تاریخ انتشار: ۰۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۶
کد خبر: ۱۲۹۵۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد:
مشکل خوزستان تنها با افزایش اعتبار حل نمی‌شود
معاون امور عمرانی استانداری خوزستان گفت: به مناسب هفته دولت 507 پروژه عمرانی با اعتبار 1237 میلیارد تومان و اشتغالزایی 6181 نفر در استان به بهره‌برداری می‌رسد که به منظور افتتاح تعدادی از این پروژه‌ها، خوزستان در هفته دولت میزبان 3 وزیر راه و شهرسازی، وزیر نفت و وزیر نیرو خواهد بود.

احمد سیاحی در نشست خبری تشریح پروژه‌های عمرانی که امروز، یکم شهریورماه در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: از تعداد 507 پروژه قابل افتتاح در خوزستان، 126 پروژه با اعتبارات ملی و 381 پروژه با اعتبارات استانی تکمیل و به بهره‌برداری ‌رسیدند که از این تعداد، 162 پروژه در حوزه روستایی و 345 پروژه در حوزه شهری انجام شده است.

وی افزود: 162 پروژه حوزه روستایی در سطح 198 روستا و با اعتبار 470 میلیارد تومان و 345 پروژه حوزه شهری در 34 شهر با اعتبار 766 میلیارد تومان اجرایی شده‌اند.

سیاحی تصریح کرد: در هفته دولت سال گذشته 713 پروژه با اعتبار 565 میلیارد تومان در استان اجرایی شد اما امسال تعداد پروژه‌ها به 507 پروژه با اعتبار 1237 میلیارد تومان رسیده است.

وی در خصوص دلیل کاهش تعداد پروژه‌ها و افزایش اعتبار اجرایی شدن آن‌ها عنوان کرد: سیاست استان در سال جاری اولویت دادن به اتمام پروژه‌های نیمه تمام با پیشرفت فیزیکی بالای 80 درصد و تخصیص اعتبار بیشتر در این زمینه بود و همین موضوع دلیل کاهش تعداد پروژه‌ها در سال جاری بوده است.

 معاون عمرانی استاندار خوزستان اظهار کرد: عمده پروژه‌های انجام‌شده، پروژه‌های هزینه‌بر بودند و این مسأله باعث شد تا اعتبار مورد نیاز اجرای پروژه‌های امسال نسبت به سال گذشته افزايش پیدا کند.

بيشترين تعداد پروژه هاي هفته دولت مربوط به اهواز است

سیاحی عنوان کرد: از نظر بیشترین اعتبار هزینه‌شده، سازمان آب و برق خوزستان با اعتبار 253 میلیارد تومان در جایگاه اول استان قرار دارد و پس از آن، سازمان صنعت، معدن و تجارت با 145 میلیارد تومان اعتبار هزینه‌شده در جایگاه دوم و اداره کل راه‌آهن جنوب نیز با 144 میلیارد‌ تومان در جایگاه سوم قرار گرفته است.

وی افزود: از نظر بیشترین تعداد پروژه آماده افتتاح در بین دستگاه‌های اجرایی استان، اداره کل نوسازی مدارس با 70 پروژه رتبه اول را دارد و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با 44 پروژه و دانشگاه علوم پزشکی با 39 پروژه در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سیاحی ادامه داد: از نظر بیشترین تعداد پروژه‌های آماده افتتاح در بین شهرستان‌های استان، اهواز با 123 پروژه، شهری است که بیشترین پروژه‌ها در هفته دولت در آن به بهره‌برداری می‌رسند و دزفول با 35 پروژه و بندر ماهشهر با 32 پروژه در جایگاه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

وی خاطرنشان کرد: بیشترین اعتبار هزینه‌شده در بین شهرستان‌های استان به شهرستان بندر ماهشهر با اعتبار 304 میلیارد تومان اختصاص داشته است. همچنین شهرستان اهواز با 280 میلیارد تومان اعتبار و دشت آزادگان با 157 میلیارد تومان اعتبار در رده‌های بعدی هستند.

سیاحی با اشاره به تفکیک پروژه‌های آماده افتتاح به صورت بخشی عنوان کرد: در قالب اجرای این پروژه‌ها در بخش مسکن، عمران شهری، روستایی و عشایری بیش از 567 میلیارد تومان اعتبار، بخش صنعت و معدن 155 میلیارد تومان، بخش کشاورزی استان حدود 21 میلیارد تومان و بخش انرژی حدود 204 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

افتتاح پروژه ها با حضور وزراي نفت، نيرو و راه

وی با ارائه گزارشی از پروژه‌های قابل افتتاح در هفته دولت عنوان کرد: در بخش برق‌رسانی به منظور احداث پست‌های برق، اصلاح شبکه، نصب فیدر، نصب ترانس و برق‌رسانی به مناطق محروم شامل پست‌های 132.33 و 400.132 کیلو ولت در شهرستان‌های دزفول، مسجدسلیمان، ایذه و ... حدود 80 میلیارد تومان اعتبار هزینه شده است.

سیاحی ادامه داد: در زمینه آسفالت، جدول‌گذاری و بهسازی روستاها و شهرهای استان 151 میلیارد تومان و همچنین در زمینه منابع آب شامل احداث 5 مخزن ذخیره آب آشامیدنی 267 میلیارد تومان هزینه شده است.

وی افزود: احداث و نوسازی 64 مدرسه در سطح استان شامل 225 کلاس درسی با اعتبار 28 میلیارد تومان و 344 کیلومتر شبکه گازرسانی و 3380 انشعاب جدبد با اعتبار 62.3 میلیارد تومان از پروژه‌هایی هستند که به مناسب هفته دولت در استان تکمیل شده و آماده بهره‌برداری هستند.

 سیاحی عنوان کرد: در بخش بهداشت و درمان استان حدود 10 میلیارد تومان اعتبار برای احداث خانه‌های بهداشت تجهیز و نوسازی بیمارستان‌ها و احداث کلینیک دندان‌پزشکی و پلاینس در بیمارستان سینا و ... هزینه شده است.

وی در خصوص افتتاح پروژه‌های مهم استان در هفته دولت عنوان کرد: پروژه‌های احداث خط دوم راه‌آهن اهواز – بندرامام، ایستگاه جدید راه‌اهن نظامیه، احداث کمربندی غرب و جنوب غرب اهواز و ایستگاه جدید راه‌آهن بندر ماهشهر با حضور وزیر راه و شهرسازی به بهره‌برداری می‌رسند و دستگاه‌های اجراکننده این پروژه‌ها اداره کل راه‌آهن جنوب و اداره راه و شهرسازی هستند.

معاون عمرانی استاندار خوزستان ادامه داد: وزرای نفت و نیرو نیز به منظور افتتاح پروژه‌های مهم شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب و افتتاح پروژه‌های انجام‌شده توسط سازمان آب و برق و شرکت برق منطقه‌ای به استان خوزستان خواهند آمد.

ضرورت حل مشكل زه آب هاي طرح 550 هزار هكتاري

سیاحی با اشاره به این نکته که امروز مسائل و مشکلات استانی در رابطه با مسائل و مشکلات زیست‌محیطی است، عنوان کرد: اگر در اجرای طرح توسعه نیشکر مسأله زیست‌محیطی و الزامات آن را رعایت می‌کردیم حلاوت و شیرینی آن در کام مردم استان بیشتر می‌شد. همچنین در رابطه با تالاب هورالعظیم، طرح 550 هزار هکتاری و سد گتوند نیز اگر مسائل زیست‌محیطی مورد توجه قرار می‌گرفت، مشکلات خوزستان کمتر بود.

وی در خصوص بحث طرح 550 هزار هکتاری مقام معظم رهبری در خوزستان گفت: اگر مسائل زه‌آب این طرح حل نشود یکی از بحران‌های جدی خوزستان در آینده نزدیک خواهد بود و مشکلات فراوانی را برای مردم استان به وجود خواهد آورد.

 طرح 550 هزار هکتاری مجوز زیست‌محیطی ندارد

سیاحی ادامه داد: هر طرحی که بخواهد در استان اجراء شود و پایدار باشد، باید گزارشات فنی و ارزیابی مختلف بخصوص در بحث زیست‌محیطی آن انجام گیرد و در این زمینه طرح 550 هزار هکتاری مجوز زیست‌محیطی ندارد.

وی افزود: در آخرین جلسات برگزار شده با این شرکت تکلیف شد تا گزارش زیست‌محیطی این طرح به کمک مشاوران متخصص و توانمند تهیه و راهکارهایی برای مدیریت زه‌آب آن نیز ارائه شود زیرا اگر زه‌آب‌های این طرح مدیریت نشود، مشکلات فراوانی گریبانگیر استان خواهد شد.

سیاحی عنوان کرد: بحث‌های زیادی در زمینه احداث زهکش‌های مادر در غرب رودخانه کارون وجود دارد تا زه‌آب‌ها را به خلیج‌فارس منتقل کند اما انتقال این زه‌آب‌ها به خلیج‌فارس نیز الزامات خاص خود را دارد که باید در این زمینه مطالعات لازم انجام گیرد.

 25 درصد شوری آب کارون مربوط به سد گتوند است

وی در خصوص سد گتوند عنوان کرد: مؤسسه آب دانشگاه تهران مطالعات خود را در زمینه علاج بخشی انجام داده و 5 راهکار برای حل مشکلات این سد ارائه کرده است که این راهکارها در شورای آب مورد ارزیابی و بررسی قرار گرفتند.

سیاحی بیان کرد: برای حل مشکل سد گتوند باید در رابطه با مدیریت مخزن، مدیریتی قوی انجام گیرد تا شاهد سر زیر آب با شوری بالای 1350 میکروموس نباشیم.

وی با اشاره به این نکته که 25 درصد شوری آب کارون مربوط به سد گتوند است، عنوان کرد: باید راهکاری جدی و اساسی ارائه شود تا مشکل این سد حل شود که امیدواریم با پیگیری‌های انچام شده این مسأله هر چه سریعتر مرتفع شود.

تخصیص 7 هزار و 800 میلیارد تومان برای ارتقای کیفی آب کارون

معاون عمرانی استاندار خوزستان عنوان کرد: قرار بر این است میزان 7 هزار و 800 میلیارد تومان برای ارتقاء کیفی آب کارون تخصیص داده شود.

سیاحی در خصوص کمربند سبز استان عنوان کرد: آخرین پیگیری‌های انجام گرفته در زمینه، درخواست 60 میلیارد تومان از سوی استاندار از وزیر نفت برای اجرای این مهم بوده که در حال پیگیری است اما باید این موضوع به دلیل اینکه به حل مشکل ریزگردها کمک شایانی می‌کند، با شتاب و جدید بیشتری انجام گیرد.

وی افزود: در خوزستان به دلیل بحث ایجاد اشتغال، وضعیت اقتصادی و رتبه استان در اقتصاد کشور برخی از مسائل مانند مسائل زیست‌محیطی در مرحله آخر قرار می‌گیرند و این مسأله باعث می‌شود که تبعات و مشکلات جدی برای استان به وجود آید.

در بسیاری از بخش‌ها شاهد عملکردهای جزیره‌ای هستیم

سیاحی عنوان کرد: در ارتباط با توسعه استان و حل مشکلات آن همه باید مشارکت کنند اما متأسفانه در بسیاری از بخش‌ها شاهد عملکردهای جزیره‌ای هستیم و این موضوع باعث می‌شود تا مشکلات استان به خوبی حل نشوند.

وی ادامه داد: تا زمانی که در کنار ایجاد اشتغال و ظرفیت شغلی، محیط زیست مردم مورد توجه قرار نگیرد مشکلات مردم استان پابرجا خواهد بود و استان سروسامان نخواهد گرفت.

شناسایی 10 کانون ریزگرد/زمین‌های در معرض فرسایش تهدیدی جدی برای استان

سیاحی در خصوص بحث ریزگردهای استان عنوان کرد: 10 کانون ریزگرد شناسایی شده و مورد تأیید سازمان محیط زیست کشور قرار گرفته است و همچنین 350 هزار هکتار زمین در معرض فرسایش در استان وجود دارد که به عنوان تهدید جدی در این زمینه است.

وی ادامه داد: همچنین بخشی از ریزگردها از خارج از کشور وارد خوزستان می‌شود که باید به این موضوع نیز رسیدگی شود زیرا درخواست مردم است که در این زمینه تعیین تکلیف شود.

ضرورت تامین تجهیزات برای اطلاع رسانی به موقع ریزگردها

سیاحی گفت: در اواخر سال 94 و امسال وضعیت استان در زمینه ریزگردها بهتر شده اما هنوز ایده‌ال نیست و حتماً باید تجهیزاتی آورده شود تا در خصوص اطلاع رسانی به موقع از آن‌ها استفاده شود.

وی افزود: بیشترین گله‌مندی مردم استان در ارتباط با بحث آب و فاضلاب و وضعیت محیط زیست است و برای حل مشکل خوزستان به کسی نیاز دارد که حکم او، حکم نهایی باشد و به تمام مسائل پایان دهد.

سیاحی در ارتباط با بودجه سال 95 عنوان کرد: اعتبارات هزینه‌ای استان در سال 95، 401 میلیارد تومان و همجنین اعتبارات تملک و دارایی استان 595 میلیارد تومان است. این اعتبارات کمتر از سال قبل نیست اما اینکه چند درصد از این اعتبارات محقق می‌شود، به شرایط تخصیص، وابسته است.

در حال ارزیابی پیمانکار پروژه قطار شهری هستیم

وی گفت: مشکل خوزستان تنها با بحث افزایش اعتبارات حل نخواهد شد زیرا استان دارای مشکلات ساختاری است که باید به آن‌ها رسیدگی شود تا میزان اثربخشی اعتبارات در استان افزایش پیدا کند.

سیاحی در خصوص پروژه قطار شهری عنوان کرد: در این زمینه 570 میلیاردتومان اعتبار هزینه شده که 490 میلیارد تومان آن توسط دولت پرداخت شده و 800 میلیارد تومان دیگر آورده شهرداری بوده است. همچنین در این خصوص در مرحله ارزیابی مجدد قرار داریم تا کار را با پیمانکار فعلی ادامه دهیم یا به فسخ پیمان با پیمانکار بپردازیم.

 وی گفت: باید در ارتباط با پروژه قطار شهری اهواز 2 اقدام انجام گیرد. اولین اقدام در خصوص مدیرعامل سازمان قطار شهری که اکنون بازنشسته است و باید مدیری لایق را جایگزین ایشان کرد. همچنین در رابطه باید ادامه فرایند کار و تعیین پیمانکار نیز باید تصمیم‌گیری شود تا شاهد اجرای هر چه سریعتر پروژه باشیم.

مشکلات آبفای خوزستان فقط بحث مالی نیست

سیاحی درباره عملکرد شرکت آب و فاضلاب استان گفت: این شرکت 470 میلیارد تومان بدهی دارد و وزیر برای حل مشکلات آن می‌گوید که باید به دستور رهبر یک میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی به این شرکت تعلق گیرد.

وی عنوان کرد: مشکلات آبفا تنها بحث مالی نیست زیرا 640 میلیارد تومان در این شرکت هزینه شد اما حتی یک شهر در استان وجود ندارد که از مشکلات آب و فاضلاب گلایه نداشته باشد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار