تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
کد خبر: ۱۴۹۵۱۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان آب و برق خوزستان مطرح کرد:
عدم تخصیص اعتبار به پروژه‌های آبیاری و زهکشی خوزستان در 2 سال اخیر
معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: حدود 336 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان خوزستان در دست مطالعه است
معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان گفت: حدود 336 هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در استان خوزستان در دست مطالعه است.
 
حمیدرضا خدابخشی امروز، 19 تیرماه در مراسم افتتاح شبکه آبیاری و زهکشی دشت ارایض شوش اظهار کرد: وسعت اراضی استان خوزستان 6.4 میلیون هکتار، وسعت دشت‌های این استان 4.2 میلیون هکتار و جمعیت خوزستان نیز 4.7 میلیون نفر است که 30 درصد از این جمعیت را روستاییان تشکیل می‌دهند.

وی افزود: تعداد محصولات باغی و زراعی قابل کشت در خوزستان 63 محصول است و تعداد بهره‌برداران ثبت‌شده در بخش کشاورزی استان 192 هزار نفر است.

خدابخشی تصریح کرد: مجموع مساحت اراضی زراعی و باغی در خوزستان 2.2 میلیون هکتار است که به دو صورت آبی و دیم هستند؛ همچنین شبکه‌های آبیاری و زهکشی به بهره‌برداری رسیده با احتساب شبکه‌هایی که امروز به بهره‌برداری رسیدند، حدود 425 هزار هکتار است.

وی بیان کرد: در حال حاضر حدود 45 هزار هکتار از شبکه‌های متناظر فاز اول طرح مقام معظم رهبری در دست اجرا است که هیچ‌گونه اعتباری از طرح مقام معظم رهبری به این شبکه تعلق نگرفته است.

 خدابخشی تصریح کرد: دو سال متوالی هست که هیچ تخصیص نقدینگی به پروژه‌های احداث شبکه‌های آبیاری و زهکشی انجام نگرفته و با توجه به این عدم تخصیص، افتتاح این شبکه‌ها دارای اهمیت بسیار زیاد است.

  وی عنوان کرد: 337 هزار هکتار از شبکه‌های مطالعه‌شده در استان آماده اجرا هستند که در صورت تأمین اعتبار و نقدینگی امکان اجرایی کردن آن‌ها وجود دارد.

خدابخشی گفت: حدود 173 هزار هکتار از شبکه‌های به بهره‌برداری رسیده، مربوط به قبل از انقلاب و 252 هزار هکتار آن مربوط به بعد از انقلاب است.

وی بیان کرد: در حوضه کرخه تاکنون حدود 77 هزار هکتار شبکه به بهره‌برداری رسیده که 16هزار و 400 هکتار آن مربوط به شمال کرخه و شهرستان شوش و حدود 60 هزار و 700 هکتار آن نیز مربوط به جنوب کرخه است.

معاون طرح و توسعه شبکه‌های آبیاری و زهکشی سازمان آب و برق خوزستان افزود: با افزودن شبکه‌هایی که امروز به بهره‌برداری می‌رسند، شبکه‌های به بهره‌برداری رسیده شمال کرخه به حدود 35 هزار هکتار می‌رسد. در این حوضه نیز 152 هزار هکتار شبکه آماده اجرا است.

خدابخشی گفت: سازمان آب و برق خوزستان به عنوان سازمانی پیشرو در نوآوری برای اولین بار در کشور و برای جلوگیری از هدررفت منابع آب، از تکنولوژی خاصی در ساخت کانال‌های در حال ساخت خود استفاده کرد که باعث صرفه‌جویی مناسب، افزایش راندمان و کاهش هزینه‌های بهره‌برداری می‌شود و این مساله مشکل خاک نامناسب را که برخی از مناطق به آن مبتلا هستند، حل می‌کند و سرعت عملیات اجرایی طرح‌ها را به طور چشمگیری افزایش می‌دهد.

 وی ادامه داد: سازمان آب و برق با انجام مطالعه در چهار پروژه ثابت کرد که استفاده از لوله، کاملا مناسب‌تر از احداث کانال‌هایی است که هدررفت آب و هزینه‌های بهره‌برداری در آن‌ها بسیار بالا است؛ بنابراین در تمام پروژه‌های آینده خود استفاده از لوله به جای کانال را جایگزین می‌کند که این کار هم‌راستا با تصمیم شورای عالی آب است.

خدابخشی گفت: هنوز در سیستم اعتباری کشور مبنای سرمایه‌گذاری در ساخت شبکه‌های آبیاری و زهکشی را فقط با معیارهای اقتصادی ارزیابی می‌کنند که این رویه در فرآیند تعیین شبکه‌های آبیاری و زهکشی فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری از سوی دفتر برنامه‌ریزی آب وزارت نیرو نیز حاکم بود.

 وی بیان کرد: لازم است با توجه به آمایش سرزمینی به اشتغال در سایر زمینه‌ها نیز توجه جدی شود؛ مثلا همین منطقه یکی از بکرترین و زیباترین مناطق برای توسعه گردشگری طبیعت است و بنابراین پیشنهاد می‌شود که در مطالعات مناطق کشور توسعه همزمان در تمام زمینه‌های علمی، صنعتی، فناوری و کشاورزی مدرن با بهره‌وری بالا مدنظر قرار بگیرد تا بار توسعه از آب به تنهایی برداشته شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار