تاریخ انتشار: ۱۳ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۷
کد خبر: ۱۴۹۱۵۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون استاندار خوزستان:
جهت‌گیری مسئولان خوزستان باید در راستای توانمندسازی محرومان باشد
در کشور دستگاه‌های حمایتی بسیاری وجود دارد که توانمندسازی بخشی از وظایف آنها است اما هماهنگ‌سازی این دستگاه‌ها برای هم‌افزایی ماموریت‌هایی که دارند، کاری مهم و کلیدی است تا از دوباره‌کاری‌ها و هم‌پوشانی و انجام کارهای تکرای جلوگیری شود
معاون اقتصادی استاندار خوزستان گفت: در کشور دستگاه‌های حمایتی بسیاری وجود دارد که توانمندسازی بخشی از وظایف آنها است اما هماهنگ‌سازی این دستگاه‌ها برای هم‌افزایی ماموریت‌هایی که دارند، کاری مهم و کلیدی است تا از دوباره‌کاری‌ها و هم‌پوشانی و انجام کارهای تکرای جلوگیری شود.

 سیدعلی بحرینی مقدم در نشست مشترک اعضای موسسه خیریه توانمندسازان خوزستان که روز دوشنبه (12 تیرماه) با حضور محسن رضایی رییس ستاد توانمندسازی محرومین کشور در قرارگاه کربلای اهواز برگزار شد، اظهار کرد:‌ روز گذشته دکتر رضایی در کارگروه اقتصاد مقاومتی به درستی و به طور موکد گفتند که جهت‌گیری مسئولان استان باید در راستای توانمندسازی محرومان باشد؛ بنابراین باید به سمت و سویی برویم تا فرهنگ توانمندسازی نهادینه شود.

وی تصریح کرد:‌ ما جوانانی داریم که شاید حتی چندین سال منتظر استخدام در یک دستگاه دولتی می‌مانند وفرهنگ آموزشی، تربیتی و خانوادگی آن‌ها این‌گونه نهادینه شده که اگر کارمند جزء‌ یک وزارتخانه مانند نفت باشند بهتر از آن است که سرمایه‌گذار یا فعال بخش خصوصی باشند.

معاون اقتصادی استاندار خوزستان ادامه داد: ‌بنابراین فرهنگ‌سازی که باید در این زمینه صورت بگیرد زمان‌بر است و شاید جهت‌‌گیری به سمت و سوی توانمندسازی از مهم‌ترین ماموریت‌های محوری همه دستگاه‌ها باشد تا خط‌‌دهی و جهت‌دهی به سمت توانمندسازی انجام شود؛ همه باید در این زمینه تلاش کنند.

وی عنوان کرد:‌ مساله دوم در فرهنگ‌سازی، بحث هم‌افزایی است. در کشور دستگاه‌های حمایتی بسیاری وجود دارد که توانمندسازی بخشی از وظایف آن‌ها است اما هماهنگ‌سازی این دستگاه‌ها برای هم‌افزایی ماموریت‌هایی که دارند، کاری مهم و کلیدی است تا از دوباره‌کاری‌ها و هم‌پوشانی و انجام کارهای تکرای جلوگیری شود.

همچنین در این نشست درویش‌علی کریمی مدیرعامل آبفا روستایی خوزستان، اظهار کرد:‌ مشکل آب شرب غیزانیه به بیش از 50 سال پیش باز می‌گردد. در سال گذشته چهار بار همراه با استاندار خوزستان از این بخش بازدید کردیم و واقعا وضعیت آب شرب این بخش بسیار اسف‌بار بود.

کریمی ادامه داد: اما مشکل آب شرب این بخش در یکی، دو سال اخیر به وجود نیامده است. خط انتقال آب شرب این بخش به طول 53 کیلومتر از شیبان به غیزانیه کشیده شده است و سال گذشته بحث تعویض این خط انتقال برنامه‌ریزی شد. احداث 30 کیلومتر از این خط انتقال جزو تعهدات شرکت نفت است که ظاهرا مناقصه خرید لوله‌های آن انجام شده و به زودی کار آن آغاز می‌شود.

وی افزود:‌ احداث 23 کیلومتر از این خط انتقال نیز بر عهده شرکت‌ آب و فاضلاب روستایی خوزستان قرار گرفت که اکنون این کار نیز در حال انجام است و پیش‌بینی می‌شود در یک یا یک و نیم سال آینده مشکل آب شرب بخش غیزانیه بعد از 50 سال حل شود؛ همچنین خطوط انتقال بین روستاهای غیزانیه نیز بر عهده سازمان آب و برق خوزستان قرار گرفته است.

همچنین در این نشست کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان، اظهار کرد:‌ حداکثر تا پایان سال جاری اجرای فاز اول طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان به پایان می‌رسد.

وی تصریح کرد:: بر اساس جلساتی که در تهران برگزار شد و توافقات صورت گرفته، مقرر شد که سازمان جهاد کشاورزی خوزستان به همراه سازمان آب و برق جانمایی 229 هزار هکتار از اراضی فاز دوم این طرح را انجام دهد که در این جانمایی اولویت با مناطقی است که در فاز اول طرح قرار نداشتند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: این مناطق عمدتا شامل شهرستان‌های شمالی و شمال شرق خوزستان می‌شوند که به‌طور تصادفی جزو محروم‌ترین نقاط استان نیز هستند؛ به هر حال جانمایی این 229 هکتار را آماده و به وزارت نیرو ارسال کردیم.

چنگلوایی افزود: متاسفانه به نظر می‌رسد در حوزه وزارت نیرو به هر علتی اراده‌ای برای اجرایی شدن فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان وجود ندارد. وزارت نیرو نامه‌ای به سازمان برنامه و بودجه مشتمل بر یک سری پروژه‌ها و حجم آب مورد نیاز فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری ارسال کرد و متاسفانه بسیاری از مناطقی را که ما برای اجرای فاز دوم این طرح در نظر گرفته‌ بودیم، بدون هماهنگی با استان خوزستان حذف کرد.

وی بیان کرد: مناطق محروم ازجمله همین مناطق حذف‌شده توسط وزارت نیرو برای اجرای فاز دوم این طرح است. بالاخره اگر قرار است توانمندسازی پایداری در این مناطق صورت بگیرد یکی از راه‌ها همین اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری است که به تولید پایدار و اشتغال مولد منجر می‌شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی خوزستان عنوان کرد: ‌وزارت نیرو در نامه تخصیص آب فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان حدود سه میلیارد مترمکعب از حجم آب مصرفی کشاورزی استان را حذف کرده و در ازای آن حدود یک میلیارد مترمکعب برای فاز دوم این طرح اختصاص داده است. یعنی نه‌تنها آب اضافه‌ای برای طرح 550 هزار هکتاری تخصیص نداده بلکه حدود دو میلیارد مترمکعب از حجم آب مصرفی کشاورزی استان خوزستان را حذف کرده است.

چنگلوایی ادامه داد:‌ اصلی‌ترین چالش ما در اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری همین آب مورد نیاز آن است. البته همین حدود یک میلیارد مترمکعبی که وزارت نیرو برای اجرای فاز دوم این طرح اختصاص داده، در نامه ارسال‌شده برای کل 229 هزار هکتار اراضی فاز دوم این طرح در نظر گرفته شده است، در حالی که این حجم آب حداقل برای آبیاری 100 هزار هکتار اراضی کشاورزی کفاف می‌دهد.

همچنین در این نشست سیدنورالله حسن‌زاده رییس سازمان صنعت و معدن و تجارت خوزستان، اظهار کرد:‌ در حال حاضر میزان تولید محصولات پتروشیمی استان خوزستان سالیانه حدود 18 میلیون تن است، در حالی که ظرفیت‌سازی صورت‌گرفته برای این حوزه در استان 26 میلیون تن بود.

حسن‌زاده ادامه داد: در سال گذشته با حضور وزیر نفت راه‌اندازی شهرک تخصصی صنایع پتروشیمی به وسعت حدود سه هزار هکتار برنامه‌ریزی و مقرر شد که با توجه به اینکه ظرفیت تولید محصولات پتروشیمی در عسلویه تمام شده راه‌اندازی این شهرک تخصصی می‌تواند علاوه بر صنایع پایین دست و میان‌دست پتروشیمی برای صنایع بالا دستی پتروشیمی نیز مطرح باشد. کارگروه راه‌اندازی این شهرک به ریاست استاندار خوزستان نیز تشکیل و زمین مورد نیاز این شهرک در محور ماهشهر امیدیه شناسایی شده است. تاکنون دو شرکت خصوصی نیز برای سرمایه‌گذاری در این شهرک اعلام آمادگی کرده‌اند.

سردار حسن شاهوارپور نیز در این نشست اظهار کرد: ‌تدبیر بسیار خوبی که اکنون برای کمک به محرومیت به صورت کاری خودجوش و مردمی در حال شکل‌گرفتن است، اقدامی بسیار خوب و خداپسندانه است.

وی ادامه داد:‌ امید است این کاری که این ستاد شروع کرده به سامان برسد و کمکی برای ظرفیت‌های حمایتی دیگر کشور باشد و بتوانیم بخشی از آلام مردم را کاهش دهیم و بخشی از مشکلاتی که منجر به مهاجرت نخبگان در استان شده است را کم کنیم.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان با اشاره به مشکلات بخش عملیاتی پروژه‌ها و طرح ها تصریح کرد:‌ همه دستگاه‌ها در پروژه‌های خود معمولا خوب برنامه‌ریزی می‌کنند اما در عمل و زمانی که وارد کار عملی می‌شویم موانعی می‌بینیم که همین موانع دست و پای مجموعه را برای ادامه کار می‌بندند بنابراین یکی از مسائل مهم در این گونه پروژه‌ها کار میدانی است.

شاهوارپور ادامه داد: به نظر می رسد لازم است یک تیم کارشناسی خبره برای احصا و شناسایی موانع بخش عملیاتی و میدانی پروژه‌ها شکل‌ بگیرد. در ارتباط با اراضی جفیر طرحی آغاز شده بود و 40 هزار هکتار از اراضی آن به تعاونی‌ها واگذار شد اما تا همین امروز اجرای این طرح کشاورزی با موانعی مواجه است.

وی افزود: علیرغم تمام پیگیری ها چه از سوی ما و چه از سوی دیگر نهادها هر روز به بهانه‌ای مانعی برای این طرح در اراضی جفیر به وجود می‌آید. 5 هزار هکتار از این اراضی تسطیح شده است اما مشکل آب دارند. با مدیرعامل سازمان ‌آب و برق خوزستان جلساتی داشتیم تا این مشکل حل شود.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان عنوان کرد: ‌حدود 15 سال پیش 15 میلیارد تومان برای خریداری پمپ‌های آب 40 هزار هکتار از اراضی جفیر پرداخت شد که با توجه به اینکه این مبلغ از طریق وام بانکی تامین شده بود اکنون 19 میلیارد تومان به بانک بدهی ایجاد شده و نصب پمپ‌ها نیز انجام نشده است اما طی جلساتی که با مدیر عامل سازمان آب و برق استان داشتیم از وی خواستیم که کوتاه بیاید تا حداقل پمپ‌ها نصب شوند.

شاهوارپور ادامه داد: ‌آخرین مانعی که در مسیر اجرای این طرح به وجود آمده اتمام زمان قرارداد این اراضی است که این مانع نیز به مجموعه سازمان جهاد کشاورزی استان باز می‌گردد.

وی عنوان کرد:‌ در اجرای پروژه‌ها باید به گونه‌ای عمل شود تا اگر فردا مدرسه یا خانه بهداشتی احداث شد وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش معلم یا کارشناس بهداشت به این مراکز اعزام کند نه اینکه به ما بگوید ما در این مناطق مدرسه و خانه بهداشت نیاز نداشتیم.

فرمانده سپاه حضرت ولیعصر(عج) خوزستان ادامه داد: بنابراین باید پروژه ها تعریف شوند تا بدانیم در هر منطقه اجرای چه پروژه‌هایی نیاز است و علاوه بر این تیم کارشناسی خبره‌ای برای بررسی موانع اجرایی این پروژه‌ها و همچنین شناسایی عرصه‌ها و دستگاه‌هایی که باید در عملیات این پروژه‌ همکاری کنند تشکیل شود.

همچنین در این نشست یدالله شمایلی مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور با بیان اینکه طرح 550 هزار هکتاری بزرگترین طرح کشاورزی تاریخ ایران است، اظهار کرد: تاکنون یک میلیارد و 550 میلیون دلار از یک و نیم میلیارد دلار اعتبارات فاز اول طرح 550 هزار هکتاری تخصیص یافته و اجرای این طرح با سرعت در سراسر استان در حال انجام است.

وی ادامه داد: ‌البته سرعت اجرای این پروژه در تمام نقاط استان یکسان نیست و امید است که این تعادل منطقه‌ای نیز در اجرای پروژه رعایت شود. با توجه به اجرای این طرح و همچنین سرمایه‌گذاری حدود 30 تا 40 میلیارد دلاری وزارت نفت که به زودی در غرب کارون انجام می‌شود به نظر می‌رسد که باید بررسی شود چرا با وجود اجرای این پروژه‌های سرمایه‌گذاری بزرگ باز هم با مشکلاتی فعلی در استان مواجه هستیم.

مدیرعامل موسسه جهاد نصر کشور تصریح کرد: حدود 6 هزار و 500 نفر در اجرای فاز اول طرح 550 هزار هکتاری در خوزستان مشغول به کار هستند که 80 تا 90 درصد این افراد از نیروهای بومی خوزستان هستند اما متاسفانه وزارت نیرو در بحث این طرح به نسبت به طرح 550 هزار هکتار کم لطفی می‌کند.

شمایلی‌پور ادامه داد: اکنون بحث بحران آب در کشور مطرح است اما اگر با عدم تخصیص آب مورد نیاز برای فاز دوم این طرح این حق ازخوزستان گرفته شود قطعا ظلم مضاعفی به خوزستان می‌شود بنابراین همه باید به اجرای فاز دوم این طرح که منجر به اشتغال پایدار برای استان می‌شود کمک کنیم.

وی بیان کرد:‌ اکنون تنها مشکلی برای اجرای فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری وجود دارد مساله تخصیص آب مورد نیاز  آن است. سه و نیم میلیارد دلار اعتبار برای فاز دوم این طرح در نظر گرفته شده است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار