تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۰
کد خبر: ۱۴۳۲۴۳
تعداد نظرات: ۵ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
وزیر بهداشت: کنوکارپوس یکی از عوامل تنگی نفس خوزستانی‌ها بود
اینکه در رابطه با این پدیده حدس و گمان‌ها منحصر به یک عامل نشود، بسیار خوب است. ممکن است عوامل دیگری نیز در بروز این مشکلات موثر باشند، آنها را نادیده نگیریم؛ اما یکی از این عوامل این پوشش گیاهی بود
وزیر بهداشت در رابطه با رد شدن عامل گرده‌افشانی گیاه کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی در پی باران‌های خوزستان گفت: اینکه در رابطه با این پدیده حدس و گمان‌ها منحصر به یک عامل نشود، بسیار خوب است. ممکن است عوامل دیگری نیز در بروز این مشکلات موثر باشند، آنها را نادیده نگیریم؛ اما یکی از این عوامل این پوشش گیاهی بود.

دکتر سیدحسن هاشمی با اشاره به انتقادات نسبت به علمی نبودن نقش داشتن گرده‌افشانی گیاه کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی پس از اولین بارش‌های پاییزی در خوزستان با توجه به تاخیر بیش از 70 روزه بارش‌های امسال در استان و همزمان نبودن بارش‌ها با گرده‌افشانی این گیاه اظهار کرد: صرفا تنها موضوع کاهش اولین بارش‌های پاییز امسال در خوزستان مطرح نیست. آنچه که مهم است یافتن علت و عامل بروز این مشکلات است و اینکه در مهار این عامل تا چه حد موفق بوده‌ایم؛ طبیعتا هنوز در این زمینه فاصله داریم.

وی افزود: واقعیت این است که در خصوص عامل بروز این مشکلات هر کس حدس و گمانی می‌زد اما در حال حاضر باور ما این است که پوشش گیاهی کنوکارپوس عامل بسیار مهمی در بروز این پدیده شبه‌آسم است، بنابراین علت بروز این مشکلات پیدا شد اما در مهار و مقابله با این عامل همراهی‌ها کامل نبود، برخی تردید داشتند و بعضی شهرها در هرس کردن این گیاهان همراهی نکردند و یا به علت همین تردید همراهی آنها کامل نبود.

وزیر بهداشت در رابطه با رد شدن عامل گرده افشانی گیاه کنوکارپوس در بروز مشکلات تنفسی در خوزستان تصریح کرد: خوب است که کارشناسان حدس و گمان‌های خود را ادامه دهند اما در کنار آن بلاخره با اسناد و استنادات علمی ثابت کنند که این عامل چیست. مردم انتظار ندارند سال‌ها بگذرد و هر علتی را که حدس می‌زنیم و بعد هم اثربخشی آن را در عمل می‌بینم زیر سوال ببریم.

هاشمی ادامه داد: اینکه در رابطه با این پدیده حدس و گمان‌ها منحصر به یک عامل نشود، بسیار خوب است. ممکن است عوامل دیگری نیز در بروز این مشکلات موثر باشند، آنها را نادیده نگیریم؛ اما در اینکه هرس این گیاهان امسال در خوزستان موثر بود، تردیدی نیست. درست است که در نسبت به تاثیر این علت نقد می‌کنند و می‌گویند امسال بارش‌ها همزمان با گرده‌افشانی این گیاهان نبود و از طرفی حجم این بارش‌ها هم کم  بود، این درست است و ممکن است عوامل متعددی وجود داشته باشد اما یکی از این عوامل این پوشش گیاهی بود.

وی با بیان اینکه از همراهی استاندار و فرمانداران خوزستان بابت اقداماتی که در رابطه با عامل پوشش گیاهی انجام دادند سپاس‌گزاریم، افزود: اگر بتوانیم این عامل را به جد کنترل کنیم، شاید سال آینده عوامل دیگری نیز در بروز این پدیده پیدا کنیم و همه این موارد دست به دست هم دهند تا بتوانیم حداقل این مشکل مردم خوزستان را به حداقل برسانیم.

وزیر بهداشت در رابطه با کاشت نهال‌های جدید کنوکارپوس در خوزستان گفت: این موضوع واقعا باید در شورای سلامت خوزستان به ریاست استاندار مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. از رییس دانشگاه علوم پزشکی اهواز می‌خواهم در شورای سلامت خوزستان واقعا این موضوع را مورد بحث قرار دهند. اگر این پوشش گیاهی در مناطقی از خوزستان نباید کاشته شود، باید حتما پوشش گیاهی دیگری که برای مردم مشکلی ایجاد نمی‌کند جایگزین آن شود.
مرجع / ایسنا
برچسب ها: کونوکارپوس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵
خوزستانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
2
سسلام

لطفا فقط یک کار علمی در بیماران را که ثابت کند گرده گیاهان بوده را نشان مردم بدهید.

شما چه کار علمی که نشان بده کنوکارپوس بوده انجام دادید؟؟؟
غزاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۵
1
0
گردش تاثیر نداره اما گیاهش چرا چون این گیاه جهش یافته است ک ب مرور توی ایرانزیاد شده و شبیه مورد اولین بار توسط امریکا برای کشورهای گرم و خشک مثل عربستان تولید شد و البته عربستان هم با قیمت خوبی اونو خرید اما بعد از دیدن اثرات سوء این گیاه رو دیگ نکاشت و در مقابل در خوزستان زیاد شده...میتونی سرچ کنی
پاسخ ها
خوزستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۰ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
سسلام

میشه محبت کنید اثرات سو اثبات شده اش را بگید؟؟؟

چرا این گیاه در سایر نقاط کشت میشه و مشکل الرژی هم نداره و جایی گزارش نشده؟؟؟

شما این همه تاسیسات نفت و گاز را که هزاران تن در روز بدترین ترکیبات را در جو رها میکند را نگاه نمیکنی بعد بدون هیچ کار علمی ثابت شده میگی درخت بوده؟؟؟

چرا ثابت نمیکنید؟؟ کارعلمی کنید با قطعیت ثابت کنید .
اگر فقط حرفه که من هم میگم آلرژی ها از خودکار درون جیب من هست.
غزاله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۸ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۶
0
0
ح شما درسته اما کاشتن این گیاه هم غلطه ..من مسئول نیستم اما همین ک گیاها رو بردارن ب جاشون حتی مورد ک کاملاشبیه رو بزارن خیلی خوبه و اما راجب اثرات سوء بزارت برات بگم اگ نمیدونی بدون درخت های جهش یافته روی دی ان آشون دست کاری شده و طبیعی نیستند و با محصولات تراژن فرقی نمیکنند و زیر مجموعه ی محصولات یا جانداران تژان یا تراریخته حساب میشن و همینطور ک میدونید طی زمان اثبات شده ک اثرات بدی مثل انواع سرطان ها و انواع آلرژی ها و... رو در انسان ایجاد میکنه و هنوز هم کسی علت علمیشو تو کل دنیا نمیدونه ..مث مردم امریکای جنوبی ک یکی ازبیشترین امار های سرطان رو به علت استفاده از محصولات تراریخته آمریکای شمالی دارن..همه هم میدونن علت آلرژی مردم خوزستان گردوخاکه اما اون گیاهم ک شما میگید همه جا کشت میشه مشکلی نداره رو با مورد اشتباه گرفتید چون دقیقا مثل مورده و ب گرمای هوا بسیار مقاوم و تراریخته و مشکل زاست ب همین علت خیلی خوبه ک جمع بشن از قدیم محض اطلاع این گیاه اصن وجود نداشته و اینکه من اینجا نمی تونم براتون عکس از مورد و کنوکارپوس بزارم ببین اینا چقد شبیه همن و هیچ تفاوتی ندارن اما امیدوارم توضیحاتم قانعتون کرده باشه این گیاه از اول هم نباد کاشته میشد ک بخوان برش دارن و جالبه هم بدونید این گیاه مثل درختای دیگ نیس ک کربن دی اکسید بگیره و اکسیژن پس بده یا میوه ای بخواد بده فقط سبزه و مقاوم ک این هم نشانه اشکار جهش یافته بودنشه
پاسخ ها
خوزستانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۱۸
سلام

من مدافع کنوکارپوس نیستم ولی اینکه ادم حرف مسولین را برای اینکه راحتترین حرف رو بزنند و خودشون رو خلاص کنند نباید بدون دلیل پذیرفت.
هرگیاهی میتواند اثرات سو و فوایدی داشته باشد باید ببینید فوایدش چقدر می ارزه!!

دانه گرده کنوکارپوس براساس تحقیقات دانشگاه چمران و خانم چهرازی سنگین هست و حتی از کهور و برهان سنگین تره.
این درختچه اینقدر هرس میشه که معمولا به مرحله گرده نمیرسه.
اینکه دی اکسید کربن نمیگیره و اکسیژن نمیده عجیب ترین حرف ممکنه. پس این درخت چرخه های تولید کربن و ... را چطور انجام میده ؟ این غیرممکنه.

خود مسولین هم میدونند بخاطر تاسیسات نفتیه که گوگرد حاصل با رطوبت تشکیل اسید سولفوریک میده و سبب برونشیت میشه ولی اعلام نمیکنند.
:
:
:
آخرین اخبار