تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۳
کد خبر: ۱۴۵۸۰۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
پلیس: به گروه های تلگرامی اعتماد نکنید
رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا به هموطنان هشدار داد برای جلوگیری از خطر نفوذ باج افزارها از دانلود سایت های نامعتبر پرهیز کنند و هرگز به گروه های تلگرامی اعتماد نکنند و اطلاعات خود را به اشتراک نگذارند.
  سرهنگ علی نیک نفس افزود: شاید بتوان اشتراک گذاری اطلاعات را مهم ترین و جذاب ترین ویژگی فضای مجازی دانست، ویژگی که شاید مهم ترین تهدید اینترنت نیز به شمار آید.

وی ادامه داد: به تازگی برخی افراد سودجو با سوء استفاده از اطلاعات شخصی دیگران، حریم خصوصی افراد مختلف را در این فضا به شدت تهدید می کنند و اشتراک گذاری اطلاعات خصوصی دیگران به راهی برای کسب درآمد تبدیل شده است.

نیک نفس اضافه کرد: نرم افزارهای مختلفی برای به اشتراک گذاری اطلاعات تهیه شده است و روز به روز شاهد افزایش این گونه نرم افزار ها هستیم و کاربران بدون توجه به حفظ حریم خصوصی خود، فایل ها، تصاویر و کلیپ های خصوصی خود را توسط این نرم افزار ها به اشتراک می گذارند.

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا تصریح کرد:البته باید گفت شبکه های اجتماعی در انتشار اطلاعات بسیار فعالند و به علت گسترش سریع این گونه شبکه ها، سرعت انتقال اخبار و اطلاعات به شدت بالاست، شاید همین سرعت انتقال به همراه کمی سهل انگاری و شاید حسن اعتماد برخی از کاربران این نرم افزار ها و شبکه ها، باعث افزایش کلاهبرداری در این حوزه شده باشد.

سرهنگ نیک نفس اضافه کرد: کاربر در بسیاری از موارد به دلیل حسن اعتماد بیش از حد به اعضای گروه، اطلاعات شخصی و خصوصی خود را بین دوستان و اعضا به اشتراک می گذارد، غافل از اینکه افراد مختلفی که توسط سایر اعضا به عضویت گروه درآمده اند، قابلیت دسترسی به این اطلاعات را دارند.

وی افزود: این درحالی است که شاید ما تمام اعضای گروه را نشناسیم، بسیاری از افراد سودجو با انگیزه باج گیری به این گروه ها وارد می شوند؛ آنان در ابتدا اعتماد اعضای گروه را جلب و در فرصت مناسب اقدام به تهدید و انتشار اطلاعات می کنند.

وی اضافه کرد: این افراد در برخی موارد حتی با تغییر و دستکاری تصاویر و فیلم ها به دنبال عملی کردن اهداف خود یعنی همان باج خواهی و در بعضی مواقع انتقام گیری، هستند.

سرهنگ نیک نفس اضافه کرد: شاید بتوان گفت استفاده از شبکه های اجتماعی داخلی راهکار مناسبی برای جلوگیری از این گونه موارد مجرمانه باشد، در این شبکه ها اگر فردی قصد انجام فعالیت های مجرمانه داشته باشد به سادگی قابلیت پیگیری و شناسایی است.

وی گفت: همانطور که کسی آلبوم خانوادگی خود را در اختیار دیگران قرار نمی دهد پس نباید اطلاعات خود را در فضای مجازی و بین سایرین به اشتراک بگذارند، انتشار اطلاعات خانوادگی در شبکه های اجتماعی داخلی و خارجی هیچ گاه امنیت کاملی نخواهد داشت، پس باید تا حد امکان از به اشتراک گذاری و انتشار اطلاعات خود و دیگران خودداری کنید.

نیک نفس افزود: متاسفانه عدم رعایت موارد ساده ایمنی بهترین فرصت برای نفوذ باج افزارها به سیستم های شخصی و اداری است.

از سایت های معتبر نرم افزارهای اورجینال را دانلود کنید

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا در مورد باج افزارها، گفت: باج افزارها گونه‌ای از بدافزارها هستند که دسترسی به سیستم را محدود می کنند و ایجادکننده آن برای برداشتن محدودیت درخواست باج می‌کند و با رمز کردن فایل ها یا هارد سیستم شاهد فعال شدن یک شمارنده معکوس زمانی برای رمزگشایی هستیم که از قربانی می خواهد مبلغ درخواستی را در زمان تعیین شده پرداخت کند تا رمز گشایی فایل ها انجام شود.

سرهنگ نیک نفس ادامه داد: نفوذ باج افزارها از طرق مختلف مانند کرم ها، ایمیل های آلوده و فلش مموری ها به سیستم های رایانه ای، دانلودهای نامطمئن بسیار مهم است و باید کاربران در دانلود های خود مراقب باشند و حتما از سایت های معتبر نرم افزارهای اورجینال(اصل) را دانلود کنند.

وی اضافه کرد: هموطنان باید در هنگام باز کردن ایمیل ها مراقب باشند و هر ایمیل ناشناسی را باز نکنند و حتی نسبت به باز کردن فایل های پیوست شده ایمیل های آشنا نیز دقت کنند تا گرفتار بدافزارها یا باج افزارها نشوند.

راهکاری مقابله با باج افزارها

رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرائم پلیس فتا گفت: بهترین راهکار برای مقابله با باج افزارها پیشگیری است لذا از قانون روی هر لینکی کلیک کن! یا هر چیزی رو دانلود کن!، پیروی نکنید، از بازگشایی ایمیل‌ها و پیوست های ناشناس و مشکوک خودداری کرده و از نصب افزونه ها و نرم افزارهای کاربری نامطمئن خودداری کنید.

سرهنگ نیک نفس اضافه کرد: همچنین از به روز رسانی مستمر و به روز بودن نرم افزار ضدویروس سیستم خود مطمئن شوید، مراقب پیغام هایی که در اینترنت به صورت ناگهانی برای شما نمایش داده می شوند، باشید.

وی تاکید کرد: همچنین حافظه‌های جانبی مانند فلش مموری ها و حافظه های جانبی می توانند حامل ویروس های خطرناک باشند.

وی ، فراموشی از بک آپ گیری یکی از نقاط ضعف کاربران دانست که متاسفانه فراموشی از این امر باعث می شود در صورت کوچکترین خللی در سیستم رایانه ای مهمترین اطلاعات موجود در آن آسیب ببیند.

سرهنگ نیک نفس اضافه کرد: از همه داده های مهم به صورت کدگذاری شده، نسخه پشتیبان، تهیه و در محل امن ذخیره کنید.

وی به شهروندان توصیه کرد برای کسب اطلاعات بیشتر به بخش آموزش سایت پلیس فتا مراجعه کنند و در صورت مواجهه با موارد مشکوک، آن را از طریق سایت پلیس فتا به آدرس Cyberpolice.ir بخش ثبت گزارش مردمی اطلاع دهند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار