تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۶ - ۲۲:۳۶
کد خبر: ۱۵۰۰۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد:
نابودی بيش از چهار ميليون نخل در آبادان و خرمشهر
با توجه به ظرفيت و توانایی بالای استان در بخش كشاورزی، افزايش ظرفیت اشتغال در اين بخش امكانپذير است. در استان خوزستان 190 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد و حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم از بخش کشاورزی در حال ارتزاق هستند
رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: با توجه به ظرفيت و توانایی بالای استان در بخش كشاورزی، افزايش ظرفیت اشتغال در اين بخش امكانپذير است. در استان خوزستان 190 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد و حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم از بخش کشاورزی در حال ارتزاق هستند.

کیخسرو چنگلوایی در جلسه کارگروه اشتغال استان که امروز، 31 تیرماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: بخش كشاورزی در كنار رسالت اصلی خود كه توليد غذا و ايجاد امنيت غذايي است، وظايفي همچون توليد ناخالص داخلي در صادرات غير نفتي و تأمين بيش از 96درصد مواد خام صنايع تبديلي و فرآوری و ايجاد اشتغال مستقيم و غيرمستقيم را بر عهده دارد.

وی افزود: اشتغال ايجاد شده در بخش كشاورزی ويژگي‌هايي دارد كه از جمله آن می‌توان به مولد بودن اين اشتغال اشاره كرد چراكه اين اشتغال در راستای توليد است. همچنين هزينه ايجاد اشتغال در هريك از بخش‌هاي كشاورزي نسبت به ساير بخش‌ها كمتر است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: سرعت ايجاد هر واحد شغلي در حوزه كشاورزي مناسب است و منابع موردنياز نيز در بخش كشاورزی هيچگونه وابستگي به بخش كشاورزي نداشته و كاملا در اختيار سازمان قرار دارد.

چنگلوایی تصریح کرد: طرح‌های اشتغالزايي در حوزه كشاورزی به طور معمول در راستای حفظ محيط زيست هستند. بر اين اساس و بر حسب تكليف وزارت جهاد كشاورزی، سند توسعه اشتغال پايدار متناسب با ظرفيت هر شهرستان تدوين شده است.

وی ادامه داد: در اين طرح به وضعيت فعلی كشاورزی در شهرستان‌ها، توان و توسعه استان، الزامات قانونی و مشوق‌های موردنياز توجه شده است و تعهدات پيش بيني شده با توجه به هر بخش و شهرستان ارائه شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان اظهار کرد: در استان‌های ديگر شاهد كمك به صندوق حمايت از سرمايه‌گذاری در بخش كشاورزی هستيم كه سود وام‌های اين صندوق‌ها 3 تا 4 درصد است و انتظار داريم افزايش سرمايه صندوق‌های فعلي و ايجاد صندوق‌های حمایت کشاورزی بويژه در مناطق محروم موردتوجه قرار گيرد.

چنگلوایی گفت: با توجه به از بين رفتن بيش از 4 ميليون از نخيلات در آبادان و خرمشهر تقاضا داريم كمك بلاعوض به نخلكاران انجام شود. در اين زمينه وزارت جهاد كشاورزی تعهد داده است به ميزاني كه استان هزينه كند، كمكي در اين زمينه داشته باشد.

وی با بیان این‌که ظرفيت و پتانسيل آبياری تحت فشار در استن وجود دارد، افزود: اعتبار پيش بينی شده برای آب آبياری تحت فشار 40 ميليارد تومان بود كه علاوه بر آن 10 ميليارد تومان ديگر هزينه شد و قرار است مبلغ 60 ميلیارد تومان ديگر در اختيار استان قرار گيرد .در اين زمينه به كمك سازمان آب و برق نياز داريم. ظرفیت اجرای اين طرح در شهرستان‌های محروم شمال استان تا حداقل 15 هزار هكتار وجود دارد که یكی از پيش نيازهای آن مجوز آب است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان با اشاره به این‌که برای ايجاد شهرك‌های كشاورزی نيز نامه‌نگاری‌هايي انجام گرفته است كه به دنبال رفع مشكلات در اين حوزه هستيم، عنوان کرد: اهداف برنامه‌ريزي شده در حوزه كشاورزی نيازمند آموزش به بهره‌برداران است كه در اين زمينه طرحی تحت عنوان نظام نوين ترويج در بخش كشاورزی تهيه و به تصويب برسد.

چنگلوایی گفت: استان خوزستان مقام اول کشور در تولید محصولات کشاورزی با 15.9 تن محصولات تولیدی، مقام اول در تولید گندم، بذر گندم و ذرت و همچنین مقام اول را در صادرات خرما و تولید گل مریم دارد. اين استان مقام اول در عملیات آب، خاک و توان توسعه کشاورزی و انجام مبارزه بیولوژیک با عوامل زیان رسان محصولات کشاورزی را نیز دارد.

وی ادامه داد: طرح‌های مختلفی برای ارتقاء زیرساخت‌های کشاورزی خوزستان در قالب طرح 550 هزار هکتاری، طرح‌های ‌آبیاری تحت فشار، ارتقاء ضریب و درجه مکانیزاسیون، توجه و گسترش شهرک‌های کشاورزی، توجه به طرح‌های توسعه شیلات و توجه به طرح‌های جنگل و مرتع و توسعه زیرساخت‌ها در برنامه استان است.  در استان خوزستان 190 هزار بهره‌بردار در بخش کشاورزی وجود دارد و حدود یک میلیون نفر به صورت مستقیم از بخش کشاورزی در حال ارتزاق هستند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان بیان کرد: تکمیل هرچه سریعتر کانال‌های فرعی شبکه‌های آبیاری و زهکشی پایین دست سدهای در حال بهره‌برداری و یا در حال ساخت، تسریع در تجهیز، نوسازی و تسطیح اراضی استان، تسریع در احیا و توسعه باغات استان به ویژه نخیلات، زیتون، انار، انجیر، گل و گیاهان زینتی، تدوین الگوی کشت بهینه در راستای بهره‌برداری بهینه و اقتصادی از منابع آب از جمله پیشنهادات در حوزه كشاورزی است.

چنگلوایی خاطرنشان کرد: همچنين از ديگر پيشنهادهای مطرح شده در این زمینه می‌توان به تعیین روش‌های مناسب آبیاری در مناطق مختلف استان، تهیه طرح جامع بیابان زدایی در استان با تکیه بر کانون‌های بحرانی فرسایش و کنترل شن‌های روان، پیاده سازی نظام بهره‌برداری و اجرای طرح‌های آموزشی، ترویجی و تحقیقی اشاره کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار