تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۰
کد خبر: ۱۴۳۰۳۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون توسعه امور تولیدی سازمان برنامه و بودجه خبر داد:
پوشش 58 شهر و 1900 روستای خوزستان در افق 1405 برنامه آب و فاضلاب
بر اساس طرح موجود، 58 شهر و 1900 روستا چه در زمینه تأمین آب و فاضلاب و چه شبکه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند که برای این بخش 9 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است
معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی با اشاره به فاز 1405 طرح آب و فاضلاب خوزستان گفت: بر اساس طرح موجود، 58 شهر و 1900 روستا چه در زمینه تأمین آب و فاضلاب و چه شبکه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند که برای این بخش 9 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

سیدحمید پورمحمدی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که شامگاه سه‌شنبه، دهم اسفندماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در سال گذشته، سازمان برنامه و بودجه موضوع آب خوزستان را در دستور کار خود قرار داد که  تأمین و انتقال آب، فاضلاب‌های شهرستان‌های خوزستان و همچنین شبکه‌ها مدنظر قرار داشت و این برنامه‌ها در دو افق زمانی 1405 و 1425 مدنظر قرار گرفتند.

وی بیان کرد: ما این گزارش را به هیات وزیران و همچنین ریاست جمهوری ارائه دادیم و بدون اتلاف وقت نیز کار را آغاز کردیم و اگر فاز 1405 را در نظر بگیریم، بر اساس طرح موجود، 58 شهر و 1900 روستا چه در زمینه تأمین آب و فاضلاب و چه شبکه‌ها تحت پوشش قرار می‌گیرند که برای این بخش، 9 هزار میلیارد تومان سرمایه نیاز است.

معاون توسعه امور تولیدی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: درخواستی مبنی بر اینکه بتوانیم از منابع صندوق توسعه ملی استفاده کنیم، ارائه شد ولی از آنجا که هنوز تمام کار مشخص نشده بود طی جلسه ای که با برخی مسئولان ازجمله شرکت‌های فولادی داشتیم، در اولین گام 50 درصد را برای شروع کار اختصاص دادیم که تقریبا یک هزار و 200 میلیارد تومان آن صرفا برای طرح‌های استان خوزستان است.

پورمحمدی بیان کرد: برای اینکه این کار بزرگ و تقریبا بزرگترین عملیات تأمین آب، اصلاح شبکه و رفع مشکل فاضلاب انجام شود، پیشنهادم این است که از تمام ظرفیت‌ها بهره ببریم که شامل استفاده از محل اعتبارات صندوق توسعه ملی، فاینانس و همچنین منابع داخلی است.

وی گفت: اگر آقای نوبخت موافقت کند، کمیته‌ای در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تشکیل و از تمامی ظرفیت‌های ممکن داخلی و خارجی برای پیشبرد کار استفاده کنیم تا مشکل تعداد شهرها و روستاهای اشاره شده، حل شود.

اجرای 1250 کیلومتر خطوط آب و فاضلاب در خوزستان در دولت یازدهم

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: از ابتدای دولت تاکنون تقریبا 1250 کیلومتر شبکه‌های اصلی و فرعی خطوط آب و فاضلاب در 16 شهر خوزستان انجام شده است و در بخش روستایی نیز در حال حاضر 88.3 درصد جمعیت، تحت پوشش آبرسانی قرار دارند.

حمیدرضا جانباز در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که شامگاه سه‌شنبه، دهم اسفندماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: در این مدت بیش از 600 میلیارد تومان هزینه کرده‌ایم و حدود هزار و 100 میلیارد تومان نیز جهت تأمین لوله کل طرح  در نظر گرفته شده است.

وی ادامه داد: در همین طرح حدود 25 کیلومتر لوله‌گذاری انجام شد و اکنون کل منطقه دشت آزادگان از آب با کیفیت کرخه استفاه می‌کند. مطابق قولی که به رییس‌جمهور دادیم، طرح غدیر نیز به غرب اهواز رسید که در این راستا زحمت زیادی کشیده شد.

مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد: با اجرای 25 کیلومتر لوله‌گذاری توانستیم آب مورد نیاز منطقه شادگان را از طریق تلمبه خانه دارخوین تأمین کنیم؛ همچنین در طرح‌های فاضلاب، بهره‌برداری از تصفیه خانه فاضلاب هویزه، رامهرمز و ویس را داشتیم.

وی افزود: از ابتدای دولت تاکنون تقریبا 1250 کیلومتر شبکه‌های اصلی و فرعی خطوط آب و فاضلاب در 16 شهر خوزستان انجام شده است. همچنین شهرستان های آبادان، خرمشهر، شادگان، ماهشهر و بندر امام نیز از فاینانس خارجی بهره‌مند هستند. در بخش آبرسانی روستایی، جمعیت بسیار خوبی تحت پوشش قرار گرفتند و در حال حاضر 88.3 درصد از این جمعیت، تحت پوشش آبرسانی قراردارد.

جانبار بیان کرد: زیرساخت‌های شبکه‌ها واقعا فرسوده است و در قالب چند سناریو آن را به نهایت رساندیم و با هر ترتیبی که در این جلسه تصویب شود به استناد آن پروژه‌هایی داریم که خوزستان در اولویت است.

تصفیه‌خانه دوم اهواز نیازمند تخصیص اعتبار از صندوق توسعه ملی است

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو با اشاره به فرسودگی بالا و عمر 30 ساله تصفیه خانه دوم اهواز، گفت: این واحد کاری گسترده و فوری می‌طلبد که اعتباراتی از طریق صندوق توسعه ملی برای آن در نظر گرفته شود.

رحیم میدانی در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان که شامگاه سه‌شنبه، دهم اسفندماه در استانداری برگزار شد، اظهار کرد: فاینانس زمان بر است و برای رفع مشکلات استان خوزستان باید روی صندوق توسعه ملی حساب باز کرد.

وی افزود: ما برخی از پروژه‌های استانی را از طریق اعتبارات بانک جهانی شروع کرده بودیم اما زمانی که در تحریم بودیم، پروژه‌های ما متوقف شدند و به نتیجه نرسیدند.

معاون امور آب و آبفای وزیر نیرو گفت: تصفیه خانه دوم اهواز بسیار فرسوده و عمر آن بیش از 30 سال است، ضمن اینکه رطوبت هم در اهواز بالا است و این موارد کاری گسترده و فوری را می‌طلبد که ان‌شاءالله اعتباراتی از طریق صندوق جهت انجام کار به ما تعلق بگیرد.

وی در ادامه بیان کرد: ما 60 درصد از آب را درون شبکه از دست می‌دهیم، البته در برخی از شهرهای کشور میزان تلفات تا 40 درصد هم موجود است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار