تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۴
کد خبر: ۱۴۶۶۵۹
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رئیس هیأت پارلمانی ایران خبر داد:
تفاهم مجالس کشورهای عضو اتحادیه جهانی برای تصویب قوانین محیط زیستی
رئیس هیات پارلمانی ایران در اجلاسیه آسیا پاسفیک، با اشاره به طرح خواسته ایران در موضوع ریزگردها برای شکل‌گیری یک اجماع منطقه‌ای و جهانی و الزام کشورهایی چون عربستان و عراق   برای ارائه برنامه منسجم و منطقی در این زمینه، گفت: مجالس کشورها به تفاهم مشترک رسیدند که هر کدام در کشورهای خود قوانینی را در جهت حفظ محیط زیست وضع کنند و در واقع این یک عزم جهانی و منطقه‌ای است.

عباس پاپی‌زاده درباره مباحث مطرح‌شده و دستاوردهای حضور هیات پارلمانی ایران در اجلاسیه آسیا پاسفیک در جهت دستیابی به اهداف توسعه پایدار، اظهار کرد: این نشست به میزبانی ویتنام و با همکاری بین‌المجالس جهانی برگزار شد و هدف آن نیز بررسی تغییر اقلیم و حفظ محیط زیست در راستای توسعه پایدار بود.

وی با بیان‌ این‌که کلونی انسانی به‌شدت در حال تاثیرگذاری روی محیط‌زیست و تغییر اقلیم در مناطق مختلف دنیا ازجمله خاورمیانه است، گفت: ازجمله این تأثیرات می‌توان به وضعیت نامناسب تالاب‌های منطقه جنوب غرب ایران و همچنین کشور عراق اشاره کرد که این تالاب‌ها به‌خاطر دخالت‌های انجام‌شده، خشک شده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در اجلاسیه آسیا پاسفیک، افزود: برخی کشورها نیز از برخی سیستم‌ها و تکنولوژی‌های جدید در جهت استفاده هر چه بهتر برای بارورکردن ابرها استفاده می‌کنند و عملاً در دنیا هیچ پروتکلی وجود ندارد که این کشورها خود را ملزم به رعایت حقوق دیگر کشورها بدانند؛ به‌طور مثال با بارورسازی ابرها در این کشورها، قطعاً پتانسیل زایش ابرها در جای دیگر کاهش پیدا می‌کند و منطقه دیگری دچار خشکسالی خواهد شد.

وی بیان‌کرد:‌ بنابراین این موضوعات و تاثیر تغییر اقلیم و دگرگونی محیط زیست بر توسعه پایدار، جامعه جهانی را تحت تأثیر قرار می‌دهد، موجب توسعه فقر می‌شود و همچنین هزینه‌های سنگینی را به کشورها تحمیل می‌کند؛ به‌طور مثال در قسمتی از ساحل اقیانوسیه - آسیا که بیشتر مدنظر ما است، ذوب شدن یخ‌های قطبی موجب افزایش سطح آب‌ها و پیشروی دریا به سمت سواحل شده است که در نهایت مردم تحت تاثیر قرار می‌گیرند و آسیب می‌بینند.

پاپی‌زاده خاطرنشان‌کرد: همچنین در این نشست در بحث ریزگردها اعلام کردیم که این موضوع باید از طریق یک اجماع منطقه‌ای و جهانی پیگیری شود و کشورهایی چون عربستان و عراق در کنار کشور ایران برای کنترل و مبارزه با ریزگردها برنامه منسجم و منطقی ارائه دهند؛ چراکه ریزگردها سالانه میلیاردها دلار هزینه برای کشور ما در بحث سلامت مردم در پی دارد و همچنین به سلامت مردم آسیب وارد می‌کند و شرایط بسیار بدی هم بر منطقه حاکم است.

وی بیان‌کرد: بنابراین بحث این بود که اتحادیه بین‌المللی جهانی، مجالس کشورهای عضو را ملزم به تصویب قوانینی کند تا این قوانین در نهایت هر کشور را به رعایت مسائل محیط‌زیستی در جهت جلوگیری از تغییرات اقلیم و طرح‌های زیان‌بار ملزم کند.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی گفت: همچنین در این نشست مقرر شد که پارلمان‌ها و مجالس کشورها در جهت حفظ محیط زیست و توسعه پایدار به‌ویژه بحث‌هایی چون خشکسالی‌ها که برخی اوقات دخالت‌های انسانی موجب آن می‌شود، قوانینی را تصویب کنند.

پاپی‌زاده افزود: در نهایت نیز مجالس کشورها به تفاهم مشترک رسیدند که هر کدام در کشورهای خود قوانینی را در جهت حفظ محیط زیست وضع کنند و در واقع این یک عزم جهانی و منطقه‌ای است که آرام آرام در حال شکل گرفتن است و امیدوارم در کشورهای مختلف، قوانین خوبی تدوین شود.

وی گفت: همچنین ما در این نشست گزارش دادیم که در مجلس شورای اسلامی ایران، قوانین خوبی داریم و قانون رفع آلودگی هوا (لایحه هوای پاک) طی یک ماه گذشته تصویب شده و قانون حفظ دریاچه‌ها، رودخانه‌ها و تالاب‌ها نیز در دستور کار کمیسیون کشاورزی است. همچنین قانون حفظ و کاربری خاک مدنظر است و ان‌شاءالله پتانسیل و باروری خاک و محیط زیست حفظ خواهد شد.

نماینده دزفول افزود: به هر حال این موضوع به ما کمک می‌کند که از اقدامات اشتباهی مانند سدسازی‌های بی‌رویه و انتقال آب از سرشاخه‌های رود کارون که در گذشته صورت گرفته است، جلوگیری و مانع از پیش آمدن خسارت بیشتر در راستای حفظ محیط زیست شود.

رئیس هیأت پارلمانی ایران در اجلاسیه آسیا پاسفیک در پاسخ به این سؤال که افزایش ارتباط پارلمان‌ها چقدر می‌تواند به کشور ایران در خصوص کنترل و مبارزه با ریزگردها کمک کند؟ عنوان کرد: درخواستی که به اتحادیه بین‌المجالس دادیم، این بود که به پارلمان‌های برخی کشورهای کم‌کار چون عراق و عربستان تأکید و تذکر داده شود که در این زمینه گام بردارند. ما در داخل کشور در خصوص کانون‌های ریزگردها و منشأ داخلی آن، اقدامات خوبی انجام داده‌ایم و اگرچه دولت در بودجه 96 اعتباری برای مبارزه با ریزگردها در نظر نگرفته، اما بیش از 500، 600 میلیارد تومان از سوی مجلس برای کنترل ریزگردها در بودجه 96 لحاظ شده است که ازجمله آن می‌توان به تامین مالچ رایگان اشاره کرد.

وی در پایان گفت: در این نشست با نایب‌رئیس مجلس ویتنام و رئیس اتحادیه بین‌المجالس جهانی دیدار داشتیم و در مذاکرات دو جانبه نیز این موضوعات را مطرح کردیم که مورد استقبال هم قرار گرفت.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار