ایجاد بازارچه‌های ساماندهی کالاهای همراه ملوان در شادگان هستیم که در این زمینه در دو هفته آینده فاز اول یکی از بازارچه‌ها که حدود 40 نفر اشتغالزایی مستقیم دارد، به بهره‌برداری می‌رسد. افتتاح تمام فازهای هرکدام از این بازارچه‌ها می‌تواند منجر به اشتغالزایی حدود 200 نفر در شهرستان شود.

فرماندار شادگان تصریح کرد: بازارچه‌های ساماندهی کالاهای همراه ملوان مصوبه مجلس است تا کالاهایی که از مرز وارد می‌شوند را در بازارچه‌ای ساماندهی کرد. در این زمینه در حال احداث بازارچه‌هایی در شادگان هستیم که با افتتاح سه بازارچه موردنظر در شهرستان شاهد اشتغال حدود 700 تا 800 نفر از جوانان شادگان در این بازارچه‌ها خواهیم بود.

جعفری نسب گفت: با احداث این بازارچه‌ها مردم شهرستان از گمرک شادگان که حدود سه سال است به بهره‌برداری رسیده استفاده خواهند کرد. در این سال‌ها به غیر از حدود 500 نفر کارگری که در گمرک شادگان مشغول بکار هستند، مردم شهرستان از گمرک شادگان استفاده و بهره‌ای نبرده‌اند.

لزوم احداث اسکله صیادی در شادگان

وی بیان کرد: ایجاد اسکله صیادی در شهرستان شادگان یکی دیگر از اقدامات به منظور ایجاد اشتغال در شهرستان است زیرا اگر اسکله صیادی در شادگان احداث شود، شاهد اشتغالزایی بسیار خوبی در بحث صیادی در شهرستان شادگان خواهیم بود. این اسلکه در ساحل شادگان در حال احداث است و حدود 10 درصد پیشرفت فیزیکی دارد. در حال پیگیری هستیم تا با جذب اعتبارات، عملیات اجرایی آن را به سرعت پیش ببریم.

فرماندار شادگان خاطرنشان کرد: شهرستان شادگان محرومیت دارد اما چون ظرفیت و پتانسیل‌های فراوانی را در زمینه‌های مختلف دارد، می‌توان شاهد رونق آن بود. در این زمینه هر سرمایه‌گذاری به شهرستان مراجعه کند، راحت‌ترین و سریعترین سرمایه‌گذاری را می‌تواند انجام دهد زیرا شرایط برای سرمایه‌گذاران فراهم شده و آمادگی لازم در این خصوص در شهرستان وجود دارد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار