تاریخ انتشار: ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۴
کد خبر: ۱۴۶۰۴۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مقابله با ریزگردها با روحیه جهادگونه در حال اجرا است/ جهاد نصر برای اجرای فاز بعدی مقابله با کانون های ریزگرد آماده می شود
موسسه جهاد نصر​ بزرگترین طرح کشاورزی کشور را در خوزستان و ایران در​ حال اجرا دارد و با تصویب آب برای ۵۵۰ هزار هکتار موفقیتی بزرگ است و بحث اجرا و تامین منابع مالی نیز در دست پیگیری است. ما فقط در زمان دفاع مقدس اینچنین روحیه و شیوه کار کردن را تجربه کرده ایم بود . همکاران ما در روزهای تعطیل نیز کار می کنند و تنها در روزهای بارانی تعطیل بوده ایم . یقینا اجرای کانال با روحیه جهادی در حال انجام است
خوزنیوز: مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر روز چهارشنبه در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: حادثه  بهمن ماه سال گذشته به نحوی سبب خیر برای خوزستان شد چرا که از بیانات مقام معظم رهبری تا سفر معاون اول رییس جمهور و وزرا به خوزستان موجب نگاه ویژه به معضل گرد و غبار و تصویب ماموریت جهاد کشاورزی و دستگاه هایی همچون محیط زیست، وزارت نیرو، هواشناسی و دیگران برای حل این معضل شد.

مقابله با ریزگردهای با روحیه جهاد گونه در حال اجرا است/ جهاد نصر برای اجرای فاز بعدی مقابله با کانون های ریزگرد آماده می شود

به گزارش خوزنیوز؛ یدالله شمایلی اظهار کرد: در برنامه ششم توسعه،۳۲۰ هزار هکتار از اراضی کانون گرد و غبار را تعیین و در دست اقدام قرار خواهد گرفت و  وزارت جهاد​ کشاورزی نیز مامور مقابله با ۳۲۰ هزار هکتار از کانون های گرد و غبار شده است. همچنین باید کل استان برای تامین منابع هماهنگی و اجرای کار  وارد میدان شوند و از سویی ما باید مطالبه گری جدی برای اجرای مصوبات دولت را داشته باشیم.

شمایلی یادآور شد: در گذشته به هورهای منصوریه و شریفیه توجه نشد و این شرایط پیش امد . از همین رو دولت به این نتیجه رسید که باید هورها مدیریت و احیا شوند تا در کنترل و مهار ریزگردها با منشا داخلی گامی موثر برداشته شود.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: ۳۰ درصد از منشأ ریزگردها داخلی هستند و 70 درصد دیگر نیز منشأ خارجی دارند. با توجه به شرایط خاص عراق و سوریه و دیگر کشورها دولت نتوانسته کاری درباره گرد و غبار های خارجی انجام دهد. در خوزستان یک میلیون و ۲۰۰ هزار اراضی بیابانی وجود دارد که ۴۵۰ هزار هکتار آن شن و ماسه روان و مقداری از آن ریزگردها است.دومین مصوبه هیئت دولت برای خوزستان در حوزه گرد و غبارها با منشأ داخلی بود.

وی تصریح کرد: مصوبه دولت برای کانون شماره ۴ منطقه فوق بحرانی ، نزدیک ترین کانون به اهواز با مساحت ۱۱۲ هزار هکتار تصویب کرده که ۴۲ هزار هکتار آن را طی سال های ۹۵ و ۹۶ بیابان زدایی کند. در سال گذشته فقط یک ماه وقت داشتیم که امسال باید بیشتر حجم کار را انجام دهیم.

شمایلی عنوان کرد: برای حل مشکل گرد و غبار در خوزستان کارها در سطح فوری و اساسی انجام می شود. در منطقه فوق بحرانی جنوب شرق اهواز به وسعت ۴۲ هزار هکتار برنامه ریزی شد تا کانالی به طول ۴۴ کیلومتر  برای مرطوب سازی و آبیاری این اراضی احداث کنیم. این کانال از ایستگاه​ پمپاژ کارون تا پرورش ماهی آزادگان به طول ۱۳ کیلومتر است که پیش از این نیز وجود داشته است و سپس موسسه جهاد نصر کار ساخت ۴۴ کیلومتر کانال آبرسانی را که عرض کف ان از ۵۰ تا ۳۰ متر متغیر​ است بر عهده گرفته است.

وی تأکید کرد: برای ساخت کانال 44 کیلومتری ۶ میلیون متر مکعب خاکبرداری نیاز است که توسط ۱۶ شرکت عمرانی انجام می شود و محور اصلی تامین ماشین آلات و نیرو نیز از امکانات داخلی خوزستان است. در طول این کانال دو سازه پل به طور همزمان در حال ساخت است و ۸۵ درصد پیمانکاران در این طرح از نیروهای بومی هستند. در میانه راه باید از حدود پانزده مانع حساس همچون کانال انتقال آب کوت امیر، جاده ها، کانال ها و خطوط نفت و گاز و راه آهن عبور کنیم که هر کدام از این موانع سختی و حساسیت خاص خود را دارد.  

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر گفت: خوشبختانه اعتبار کل طرح تامین شده است و هزینه زمین معارضین ساخت کانال نیز به سرعت در حال پرداخت است و در این کار یک رکورد را زده ایم و با پانصد دستگاه ماشین الات کارگاه های بی نظیری را در کشور دایر کردیم . آب اندازی و مرطوب کردن اراضی یک ابتکار و اقدام جدید است و امیدواریم بتوانیم موفق عمل کنیم . آب منتقل شده در نهایت با کانال های انشعابی در منطقه پخش می شود و زمین ها را مرطوب خواهد کرد​ و در آبیاری نهال ها نیز استفاده خواهد شد.

شمایلی گفت: خوشبختانه دولت پای کار​ امده است و مصوبات خوبی را داشته است و ما باید پیگیری کنیم تا این مصوبات و منابع و اعتبارات ان عملی شوند. جهاد نصر بر تامین منابع آبی از کارون اصرار داشته است چرا که کارون پتانسیل بیشتری در​ تامین اب دارد. در اجرای این پروژه سعی کردیم با استفاده از برخی زیرساخت های موجود زمان بخریم. از همین رو همزمان ایستگاه پمپاژ آب پرورش ماهی آزادگان را نوسازی و بازسازی کردیم و در کانال سیزده کیلومتری شیلات لایروبی سنگین داشته ایم. این کارها با هماهنگی استانداری، شیلات و جهاد کشاورزی انجام شده و امیدواریم با تکمیل کانال مهندس پورشریفی بتوانیم آب را با دبی ۲۰ مترمکعب به اراضی فوق بحرانی جنوب شرق اهواز برسانیم.

وی با اشاره به انتقال آب کانال مهندس پورشریفی را برای نهال کاری منابع طبیعی در اراضی بیابانی کانون گرد و غبار گفت: در هفته های اخیر بیش از ۱۰۰ هزار مترمکعب عملیات خاکی در روز انجام می شود. امیدواریم تا اخر ماه عملیات اجرایی کانال را به اتمام برسانیم و مطالعات را برای مقابله با ۳۲۰ هزار هکتار باقی مانده از کانون های ریزگرد را انجام بدهیم تا در صورت تصویب فازهای بعدی از پیش، امادگی لازم را داشته باشیم.

مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر بیان کرد: موسسه جهاد نصر هم اکنون​ بزرگترین طرح کشاورزی کشور را در خوزستان و ایران در​ حال اجرا دارد و با تصویب آب برای ۵۵۰ هزار هکتار موفقیتی بزرگ است و بحث اجرا و تامین منابع مالی نیز در دست پیگیری است. ما فقط در زمان دفاع مقدس اینچنین روحیه و شیوه کار کردن را تجربه کرده ایم بود . همکاران ما در روزهای تعطیل نیز کار می کنند و تنها در روزهای بارانی تعطیل بوده ایم . یقینا اجرای کانال با روحیه جهادی در حال انجام است و در روند ۵۵۰ هزار هکتاری کندی ایجاد نمی کند چرا که در حال حاضر بسیاری از پروژه ها در کشور تعطیل شده و ما می توانیم از دستگاه ها و تجهیزات بسیاری با توجه به پتاسیل های خوزستان و پتانسیل های مردم محلی برای ساخت این کانال استفاده کنیم.
 
مدیرعامل مؤسسه جهاد نصر اظهار کرد: در طرح ۵۵۰ هزار هکتاری بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد پروژه ها در اختیار نیروهای بومی است و حتی تعداد قابل توجهی از پیمانکاران نیز بومی هستند. تمامی شرکت ها برنده مناقصه شدند. تأمین آب اجرایی شدن فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری نیز از سوی دولت تصویب شده است. ۳۱۲هزار هکتار در فاز اول و ۲۳۸ هزار هکتار نیز در فاز دوم است که تاکنون ۲۴۵ هزار هکتار آن به اتمام رسیده و مابقی نیز تا پایان سال جاری تمام می شود.

مالچ پاشی در خوزستان به هیچ وجه انجام نمی شود

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: در خوزستان به هیچ وجه مالچ پاشی نمی کنیم چون این کار برای شن زار باید انجام شود ولی ما برای بیابان های منشأ گرد و غبار این کار را انجام می دهیم.

مقابله با ریزگردهای با روحیه جهاد گونه در حال اجرا است/ جهاد نصر برای اجرای فاز بعدی مقابله با کانون های ریزگرد آماده می شود

احمد مطیعی در نشست خبری اظهار کرد: در استان خوزستان ریزگردها بیش از ۱۰ سال زندگی مردم را تحت تاثیر قرار داده و یک این امر، پدیده جدیدی به شمار می رود این در حالی است که تا قبل آن هجوم شن زارها را به تأسیسات نفتی و غیره داشتیم که از سال ۱۳۴۲ کارهای تثبیت شن انجام می شد.

مطیعی بیان کرد: در استان خوزستان ۳۵۰ هزار هکتار شن زار، تپه ها و کفه های شنی و همین میزان هم کانون های ریزگرد داریم. البته برخی مواقع هفت منطقه در خوزستان به عنوان کانون ریزگرد شناسایی شده است. کانون اول هورالعظیم با ۵۳ هزار هکتار، حد فاصل شلمچه تا جفیر، شمال شرق اهواز، جنوب شرق اهواز (حدفاصل جاده اهواز ـ ماهشهر تا شادگان) با ۱۱۳ هزار هکتار، امیدیه، هندیجان و ماهشهر است.

وی تصریح کرد: سیاستی که وزارتخانه اعمال کرد دو وظیفه را بر عهده ما گذاشت. یکی مرطوب سازی اراضی برای رشد پوشش گیاهی و دیگری نیز تقویت پوشش گیاهی با کاشت درخت و نهال کاری است. اجرای کار توسط خود مردم یکی از سیاست های ما است چون توسعه پایدار فقط توسط خود آنها رقم می خورد. مجریان طرح و بهره برداران را خود مردم دانسته ایم تا به یک موفقیت خوب دست پیدا کنیم.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان با اشاره به اینکه تقویت پوشش گیاهی را در پنج هزار هکتار انجام داده ایم، گفت: مصوبه دولت که بر عهده وزارت کشاورزی قرار داده شده، تثبیت ۴۲ هزار هکتار از عرصه های بیابانی خوزستان است. سه هزار و ۷۰۰ هکتار در هشت منطقه استان را در سال ۹۴ و در سال گذشته نیز یک هزار و ۲۰۰ هکتار انجام شده است. به صورت کلی پنج هزار هکتار هم در جنوب شرق اهواز انجام و میزان کار انجام شده طی سال های ۹۴ و ۹۵ بیش از ۱۰ هزار هکتار است.

مطیعی تأکید کرد: باید به طرف مدیریت سرزمینی حرکت کنیم و این کارها تنها پنج درصد از اراضی بحرانی ریزگردها را دربر می گیرد. کنترل ریزگردها با انجام مجموعه کارها محقق می شود و پوشش گیاهی به تنهایی حل کننده مشکل نیست.

وی بیان کرد: بحث اقلیم و تغییر شرایط آب و هوایی خاص کشور ما نیست و در کمربند خشک و نیمه خشک قرار داریم. در استان خوزستان شاهد ۳۰ درصد بارندگی های سنوات قبل بوده ایم به همین دلیل باید با حرف های مستند، آمار بدهیم چون کاهش بارندگی امسال کاملا مشهود است.

مدیرکل منابع طبیعی خوزستان گفت: بر اساس منویات مقام معظم رهبری برای ریزگردها، توافقاتی صورت گرفته تا همه حتی بسیج نیز در امر بیابان زدایی همکاری داشته باشد. مقرر شده از هفت هزار هکتار تعهد ما در سال جاری، چهار هزار هکتار را در اختیار سپاه قرار دهیم که یک هزار و ۵۰۰ هکتار را انجام داد و سه هزار هکتار را در اختیار مردم قرار دادیم که سه هزار و ۲۰۰ هکتار انجام دادند.

مطیعی توضیح داد: در اراضی کاملا تخریب شده و هورها نباید کشت انجام داد و فقط امکان آب اندازی وجود دارد. در خوزستان به هیچ وجه مالچ پاشی نمی کنیم چون این کار برای شن زار باید انجام شود ولی ما برای بیابان های منشأ گرد و غبار کار انجام می دهیم.
:
:
:
آخرین اخبار