تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۹:۴۲
کد خبر: ۱۴۴۶۴۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده دزفول:
در ساختار شوراها با تناقض‌های قانونی مواجه هستیم
نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عملکرد شوراهای شهر و روستا تا کنون با اهدافی که در قانون برای آن‌ها پیش‌بینی شده فاصله زیادی داشته است، ورود شوراهای شهر و روستا به مسائل سیاسی را یک آسیب و آفت دانست و بر لزوم عدم موضع گیری و جهت‌گیری سیاسی اعضای شورا تاکید کرد.

عباس پاپی‌زاده اظهار کرد: شوراهای شهر و روستا تشکیلاتی جهت ارتباط مردم با مسئولان در امور شهری است و موضوع خوبی بوده که در قانون تعریف شده و آثار خوبی نیز داشته است.

وی تصریح کرد: با این حال، عملکرد شوراهای شهر و روستا تاکنون با اهدافی که در قانون مدنظر بوده فاصله زیادی داشته است. البته شوراها مشکلات زیادی دارند و مشکلات ساختاری بسیاری بر تشکیلات شهر و روستا حاکم است و در ساختار شوراها با تناقض‌های قانونی مواجه هستیم.

نماینده دزفول در خانه ملت در خصوص تناقض‌های قانونی که در ساختار و تشکیلات شوراها وجود دارد، عنوان کرد: برای مثال شوراهای شهر و روستا در قالب شورای عالی استان می‌توانند طرح‌های پیشنهادی خود را جهت قانون‌گذاری به مجلس شورای اسلامی معرفی کنند و در نهایت در شورای عالی کشور این طرح‌ها به مجلس معرفی می‌شود، بنابراین شوراها ساختاری مشابه پارلمان محلی دارند.

پاپی‌زاده ادامه داد: چه‌طور ممکن است نظارت بر تشکیلاتی که می‌تواند در قالب شورای عالی استان‌ها با ارایه طرح به مجلس پیشنهاد قانون دهد، در حیطه دولت یعنی وزارت کشور قرار داشته باشد و همچنین تطبیق مصوبات شوراها با قوانین نیز بر عهده دولت باشد؟ بهتر است همان‌طور که وضع قوانین در کشور بر عهده مجلس است، این موارد نیز یعنی نظارت بر عملکرد شوراها و تطبیق مصوبات با قانون به مجلس منتقل شود.

وی عدم ارتباط میان ساختار مجلس شورای اسلامی با ساختار شوراهای شهر و روستا را یک نمونه از تناقضات موجود در ساختار حاکم بر تشکیلات شوراها دانست و بیان کرد: در حالی که مجلس شورای اسلامی هیات نظارت بر انتخاب شوراها را تشکیل می‌دهد، نظارت بر عملکرد و تطبیق مصوبات شوراها و قوانین بر عهده دولت قرار گرفته است و این فرمانداری و در راس آن وزارت کشور و دولت است که بر عملکرد شوراها نظارت می‌کند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اتفاقاتی که برای انتخاب شهرداران در شوراهای شهر و روستا می‌افتد و کش و قوس‌های فراوان در این زمینه گفت: در بحث انتخاب شهرداران شاهد اتفاقاتی در برخی شوراهای شهر هستیم که به صلاح مردم و حتی خود شوراها نیست، اما در پی به حاشیه رفتن برخی اعضای شورا، گاه با مشکلاتی در انتخاب شهردار و ارایه برنامه‌های شهردار مواجه می‌شویم.

پاپی‌زاده ادامه داد: استیضاح‌های غیرکارشناسانه شهردار در شوراهای شهر که گاه شاهد آن هستیم نیز به علت همین وضعیت است. بنابراین به نظر می‌رسد در بحث سازوکار نظارت بر عملکرد شوراها و تطبیق مصوبات شوراها با قوانین، باید تغییراتی اعمال و نسبت به گذشته پخته‌تر عمل شود.

وی کارکرد شوراهای شهر و روستا را عموما کارکرد عمرانی و رفع مشکلات مردم در امور شهری و بحث‌های ترافیکی دانست و اظهار کرد: در حوزه شوراها ورود به مسائل سیاسی عملا آسیب است. شوراهای شهر، یک عنصر فعال اجتماعی هستند که مشکلات مردم را پیگیری و از ورود به مسائل سیاسی خودداری می‌کنند.

نماینده دزفول در مجلس شورای اسلامی افزود: با این وجود در حال حاضر در برخی شهرها به‌ویژه تهران و در کلان‌شهرها، جهت‌گیری‌های سیاسی و ورود مسائل سیاسی به یک آفت برای فعالیت شوراها تبدیل و موجب شده که بسیاری از شوراها به حاشیه بروند و از کارکرد اصلی خود فاصله بگیرند. این موضوع حتما باید اصلاح شود و در مجلس نیز پیگیر اصلاح این وضعیت هستیم.

پاپی‌زاده داشتن روابط اجتماعی قوی با بدنه جامعه، مصر بودن و پیگیری مطالبات مردم در حوزه امور شهری و روستایی، اطلاع ملموس از دغدغه‌ها و دردها و مشکلات مردم و عدم موضع‌گیری سیاسی را از اولویت‌های مهم در انتخاب اعضای شوراهای شهر و روستا دانست و بر لزوم انتخاب افراد شایسته که دارای اندوخته‌های لازم از نظر تجربه و تحصیلات هستند، تاکید کرد.

وی بیان کرد: اعضای شورای شهر باید نگاه جامعی داشته باشند تا قادر به پیش‌بینی مشکلات آینده شهر بوده و در این راستا اقدامات پیشگیرانه را نیز انجام دهند و دسترسی مردم به امکانات و خدمات به‌حق را در حوزه امور شهری تسهیل کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار