تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۴۵۸۹۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
خوزستان امروز بحران‌خیزترین استان کشور در تمام زمینه‌ها است؛
استاندارد بومی غلظت گرد و غبار در خوزستان اعلام می‌شود
استان خوزستان امروز بحران‌خیزترین استان کشور در تمام زمینه‌ها است، کلکسیون بحران‌ها در این استان کامل است و در خوزستان تنها آتشفشان نداریم. بیش از یک دهه است که گرد و خاک از بحران‌های مستمر استان خوزستان شده است
مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: عدم اطلاع‌رسانی درست در مدیریت بحران قابل پذیرش نیست؛ این خلاء در مدیریت بحران خوزستان وجود داشت و برای رفع آن، شورای اطلاع‌رسانی تشکیل و پس از آن نیز واحد اطلاعات اخبار در ستاد مدیریت بحران راه‌اندازی شد.

کیامرث حاجی زاده در نشست با اصحاب رسانه که امروز (11 اردیبهشت ماه) برگزار شد، اظهار کرد: استان خوزستان امروز بحران‌خیزترین استان کشور در تمام زمینه‌ها است، کلکسیون بحران‌ها در این استان کامل است و در خوزستان تنها آتشفشان نداریم. بیش از یک دهه است که گرد و خاک از بحران‌های مستمر استان خوزستان شده است.

وی ادامه داد: لازم بود تحولی در مدیریت بحران خوزستان ایجاد شود که با تصمیم استاندار و معاونت عمرانی استانداری تغییراتی در مدیریت بحران صورت گرفت و آغاز کار ما در اسفندماه بود که با قطعی آب و برق مواجه بودیم.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بحران شامل چهار مرحله پیشگیری، آمادگی، مقابله و بازسازی است که باید همیشه برای این چهار مرحله آمادگی کامل داشته باشیم؛ در این میان پیشگیری بهترین گزینه است که بخشی از آن به پدافند غیرعامل مربوط می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت آموزش و پژوهش و امور فنی در مدیریت بحران افزود: اولین کاری که در مدیریت جدید انجام شد، تشکیل کمیته علمی و فنی با حضور اساتید، نخبگان و دستگاه‌های اجرایی مرتبط با ستاد بحران خوزستان بود که اولین برون‌داد این کمیته برگزاری سمینار ملی و بین‌المللی سیلاب و گرد و خاک است که 14 اردیبهشت‌ماه در اهواز برگزار خواهد شد. لازم بود مسئولان کشوری نیز در این سمینار حضور داشته باشند که به همین دلیل رییس سازمان محیط زیست، سفیر مقیم سازمان ملل در ایران، معاون وزیر کشور و مدیر مرکز ملی مبارزه با ریزگردها از جمله مهمانان این سمینار هستند.

حاجی زاده با اشاره به لزوم آموزش مدیران در مدیریت بحران بیان کرد: مدیران کل دستگاه‌های اجرایی و همچنین فرمانداران، بخشداران و شهرداران در جامعه هدف آموزش مدیریت بحران قرار دارند که در این سمینار شرکت خواهند کرد و هدف از برگزاری این سمینار نیز آسیب‌شناسی استان خوزستان و آموزش گروه‌های تصمیم‌گیر استان است. در ادامه آموزش‌ها نیز، امسال بیش از 20 سمینار آموزشی در کمیته پژوهش فنی در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: حدود 13 سالن چندمنظوره در مراکز بحران شهرستان‌های مختلف وجود دارد که برخی بسته و به انبار تبدیل شده‌اند که در بازدیدهایی که داشتیم قرار شد این سالن‌ها به عنوان مرکز آموزش و پژوهش مسایل مرتبط با شهرستان مربوطه در نظر گرفته شوند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان افزود: همچنین در سال جاری برگزاری سمینار بین‌المللی مقابله، مهار و پیشگیری از آتش‌سوزی با هماهنگی پتروشیمی‌ها در بندر ماهشهر در برنامه قرار دارد. سمینار سیل نیز برای قطب شمال خوزستان در دزفول یا شوشتر و سمینار تنش آبی را نیز در شمال شرق استان خواهیم داشت. بدین ترتیب به تناسب موقعیت‌های جغرافیایی و تنوع قومیتی استان، برنامه‌هایی در زمینه مدیریت بحران به ویژه مسایل آموزشی و پژوهشی تدوین شود.

وی گفت: مردم خوزستان صبور هستند ولی قرار نیست این صبوری را بهانه کنیم و کاری انجام ندهیم. همه در یک کشتی نشسته‌ایم و اگر هر کسی به گوشه‌ای از آن آسیب بزند همه غرق می‌شوند، پس همه مکلف هستیم که کار کنیم.

حاجی زاده بیان کرد: مردم یک سری چیزها را می‌پذیرند ولی عدم اطلاع‌رسانی در مدیریت بحران درست قابل پذیرش نیست؛ این خلاء در مدیریت بحران استان وجود داشت و برای رفع آن، شورای اطلاع‌رسانی تشکیل شد و پس از آن نیز واحد اطلاعات اخبار را در ستاد مدیریت بحران راه‌اندازی کردیم. اکنون کمی وضعیت بهتر شده است اگر چه نواقص هم وجود دارد که علت آن کمتر متوجه ما است.

وی افزود: هنوز مشکلاتی در مدیریت بحران خوزستان داریم و شاید برخی شهرستان‌ها در تصمیم‌گیری به درستی اقدام نکنند که این موضوع ناشی از این است که پیش‌بینی‌ها به درستی انجام نمی‌شود. البته معضل استان خوزستان در این است که بسیاری از زیرساخت‌ها از بین رفته و تجدید نشده‌اند و بسیاری از دستگاه‌های مرتبط نیز مشکل تجهیزاتی دارند و با فرسودگی تجهیزات مواجه هستند.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان اظهار کرد: با این وجود، واقعیت این است که بیشترین توجه به استان خوزستان، در دولت یازدهم صورت گرفته است و اینها با وجود مشکلاتی است که کشور در بحث اقتصادی گرفتار آن است.

وی بیان کرد: مردم انتظار دارند که با آن‌ها صادق باشیم و وقتی پدیده گرد و خاک رخ می‌دهد، پیش‌بینی درست باشد و به موقع نیز اطلاع‌رسانی کنیم. اگر قرار است مدارس و ادارات تعطیل شوند باید از روز قبل باشد؛ وقتی بد تصمیم گرفته شود، زحمتی برای مردم ایجاد می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: استاندار خوزستان نیز تاکید دارد که رویه‌ای حاکم کنیم تا وقتی غلظت ذرات ریزگرد از چه حدی بالاتر رفت، تعطیلی اعلام شود، به این منظور یک کمیته علمی تشکیل شده که در حال بررسی این موضوع است و تا هفته آینده یک استاندارد جهانی و ملی با بومی‌سازی نسبت به استان خوزستان و با استفاده از نظر اساتید دانشگاه، هواشناسی، محیط زیست و دستگاه‌های مرتبط اعلام خواهد شد که تعیین می‌کند چه زمانی مراکز آموشی و ادارات باید تعطیل یا هشدارها و تصمیمات لازم اتخاذ شود.

وی اظهار کرد: بیسیم مرکزی و سیستم مانیتورینگ مدیریت بحران نیز تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. پیگیری انعقاد موافقت‌نامه اعتبارات مدیریت بحران نیز انجام شده که از محل اعتبارات ماده 12 مبلغ 30 میلیارد تومان مربوط به سیل 95 بود. بر اساس آنچه دستگاه‌ها ارائه دادند و با کارشناسی و آنالیزی که صورت گرفت، این موضوع در شورای برنامه‌ریزی استان تصویب و ابلاغ شد و در مناطقی از جمله شعیبیه، بنیاد مسکن کار خود را انجام داده است.

حاجی زاده افزود: با توجه به محدودیت‌های مالی در سال 95 برای تخصیص اعتبارات سیل، خوشبختانه معاون اول رییس جمهور مصوبه‌ای را در هیات دولت مطرح کرد و این اعتبارات به سال 96 انتقال پیدا کرد و تخصیص هم داده شد. همچنین بحث 447 میلیارد ریال اعتبارات وام‌های چهار درصدی برای اماکن و مسکن روستاییان و شهرهای کوچک که دچار حوادث غیرمترقبه و سایر حوادث شده‌اند، مصوب و ابلاغ شد.

وی خاطرنشان کرد: بحث دیگر پشتیبانی کانال آبرسانی به کانون‌های فوق حاد ریزگردها در جنوب و جنوب شرق اهواز است که در این زمینه چندین بازدید از محل کانون‌ها انجام شد و موانع رسیدن آب رفع شد و این کانال‌ها اکنون در حال تکمیل هستند و آب از کانال شیلات به این کانال‌ها می‌رسد. بدین ترتیب در مرحله اول به حدود 40 هزار هکتار کانون فوق حاد ریزگردها و در مرحله بعدی که به 80 هزار هکتار آب خواهد رسید.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: بحث رهاسازی آب از سد کوثر در استان کهگیلویه و بویراحمد نیز مطرح بود که با پیگیری‌های انجام‌شده، آب رهاسازی شد و اجازه ندادیم مانند سال‌های گذشته کشت‌های دیم و آبی کشاورزان هندیجانی دچار تنش آبی شوند و از بین بروند.

وی افزود: یکی از اساسی‌ترین رکن‌های مدیریت بحران، کارگروه‌ها هستند؛ 14 کارگروه تخصصی در مدیریت بحران خوزستان وجود دارد که به دلایلی تشکیل و یا به روز نشده بودند که در حال فعال‌سازی این کارگروه‌ها هستیم.

حاجی زاده اظهار کرد: کار بزرگی که با پیگیری مجدانه انجام شد، رسیدگی به وضعیت تالاب هورالعظیم بود. شرکت مهندسی توسعه نفت، محیط زیست و آب و برق نیز پای کار آمدند و مناطق اصلی هورالعظیم کاملا آبگیری شده است و از 72 دریچه انتقال آب، از حوضچه های یک، دو و سه به سمت حوضچه‌های چهار و پنج حدود 63 دریچه بازگشایی شده است و مجموعه نفت برای هفت تا هشت دریچه دیگر نیز مهلت خواسته‌اند که استاندار خوزستان قبول کرد و قرار شد که 15 یا 21 خردادماه این دریچه‌ها نیز باز شوند.

وی بیان کرد: اکنون اطراف بیشتر تجهیزات نفت در تالاب هورالعظیم را آب گرفته است و مناطقی که سه سال پیش کاملا خشک بود، اکنون آب وجود دارد. اکنون تالاب در بخش کشور عراق کاملا خشک است ولی در بخش ایرانی بیشه‌زار شده است؛ البته در سمت عراق نیز در حال احیا شدن است.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان گفت: در دولت یازدهم بحث احیای هورالعظیم آغاز و به جدیت نیز پیگیری شد. ما پای کار ایستادیم تا هورالعظیم احیا شد. در جاهایی برخی در این زمینه به دنبال بده‌بستان بودند که اجازه ندادیم. در جلساتی که با آقایان نفتی داشتیم، گفتند که تجهیزات ما زیر آب رفته است و چرا دریچه ها را باز می کنید؟ گفتیم آیا آن زمانی که در دولت گذشته در اینجا حلقه چاه زدند، فکر نکردید که نام اینجا تالاب هورالعظیم است و باید این تاسیسات را آبی در نظر می‌گرفتید؟ به هر حال با تلاش‌های دولت و پیگیری‌های استانداران سابق و فعلی خوزستان هورالعظیم احیا شد.

وی خاطرنشان کرد: بحث آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان هم مطرح بود که ستاد بحران ورود کرد و البته این موضوع به بحران تبدیل نشد و در جهت پیشگیری ورود کردیم و این بیماری در شهرستان باغملک کنترل شد.

حاجی زاده اظهار کرد: بحث ساماندهی پساب‌های نیشکر تحت عنوان طرح سیفون نیز مطرح است که در دولت گذشته مصوب کردند ولی اجرا نکردند. با پیگیری‌های استاندار و مدیریت بحران، از محل اعتبارات بحران کشور، وزیر کشور 51 میلیارد تومان به سازمان آب تخصیص داد تا طرح سیفون اجرا شود.

وی با اشاره به نحوه اعلام تعطیلی در زمان وقوع پدیده ریزگردها افزود: زمانی که بحران کل استان خوزستان را فرا می‌گیرد با هماهنگی استاندار در این زمینه تصمیم می‌گیریم و زمانی که برخی مناطق با این مشکل مواجه می‌شوند، تصمیم‌گیری به فرمانداران تفویض می‌شود.

مدیرکل مدیریت بحران خوزستان بیان کرد: به هر حال هر کس از وظایف خود تخطی کند باید پاسخگو باشد و هرجا که تخلفی صورت گرفت، به نهاد نظارتی معرفی و با آن برخورد می شود. ما سعی می‌کنیم با تعامل و میانه‌روی و اعتدال پیش برویم ولی اگر مشاهده کردیم که منافع مردم و نظام به خطر می‌افتد، تعارف نداریم.

وی گفت: طبق گزارش مدیر صندوق بیمه کشاورزی استان تاکنون 50 درصد از خسارت بیمه کشاورزی برای سال 95 پرداخت شده است و خوزستان در این زمینه در کشور در رتبه دوم قرار دارد. همچنین 447 میلیارد ریال تسهیلات گرفته‌ایم که در قالب وام‌های چهار درصدی برای اماکن و مسکن روستاییان و شهرهای کوچکی است که در اثر حوادث دچار مشکل شده‌اند. در این بخش، برای احداث اماکن مسکونی روستایی سقف وام 20 میلیون تومان، برای تعمیر واحد مسکونی وام 12 میلیون تومان، احداث واحدهای شهری 30 میلیون تومان و جهت تعمیر 12 میلیون تومان است. سود وام نیز برای اماکن شهری پنج درصد و برای اماکن روستایی چهار درصد است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار