تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۱
کد خبر: ۱۴۶۹۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اتمام فاز اول طرح 550 هزار هکتاری تا پایان امسال
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با اشاره به مصوبه دولت برای توجه به بحث گرد و غبار با منشأ داخلی، گفت : اکنون زیرساخت‌ها برای مقابله با پدیده ریزگردها در استان مهیا است و در این زمینه 320 هزار هکتار اراضی بحرانی در برنامه ششم تصویب شده تا وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در آن‌ها برای مقابله با بحث ریزگردها به فعالیت بپردازد
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر با اشاره به مصوبه دولت برای توجه به بحث گرد و غبار با منشأ داخلی، گفت : اکنون زیرساخت‌ها برای مقابله با پدیده ریزگردها در استان مهیا است و در این زمینه 320 هزار هکتار اراضی بحرانی در برنامه ششم تصویب شده تا وزارت جهاد کشاورزی و سایر دستگاه‌ها در آن‌ها برای مقابله با بحث ریزگردها به فعالیت بپردازد.

دولت برای ریزگردها با منشأ خارجی نتوانسته کاری کند

وی با اشاره به این‌که هنوز هم دولت برای ریزگردها با منشأ خارجی نتوانسته کاری کند، افزود: با دستور رئیس‌جمهور در حوزه گرد و غبار با منشأ داخلی ورود کرده‌ایم و امیدواریم به نتیجه برسیم. در این زمینه از یک میلیون و ۲۰۰ هزار اراضی بیابانی خوزستان، ۴۵۰ هزار هکتار آن اراضی شنی و ماسه‌ای روان هستند.

شمایلی تصریح کرد: دولت با توجه به شناخت از اراضی، کار را از کانون شماره چهار ریزگردهای اهواز که حدود 112 هزار هکتار است، آغاز و تصویب کرد تا 42 هزار هکتار از این اراضی را در سال 95 و 96 تثبیت و بیابان‌زدایی کند.

وی با بیان این‌که دولت مصوبه‌های خوبی در بحث حل مشکلات آب و فاضلاب استان در نظر گرفته است، گفت: دولت به سرعت برای بحث گرد و غبار خوزستان که یک بحث اضطراری و فوری است، اعتباراتی را در نظر گرفت تا بتوانیم در منطقه فوق بحرانی اهواز در جنوب شرق اهواز عملیات را آغاز کنیم.

لزوم آغاز مطالعه و علاج‌بخشی 7 کانون ریزگرد خوزستان

شمایلی اظهار کرد: برای این‌که مجددا شاهد چنین مشکلات و تصمیمات سریع و فوری برای حل مشکلات نباشیم، باید از اکنون مطالعات و طراحی‌ها را برای 7 کانون ریزگرد که در سطح 320 هزار هکتار هستند انجام دهیم تا نسخه علاج‌بخش هر کدام از نقاط را داشته باشیم.

وی با اشاره به فعالیت جهادی در بحث احداث کانال "مهندس پورشریفی" برای انتقال آب به اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز، تصریح کرد: در هفته‌های اخیر روزانه بیش از 100 هزار مترمکعب عملیات خاکی انجام دادیم و در این زمینه حدود 500 دستگاه ماشین‌آلات در طرح احداث کانال فعال هستند و امیدواریم بتوانیم با توجه به همتی که در استان است، کار را انجام دهیم.

ضرورت تامین مداوم حق آبه هورها و تالاب‌های خوزستان

شمایلی گفت: در گذشته توجهی به حق‌آبه هورها و تالاب‌ها نشده و باید حق‌آبه‌ای که در گذشته به آن‌ها داده می‌شد، اکنون نیز داده شود. اکنون باید کمک کنیم آب موردنیاز هورهای منصوره و شریفیه تأمین شود تا شاهد حل مشکلات باشیم و دولت نیز به این نتیجه رسیده است که حق‌آبه این هورها را تأمین کند.

وی با اشاره به این نکته که بیش از 70 تا 80 درصد نیروها و تعداد قابل توجهی از پیمانکاران در طرح 550 هزار هکتاری و طرح احداث کانال "مهندس پورشریفی" بومی هستند، عنوان کرد: این شرکت‌ها در هر دو طرح با مناقصه برنده شده‌اند.

اتمام فاز اول طرح 550 هزار هکتاری تا پایان امسال

وی ادامه داد: فاز اول طرح 312 هزار هکتار است که تاکنون 245 هزار هکتار آن تمام شده و تا پایان سال 96 باقی‌مانده آن نیز به اتمام خواهد رسید؛ همچنین در فاز دوم که 238 هزار هکتار است دولت در مصوبه‌ای قول تامین آب مورد نیاز آن را داده است.

شمایلی با بیان این‌که در بحث تأمین آب اتفاق خوبی برای استان افتاد و به‌دنبال آن هستیم که اجرای این طرح را با توازن بهتری در تمام استان اجرایی کنیم، خاطرنشان کرد: دولت از 1.5 میلیارد دلاری که باید تاکنون برای طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری پرداخت می‌کرده، یک میلیارد و 100 میلیون دلار را پرداخت کرده و هیچ مشکل مالی در طرح 550 هزار هکتاری نداریم.
:
:
:
آخرین اخبار