تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۴
کد خبر: ۱۲۴۹۷۹
تعداد نظرات: ۲ نظر
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابتکار در گفت‌و‌گو با صدا و سیمای مرکز خوزستان:
عراق به‌دلیل مسائل داخلی در رفع بحران گرد و خاک ناتوان بوده است
به‌دلیل شرایط موجود در کشور عراق موضوع رفع گرد و خاک در کشور به‌طور کامل پیش نرفت و مشکلات از سمت این کشور به ایران ادامه پیدا کرد
رئیس سازمان محیط زیست کشور گفت: به‌دلیل شرایط موجود در کشور عراق موضوع رفع گرد و خاک در کشور به‌طور کامل پیش نرفت و مشکلات از سمت این کشور به ایران ادامه پیدا کرد.

عراق به‌دلیل مسائل داخلی در رفع بحران گرد و خاک ناتوان بوده است

معصومه ابتکار جمعه شب در گفت‌و‌گوی زنده تلفنی با صدا و سیمای مرکز خوزستان با اشاره به موضوع ریزگردها در استان خوزستان و استان‌های غربی کشور اظهار کرد: منشا اصلی طوفان‌های دیروز و امروز در استان خوزستان و غرب کشور کانون‌های کشورهای عراق و سوریه بوده است.

وی با بیان اینکه گرد و خاک دیروز بر اثر فعالیت 3 کانون در این کشورها بود افزود: خاک امروز نیز بر اثر فعالیت 2 کانون گرد و خاک در کشور عراق و سوریه بوده است.

معاون رئیس جمهور اضافه کرد: این شرایط به‌دلیل اوضاع خاص این دو کشور بر اثر خشکسالی و بحران‌های داخلی کشور به‌وجود آمده است که ناامنی‌های موجود در این مناطق باعث عدم مدیریت در این امر و باعث وارد شدن آسیب به محیط‌زیست ایران شد.

ابتکار با بیان اینکه رفع مشکلات گرد و خاک باید به‌صورت دوجانبه بین ایران و عراق حل شود تصریح کرد: به‌دلیل شرایط موجود در کشور عراق این مساله پیش نرفت و مشکلات از سمت این کشور به ایران ادامه پیدا کرد.

وی ادامه داد: سال گذشته برای کاشت نهال اقداماتی انجام شد و در داخل کشور این کار صورت گرفت ولی کشور عراق آمادگی انجام این کار را نداشته و موضوع رها شد.

ابتکار با اشاره به مطرح شدن موضوع ریزگردها در سازمان ملل و مامور شدن رئیس آن برای پیگیری این امر گفت: امروز مشکل گرد و خاک تنها به ایران و کشورهای منطقه مربوط نمی‌شود، بلکه در سطح بین‌الملل و در کشورهای کره، چین و ژاپن نیز این مساله وجود دارد و بان کی‌مون تکلیف شد تا این موضوع را بررسی کند.

رئیس سازمان محیط‌زیست کشور خاطرنشان کرد: در جلسه‌ای که با حضور روسای محیط‌زیست کشورها در سازمان ملل انجام شد یک قطعنامه صادر و برنامه‌ریزی شد تا کشورها برای رفع کامل آن اقدامات لازم را انجام دهند.

ابتکار با اشاره به انجام بررسی‌های لازم برای راه‌اندازی صندوق تامین منابع مالی برای رفع این بحران در کشورها عنوان کرد: امیدواریم بتوانیم با پیگیری‌ها و فشارهای خود در سطح بین‌الملل به نتیجه مطلوب دست پیدا کنیم.

*با آبگیری هورالعظیم منشا داخلی گرد و خاک بر طرف شد

وی با اشاره به اینکه با آبگیری تقریبا 60 درصد از تالاب هورالعظیم تقریبا منشا داخلی گرد و خاک از بین رفت گفت: با اجری این طرح در اواخر سال 92 و اقدام برای باز کردن دریچه‌ها و وارد شدن آب به این تالاب، پنجمین حوضچه تالاب نیز پر آب شد.

ابتکار با بیان اینکه هم اینک وضعیت تالاب هورالعظیم دیگر مثل گذشته نیست و بهبود یافته است اضافه کرد: هورالعظیم اینک دیگر به‌عنوان یک منشا گرد و خاک در کشور به‌حساب نمی‌آید و اگر آبگیری نشده بود حال در این گرد و خاک وضعیت خوزستان وخیم‌تر از وضعیت فعلی بود.

وی در پایان گفت: برای رفع کامل این مشکل در کشور سازمان جنگل‌ها اقدامات زیادی را برای کاشت نهال انجام داد، این طرح‌ها ادامه‌دار خواهد بود و با توجه به شناسایی کانون‌های داخلی برای رفع کامل آنها اقدامات صورت خواهد گرفت.
مرجع / فـارس
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۲
دانشجو
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
2
شما مشکل مربوط به ایران حل کن .بعد مشکل عراق.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۵/۰۳/۲۹
0
2
باید به طبیعت برای گسترش پوشش گیاهی کمک کنیم.
می توان با اصلاح ژنتیکی گیاهانی مقاوم تر در برابر خشکی و گرما به وجود آورد و در فصل بارندگی و رویش، بذر و دانه این گیاهان را در دشتهای گرد و غبار خیز به صورت گسترده پخش کرد (با هواپیما یا به هر شکل مناسب دیگر)
:
:
:
آخرین اخبار