تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۳
کد خبر: ۱۴۶۶۱۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اقدامات مثبت موسسه جهاد نصر جهت رفع مشکلات طرح۵۵۰ هزارهکتاری حوزه آبادان و خرمشهر
در فاز دوم حدود 8هزار هکتار برای شهرستان آبادان و 6 هزار هکتار هم برای خرمشهر پیش بینی کرده ایم. امیدواریم که مشکلاتی در بحث های منابع مالی رفع شود و در حال حاضر از منطقه چویبده عملیات را شروع کرده ایم که شامل اجرای شبکه زهکشی منطقه، شامل زهکشهای روباز، زیر زمینی و ایستگاه پمپاژ است
مهندس توکلیان مدیر حوزه آبادان خرمشهر در طرح 550 هزار هکتاری در رابطه با  فاز دوم این طرح و همچنین مانع هایی که از سر راه برداشته شده است گفت: طرح 550 هزار هکتاری در حوزه آبادان و خرمشهر که فاز اول شامل 16 هزار و 600هکتار است، پیش بینی می شود تا پایان سال 96 به اتمام برسد. فاز دوم نیز بعد از ابلاغ آغاز به کار آن، مناقصاتش برگزار خواهد شد واحتمالا  دو الی سه سال عملیات اجرایی آن زمان خواهد برد.  

وی افزود: در منطقه  بهمنشیر با مشکل پس زدن آب خلیج فارس و شور کردذن آب رودخانه هستیم این امر کیفیت آب را پائین آورده و باعث شده بخشی از نخیلات چویبده از بین بروند و  کشاورزان دچار مشکل کرده است. در نواحی TB1و TB2 از منطقه چویبده عملیات را شروع کرده ایم که ازجمله این فعالیت ها اجرای شبکه زهکشی منطقه، شامل زهکشهای روباز، زیر زمینی و ایستگاه پمپاژ است.

مهندس توکلیان تصریح کرد: چون منبع تامین آب از کانال مارد سازمان آب و برق است و از بالا دست رود خانه کارون در آبادان خرمشهر آب تهیه می کنیم، دیگر جزرو مد بر منبع آب چویبده تاثیر منفی نخواهد گذاشت. نخیلات حاشیه بهمن شیر همه مثمر بوده اند اما بر اثر مشکل پس زدن و شوری آب از بیش از 1000 هکتار نخیلات موجود در نواحی عرایض TB1و TB2  حدود 300 هکتار باقی مانده به محض اینکه آب تامین شود، عملیات  آبشوری  و بعد از یکسال اراضی آمادگی خود را برای کاشت نخیلات بدست می آورند.

وی در خصوص فاز دوم طرح 550 هزار هکتاری برای دو حوزه تحت مدیریت خود اظهار کرد: در فاز دوم حدود 8هزار هکتار برای شهرستان آبادان و 6 هزار هکتار هم برای خرمشهر پیش بینی کرده ایم. امیدواریم که مشکلاتی در بحث های  منابع مالی رفع شود تا بتوانیم نیمه دوم امسال برای بخشی از اراضی  کارهای مطلاعاتی انجام دهیم و متعاقبا به نتیجه ای برسیم تا بحث اجرا را آغاز کنیم.  

مهندس توکلیان در پایان متذکر شد: از دیگر مشکلاتی که حوزه ما در این طرح با آن رو به رو است؛ تداخل طرح های توسعه ای منطقه آزاد با شبکه آبیاری زهکشی جزیره مینو با توجه به اینکه هنوز منطقه آزاد طرح مصوب و جامعی ندارد باعث ایجاد  مشکلاتی در جزیره مینو شده و سرعت عملیات ما را کاهش داده است. پیگیریهای از سوی وزارت خانه صورت گرفته تا اراضی، بدون تغییر کاربری به همان شکل نخیلات باقی بمانند و باعث اشتغال کشاورزان و بهره برداری منطقه شود.

مرجع / آراس
:
:
:
آخرین اخبار