تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۵ - ۲۳:۵۵
کد خبر: ۱۳۸۴۷۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مراسمی در آبادان که مظهر وحدت سیاسیون و مدیران شد
برگزاری مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله غلامحسین جمی امام جمعه پیشین آبادان در حسینیه ثارالله این شهر به نماد و مظهر وحدت سیاسیون و مدیران دستگاه های اجرایی تبدیل شد
برگزاری مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله غلامحسین جمی امام جمعه پیشین آبادان در حسینیه ثارالله این شهر به نماد و مظهر وحدت سیاسیون و مدیران دستگاه های اجرایی تبدیل شد.

از چند روز پیش از برگزاری مراسم هشتمین سالروز رحلت آیت الله جمی، بنرهای اطلاع رسانی این نشست در نقاط مختلف شهر آبادان و همچنین از سوی رسانه ها اطلاع رسانی شده بود.

این مراسم امروز پنجشنبه دوم دیماه با حضور اقشار مختلف مردم، مسئولان، سیاسیون، روحانیان، بازاریان و دیگر قشرها با شکوه خاص و متفاوت تر از سال های گذشته در آبادان برگزار شد.

حضور مسئولانی که یا زاده آبادان هستند و خود را منتسب به خطه آبادان می دانند، یا روزگاری در این شهر به مردم خدمت کرده اند یا در دانشگاه نفت آبادان تحصیل کرده اند به این مراسم شکوه خاصی بخشید.

در مراسم های دو سال گذشته بزرگداشت یاد و خاطره آیت الله جمی نماد مقاومت آبادان، حجت الاسلام والمسلمین 'سیدحسن خمینی' فرزند یادگار امام راحل و حجت الاسلام و المسلمین علی اکبر ناطق نوری عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور یافته و سخنرانی کردند.

* سیدحسن خمینی:آیت الله جمی، اسوه و نمونه بود

حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن خمینی که چهارم دیماه 1393 در میان جمع پرشور شیفتگان امام خمینی در مراسم ششمین سالگرد رحلت آیت الله جمی در حسینیه ثار الله آبادان سخن می گفت، اظهار داشت: حضور در آبادان و مراسم آیت الله جمی در سالروز عملیات کربلای 4 سخن گفتن از هر گونه موضوعی به غیر از دفاع مقدس را بیراهه می کند.

وی ادامه داد:دفاع مقدس ما جنگ نبود جهاد بود، دفاع مقدس تلاش گروهی محدود یا غیرمحدود برای سرزمین یا قطعه ای از کشور یا جغرافیا برای ثبت نام در دفتر تاریخ نبود.

حجت الاسلام خمینی افزود: دفاع مقدس ما جهاد مقدسی بود که فراتر از قطعه ای خاک یا محدوده جغرافیایی یا تاریخی قرار داشت و اگر به درستی تحلیل کنیم دوران هشت ساله دفاع مقدس قطعه ای درخشان را دربردارد که افقی نورانی در انسانیت فراتر از آب و خاک و جغرافیاست.

سید حسن خمینی با بیان این که آبادان گره عمیقی با روزهای دفاع مقدس خورده است یادآور شد، داستان شکستن حصر آبادان از جمله این روزهاست که انقلابی در دوران رهبری امام بود. در آن اتفاق دستور امام دل رزمندگان را مستحکم کرد و روح دشمن را لرزاند و آن را از دیوارهای شهر عقب کشاند. آبادان همچنین حماسه ای چون حماسه ذوالفقاری را در مهر 59 به خاطر دارد.
وی افزود:همچنین نقش بی بدیل صنعت نفت در دوران انقلاب، اعتصابات و توانمندسازی نظام در دوران دفاع مقدس افتخاری برای کارمندان صنعت نفت است.

یادگار امام در ادامه سخنان خود با اشاره به ابعاد گوناگون تحلیل دفاع مقدس گفت: ببینید که امروز ما در کدام نقطه قرار داریم و آنها که تانک هایشان را به آرزوی تسخیر این سرزمین فرستادن در کجا قرار دارند، اگر از حیث «نتیجه» به دفاع مقدس نگاه کنیم امروز تکلیف موضوع خیلی روشن است، اما آن روز صدام فکر نمی کرد که شیفتگان امام خمینی در سرنوشت امروز عراق نقش آفرینی خواهند کرد و عظمت خون شهیدان را خواهیم دید.

* ناطق نوری:آیت الله جمی یار صدیق امام راحل و تکیه گاه مردم و رزمندگان بود

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام از مرحوم آیت الله غلامحسین جمی امام جمعه فقید آبادان به عنوان یار صدیق امام خمینی(ره) در دوران مبارزه علیه رژیم شاه و پس از پیروزی انقلاب و تکیه گاه مستکحم مردم و رزمندگان دفاع مقدس در آبادان یاد کرد.

علی اکبر ناطق نوری روز پنجشنبه سوم دیماه 1394 در حسینیه ثارالله شهر آبادان در آیین هفتمین سالگرد درگذشت آیت الله غلامحسین جمی امام جمعه فقید این شهر با تجلیل از ایستادگی علمای دینی در برابر انحراف در دین، گفت:مرحوم آیت الله جمی از طرفداران نواب صفوی بود که با سخنرانی های روشنگر خود پیش از پیروزی انقلاب، نقش مهمی در تبیین نهضت امام خمینی(ره) و بیان جنایت های رژیم پهلوی ایفا کرد.

وی اضافه کرد: وقتی امام خمینی(ره) در ماجرای کاپیتولاسیون دستگیر شدند، آیت الله جمی با برپایی مجلس خطابه و سخنرانی به تبیین ماجرای هجرت پیامبر پرداخته و در روشنگری مردم آبادان ایفای نقش کرد.

حجت الاسلام والمسلمین ناطق نوری همچنین با تبیین نقش امام جمعه فقید آبادان در دوران پیروزی انقلاب و دوران دفاع مقدس، افزود:آن مرحوم همچون کوهی استوار، تمام قد از آرمان های نظام جمهوری اسلامی دفاع کرد و روزهای سخت دفاع، شهر را ترک نکرد، لذا ماندن او نیز، موجب ایستادگی رزمندگان و مدافعان شد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه سخنانش یکی از عوامل مهم سقوط نکردن آبادان در دوران دفاع مقدس را ایستادگی و مقاومت مرحوم آیت الله جمی خواند و گفت:این ایستادگی و برپایی نمازجمعه، باعث شد تا مردم و رزمندگان نیز بمانند و از کشور و شهر دفاع کنند.

* وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:خدمت به آبادان خدمت به ایران است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، آیت الله غلامحسین جمی را نماد مقاومت، اخلاق، فضیلت و گذشت توصیف کرد و گفت: آبادان نه یک جغرافیا بلکه تاریخ است و رسیدگی و خدمت به این شهر خدمت به همه ایران است.

سید رضا صالحی امیری روز پنجشنبه در مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله غلامحسین جمعی امام جمعه فقید آبادان در حسینیه ثارالله این شهر، ضمن گرامیداشت یاد و خاطر شهدای هشت سال دفاع مقدس به ویژه شهدای این دیار، سلام مخصوص رییس جمهوری را به مردم این خطه ابلاغ کرد.

سیدرضا صالحی امیری از این عالم ربانی به عنوان پشتوانه رزمندگان اسلام در دوران جنگ و پدر همه جریان های سیاسی شهر در آن دوران یاد کرد و گفت:آیت الله جمی به همه جریان های سیاسی آن زمان به عنوان اعضای خانواده انقلاب نگاه می کرد.

وی افزود: انصاف این است که ایران اسلامی مدیون این جغرافیا و خون پاک این دیار شهدا و رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: آبادان را از منظر سرزمین مقدس و نقطه عطف تمدن و تاریخ نگاه می کنیم، از این رو مسایل و مشکلات این دیار در اولویت برنامه ها و کارهای دولت است.

به گفته وی، از نظر جغرافیا آبادان نقطه ورود اسلام و تشییع بوده و انسان هایی در اینجا زیسته اند که دل در گرو اهل بیت(ع) و ائمه اطهار(ع) داشته اند.

وی تاکید کرد: آبادان نه یک جغرافیا بلکه تاریخ است و رسیدگی و خدمت به این شهر خدمت به همه ایران است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، خاک و سرزمین خوزستان را مقدس توصیف کرد و گفت: جنگ صرفا مقابله با دشمن نبود بلکه امری مقدس و برای تبیین گفتمان انقلاب اسلامی بود که در تداوم آن ملت بزرگ ایران بویژه مردم خوزستان قاطعانه و عاشقانه دفاع کردند.

به گفته صالحی امیری، نتیجه جنگ ها در دنیا کشت و کشتار و قتل عام است، اما در ایران مفهوم جنگ چیز دیگر، و عنوان آن مقاومت، ایمان و استامت در مقابل کفر است.

به گفته وی، آبادان و خرمشهر با جنگ رابطه وسیع و درونی دارند زیرا مردم این دیار علاوه بر مقاومت و مقابله با دشمن از ارزش ها و تمامیت ارضی کشور نیز دفاع کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود، آبادان را سرزمینی مقدس و دیار مقاومت و فداکاری در دوران هشت سال دفاع مقدس عنوان کرد و گفت:بر این باوریم که توجه به مشکلات و مسائل مردم خوزستان به ویژه آبادان و خرمشهر یک رسالت و وظیفه و تکلیف دائمی برای دولت است.

عضو کابینه دولت یازدهم تصریح کرد: دولت نسبت به مسائل این نقطه از کشور اهتمام و توجه داشته و مسائل و مشکلات آبادان و خرمشهر را از مسائل اصلی خود می داند.

به گفته صالحی امیری، خوزستان انباشته از سرمایه های ملی، دینی، مدیریتی، سیاسی و اقتصادی است، از این رو توجه به آن بسیار مهم و ضروری است.

وی با اشاره به موضوع بودجه دولت برای سال آینده گفت: رییس جمهوری محترم در دوران تعیین بودجه تاکید خاصی به رسیدگی به مسائل و مشکلات اصلی جدی خوزستان بویژه آبادان و خرمشهر داشتند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تلاش می کنیم به نوبه خود مسائل و مشکلات این خطه را در دولت پیگیر شویم زیرا خدمت به مردم این دیار را یک ضرورت قطعی و واجب می دانیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تصریح کرد: هیچ شانی جز خدمت به مردم ایران قائل نیستیم از این منظر، مشکلاتی را که از سالهای گذشته باقی مانده در مسیر جدیدی با جدیت دنبال کرده و آینده نوید بخشی را در پیش رو برای رفع این مشکلات از سوی دولت به شما مردم این دیار خبر می دهم.

* دیدار و مصافحه سیاسیون در مراسم، نماد و مظهر وحدت نیروها

در مراسم هشتمین سالگرد ارتحال آیت الله جمی امام جمعه فقید آبادان، از اصلاح طلب گرفته تا اصولگرا، همه شرکت کردند تا با ارادات خود را به این عالم ربانی اعلام کنند.

عبدالحسن مقتدایی استاندار پیشین خوزستان و نماینده پیشین مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، عبدالله کعبی نماینده پیشین آبادان در مجلس، سیدحسین دهدشتی مشاور وزیر بهداشت و نماینده پیشین آبادان در مجلس، 'هاشم آقاجری' زاده آبادان، استاد دانشگاه تربیت مدرس و تاریخ نگار، سیدخلف موسوی فرماندار پیشین آبادان، فرماندار آبادان در دوران دفاع مقدس، محمودرضا شیرازی شهردار پیشین آبادان و رکن الدین جوادی معاون وزیر نفت و دانش آموخته دانشگاه نفت شهید تندگویان آبادان از افرادی بودند که به نحوی با آبادان در ارتباط بودند و در این مراسم حضور یافتند.

اسماعیل زمانی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد اروند، جلیل مختار و عامر کعبی دو نماینده فعلی مردم آبادان در مجلس شورای اسلامی، عزیزالله شهبازی فرماندار آبادان، ولی الله حیاتی فرماندار خرمشهر، منصور قمر فرماندار بندر ماهشهر، عبدالرحیم خلف مراد استاد دانشگاه فرهنگیان، جمعی از روحانیان، اعضای احزاب و گروه های سیاسی، جمعی از مدیران دستگاه های اجرایی شهرستان و جمع زیادی از سیاسیون به همراه مردم آبادان نیز امروز پنجشنبه در این مراسم حضور یافتند.

این مراسم در پایان به محلی برای روبوسی و دیدار سیاسیونی تبدیل شد که مدت زیادی همدیگر را ندیده اند و از فرصت این مراسم برای تازه کردن دیدار ها استفاده کردند.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار