تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۲
کد خبر: ۱۴۲۱۴۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده ویژه قوه مقننه در بحران ریزگردهای خوزستان:
دولت‌ها به خوزستان کم‌توجهی کرده‌اند
دبیر و نماینده ویژه قوه مقننه در بحران ریزگردهای خوزستان با تأکید بر اینکه نگاه به خوزستان باید نگاه ملی باشد، گفت: نگاه صدقه‌ای به اعتبارات خوزستان نمی‌تواند پاسخگوی مسائل و مشکلات این استان باشد.
علی گلمرادی امروز اظهار کرد: امروز بحث ریزگردها به یک دغدغه جدی برای کشور تبدیل شده و این پدیده از سال 80 و قریب به 15 سال است کشور و به ویژه مردم استان خوزستان را آزار می‌دهد.

وی افزود: در این مقطع نمایندگان مجلس به این نتیجه رسیده‌اند که باید با یک رویکرد متفاوت به این مقوله پرداخته شود چرا که منافع ملی را به مخاطره انداخته و فقط استان خوزستان از این پدیده آسیب نمی‌بیند.

*ریزگردها چرخه اقتصادی مملکت را فلج کرده است

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: با اتفاقی که 23 بهمن افتاد و با قطعی برق جنوب غربی و مرکز استان خوزستان، چرخه اقتصادی این منطقه که بخش عمده‌ای از چرخه اقتصادی منطقه را اداره می‌کند مختل شد و این موضوع جای نگرانی دارد و باید خیلی جدی‌تر به مسأله پرداخته شود.

گلمرادی ادامه داد: از روز دوشنبه هفته جاری یک تیم ویژه متشکل از اعضای کمیسیون انرژی و مرکز پژوهش‌های مجلس در استان خوزستان مستقر شده و این بار باید موضوع را به صورت جدی مورد بررسی قرار داده و به مسائل و مشکلاتی که پیرامون این پدیده ناگوار وجود دارد پرداخته و با راه‌کارهای علمی و اصولی آن را حل کنیم.

وی متذکر شد: در دنیای امروز و در کشور ما که کشوری پیشرفته به شمار می‌رود و یکی از دستاوردهای بزرگ این نظام اسلامی پیشرفت‌های علمی است و حرف‌های زیادی در علوم مختلف برای گفتن داریم، شایسته نیست برای حل چنین مشکلی همچنان پس از 15 سال فقط جلسه بگذاریم، حرف بزنیم و شعار بدهیم.

*مجلس برای حل مشکل ریزگردها مصمم است

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امروز مجلس برای حل معضل پدیده ریزگردها مصمم است. امروز این دغدغه یه یک دغدغه ملی تبدیل شده و نمایندگان سایر نقاط کشور جلوتر و محکم‌تر از مجمع نمایندگان خوزستان در کنار ما هستند و کمک می‌کنند.

گلمرادی گفت: دولت هم باید راه‌کار پیدا کند که این مشکل حل شود، پس از 15 سال حرف و شعار کافی است و باید عمل کنیم. هم خانه ملت و هم دولت باید به کمک همدیگر این مشکل را حل کنند. دولت در اجرا و مجلس نیز در قانون‌گذاری و تخصیص و تأیید اعتبارات باید در رفع این معضل نقش‌آفرینی کنند.

وی یادآور شد: امروز یکی از مواد برنامه ششم توسعه پرداختن به حل مشکل ریزگردها است. البته در برنامه پنجم نیز بحث محیط زیست و ریزگردها وجود داشت اما ما نمایندگان مردم از اقدامات اجرایی گله‌مند هستیم، چرا که خوب عمل نشد و هدف‌گذاری‌های صورت گرفته محقق و به مرحله اجرا نرسید.

دبیر و نماینده ویژه قوه مقننه در بحران ریزگردهای خوزستان اظهار کرد: در برنامه ششم این موضوع به شکل جدی دیده شده و دولت باید در بودجه‌های سالانه اعتبارات لازم را تخصیص دهد و مجلس نیز حتماً همکاری لازم را با دولت صورت خواهد داد.

*درآمد نفتی یک روز خوزستان به مشکلات استان اختصاص داده شود

گلمرادی به درآمدهای نفتی حاصل از تولید و صادرات نفت خوزستان اشاره کرد و گفت: ایران اسلامی روزانه حدود 4 هزار بشکه نفت خام تولید و صادر می‌کند که 2 هزار و 950 بشکه آن متعلق به استان خوزستان است. اگر یک بخش از درآمد حاصل از تولید و فروش این میزان نفت به صورت ویژه به خوزستان اختصاص پیدا کند مشکلات استان ریشه‌کن خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکل اعتباری برای حل پدیده ریزگردها نخواهیم داشت، تصریح کرد: ما به لحاظ اعتبارات مالی و از نظر علمی هیچ مشکلی برای رفع این معضل نداریم، بلکه وجود اراده لازم باعث شده این مشکل پس از 15 سال همچنان لاینحل باقی بماند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس افزود: صبر و حوصله مردم نیز جای قدردانی فراوان دارد، مردمی که در راهپیمایی 22 بهمن همچون گذشته حضوری باشکوه داشتند اما دقیقاً یک روز بعد از آن گرفتار این مشکل شدند.

گلمرادی خاطرنشان کرد: مردم این اطمینان را داشته باشند که نمایندگان آنها بر این اراده و مصمم هستند که از همه مسیرهای موجود به قضیه ورود کنند که این مشکل حل شود. این موضوع هم از لحاظ ملی و هم از بُعد ملی مورد توجه ویژه نمایندگان قرار دارد.

وی افزود: مجمع نمایندگان استان خوزستان متفاوت از دوران گذشته به این موضوع خواهد پرداخت. در این قضیه یک تکالیفی مجلس و تکالیفی نیز دولت بر عهده دارد. مجلس تکالیف خود را به خوبی انجام خواهد داد. همین تصمیمی که مجلس گرفته و کمیته ویژه‌ای را با کارگروه‌های کاملاً تخصصی در خوزستان مستقر کرده حکایت از اراده مجلس دارد.

*حل مشکل ریزگردها نیازمند کار ریشه‌ای و اساسی است

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در خانه ملت متذکر شد: آنچه تاکنون و در این سالیان به آن پرداخته شده فقط علل و ریشه این پدیده بوده و تنها مقداری بودجه تسکینی تزریق و سپس موضوع به حال خود رها می‌شد، اما آنچه که مورد انتظار ماست، کار ریشه‌ای و اساسی است.

گلمرادی تأکید کرد: نباید اعتبارات استان خوزستان بر اساس مدل توزیع بودجه اختصاص پیدا کند، پدیده ریزگردها یک موضوع ملی است و باید بودجه‌ای جداگانه از اعتبارات ملی به آن اختصاص یابد. یکی از اشکالاتی نیز که در بودجه‌بندی کشور وجود دارد همین است. برخی پروژه‌ها در خوزستان پروژه‌های ملی است اما از بودجه استان برای آنها تأمین اعتبار می‌شود و این مسأله حق خوزستان را تضییع می‌کند.

وی یادآور شد: با پیگیری‌های مداوم و مستمر سهم استان خوزستان از درآمدهای نفتی در برنامه ششم از 2 درصد به 3 درصد افزایش پیدا کرده که یک‌سوم این بودجه مختص مناطق نفت‌خیز و دو سوم باقی مانده مختص مناطق محروم خواهد بود.

رئیس کمیته تخصصی نیروی مجلس دهم اظهار کرد: باید بپذیریم دولت‌ها و دولتمردان به خوزستان کم‌توجهی کرده‌اند و هیچ شکی در این موضوع نیست. برخی مسؤولان و مدیران کم‌تعهد مثل بنده حقیر باعث شدند امروز این مشکلات و نگرانی‌ها در استان خوزستان و بین مردم وجود داشته باشد. اما امروز این رویکرد تغییر کرده و مجمع نمایندگان خوزستان توانسته دیگر نمایندگان را با خود همراه کند.

گلمرادی با تأکید بر اینکه نگاه به خوزستان باید نگاه ملی باشد، گفت: نگاه صدقه‌ای به اعتبارات خوزستان نمی‌تواند پاسخگوی مسائل و مشکلات استان باشد. باید به این استان زرخیز نگاهی ملی داشت.

*جلوگیری از قطعی برق خوزستان در تابستان نیازمند بودجه 500 میلیارد تومانی

وی یادآور شد: در بررسی‌هایی که انجام دادیم مشخص شد برای تأمین تجهیزات و قطعات، شستشوی سیستم‌ها و تأمین امکانات لازم و جلوگیری از قطعی‌های برق در تابستان، حداقل 500 میلیارد تومان باید اختصاص داده شود.

دبیر و نماینده ویژه قوه مقننه در بحران ریزگردهای خوزستان ادامه داد: روزانه نزدیک به 3 هزار بشکه نفت و 120 هزار بشکه میعانات گازی در استان تولید و به خارج از کشور صادر می‌شود که درآمد حاصل از آن حدود 600 میلیارد تومان در یک روز است. باید درآمد یک روز را برای آبروداری، اقتصاد کشور، رفع دغدغه مردم و تأمین منافع ملی به خوزستان تخصیص دهند.

گلمرادی در پایان اضافه کرد: وزارت نیرو نیز باید برای تأمین این رقم در تلاش باشد. چرا نباید برنامه‌ریزی صورت بگیرد که امروز شاهد عذرخواهی وزیر نیرو باشیم؟ مگر با معذرت‌خواهی مشکلات حل می‌شود؟  100 میلیارد تومانی که اختصاص پیدا کرده رقمی نیست که مشکلات را حل کند. حداقل 500 میلیارد تومان نیاز است که در تابستان با مشکل مواجه نشویم.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار