تاریخ انتشار: ۱۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
کد خبر: ۱۴۱۲۳۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
عضو کمیسیون انرژی مجلس:
ریزگردها چرخه اقتصادی کشور را مختل کرده است
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ریزگردها چرخه اقتصادی کشور را مختل کرده است، گفت: بی‌توجهی به خوزستان خیانت به کشور و منافع ملی است
عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان اینکه ریزگردها چرخه اقتصادی کشور را مختل کرده است، گفت: بی‌توجهی به خوزستان خیانت به کشور و منافع ملی است.

علی گلمرادی امروز به وقوع پدیده گرد و خاک اخیر در خوزستان اشاره و اظهار کرد: وضعیت اسفناکی در خوزستان حاکم بود که این موضوع برای نخستین بار نیست و سال‌های گذشته نیز به همین شدت شاهد این پدیده مخرب بوده‌ایم.

وی ادامه داد: به بهانه‌های مختلف این موضوع تاکنون حل نشده و مردم گرفتار این پدیده هستند. اینکه حل این معضل نیازمند بودجه و اعتبارات مالی است یک مسأله طبیعی بوده و مجلس نیز هرگز مانعی برای تعریف بودجه و اعتبار برای حل این مشکل نیست.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس خاطرنشان کرد: در پیکره دولت باید این موضوع دیده و برای حل آن چاره‌اندیشی شود و اقدام اساسی صورت بگیرد. در مجلس نیز در برنامه ششم توسعه یکی از موضوعات بحث ریزگردها بوده است.

گلمرادی متذکر شد: در این برنامه یک ماده مختص ریزگردها تعریف شده و فکر می‌کنم اصلاً مجلس نباید به این موضوع ورود کند. این مسأله یک موضوع بحرانی است که دولت باید برای آن برنامه داشته، اعتبار تخصیص دهد و این موضوع را حل کند.

وی یادآور شد: در همه برنامه‌های پنج ساله در رابطه با محیط زیست به شکل کلی مصوبات و تعاریف داشته‌ایم. یعنی در برنامه‌های پنج ساله که برنامه‌های توسعه‌ای هستند به بحث محیط زیست که یکی از مؤلفه‌های اساسی توسعه پایدار است توجه لازم صورت گرفته است.

نماینده بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در خانه ملت اضافه کرد: در دولت‌های قبلی نیز برای حل پدیده ریزگردها مصوباتی وجود داشته و در برنامه ششم هم یک بند ماده به تصویب رسیده است. ظرف چند سال گذشته این برنامه جامع در دستور کار دولت بوده اما اجرایی نشده است.

گلمرادی افزود: مجلس با گنجاندن بند مصوبه‌ای در برنامه ششم در واقع عملاً راه را آزاد گذاشته تا دولت بر اساس یک برنامه جامع که در دل آن برنامه جامع اعتبارات نیز حتماً تعریف خواهد شد، کار خود در رابطه با این معضل را انجام داده و در بودجه‌های سالانه برای حل این موضوع اعتبار تعریف کند. بر اساس این بند برنامه ششم مجلس نیز حتماً با دولت همراهی خواهد کرد.

وی اظهار کرد: نکته اساسی این است که ما به موضوع به شکل عمیق نگاه نمی‌کنیم. حدود 80 درصد از منابع نفت و گاز در خوزستان است و پدیده اخیر گرد و خاک و به تبع آن قطعی آب و برق چرخه اقتصادی کشور را مختل کرد و باعث شد بخش صنعت به تعطیلی کشیده شود.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه، هندیجان و بندر امام در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به دلیل تعطیلات مکرر ناشی از وقوع پدیده ریزگردها در بحث تحصیلات و آموزش و پرورش نیز استان خوزستان در رتبه‌های بسیار پایین قرار دارد و این موضوعات هزینه‌های فراوانی به دولت تحمیل می‌کند.

گلمرادی تصریح کرد: بحث سلامت مردم نیز باید مورد توجه باشد. بهانه‌هایی که در بحث بودجه و اعتبارات لحاظ می‌کنیم، شاید چند برابر این بودجه‌ها را به دلیل عدم توجه به این موضوع از دست می‌دهیم. تعطیلی فعالیت‌های اقتصادی و صنعتی، به مخاطره افتادن سلامت مردم و پرداخت هزینه‌های بهداشتی و درمانی، سرمایه‌های ملی است که هدر می‌رود.

وی متذکر شد: اگر متعهدانه و دلسوزانه به این موضوع بپردازیم هر هزینه‌ای در این راستا یک نوع سرمایه‌گذاری است. از محل این هزینه‌های بیجا می‌توانیم اعتبارات لازم برای مقابله با این پدیده مخرب را تأمین کنیم.

رئیس کمیته تخصصی نیروی مجلس یادآور شد: بی‌توجهی به خوزستان خیانت به کشور و منافع ملی است و باید در راستای تأمین منافع ملی توجه متفاوتی به استان خوزستان و حل اساسی پدیده ریزگردها داشته باشیم.

گلمرادی در پایان اضافه کرد: در مجلس هیچ محدودیتی برای همراهی با دولت برای حل این مشکل وجود ندارد و در برنامه ششم توسعه این اجازه به دولت داده شده که به صورت برنامه‌محور درصدد حل این معضل باشد و در بحث بودجه و اعتبارات سالیانه نیز این همراهی حتماً با دولت وجود خواهد داشت.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار