تاریخ انتشار: ۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۷
کد خبر: ۱۲۱۶۷۷
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط‌‌زیست خوزستان:
نمایندگان مانع انتقال آب کارون به استان‌های دیگر شوند
جلوگیری از انتقال آب کارون به استان‌های دیگر نیازمند توجه و پیگیری زیاد نمایندگان خوزستان در مجلس است / پروژه بهشت آباد در قالب سد ساخته خواهد شد و سپس آب آن به کرمان منتقل خواهد می‌شود
نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست خوزستان گفت: جلوگیری از انتقال آب کارون به استان‌های دیگر نیازمند توجه و پیگیری زیاد نمایندگان خوزستان در مجلس است.

همزمان با اعلام رسمی خبری مبنی بر کلنگ‌زنی طرح انتقال آب از سر شاخه‌های کارون و در قالب پروژه انتقال آب بهشت آباد به کرمان توسط رئیس جمهور در هفته آینده، نمایندگان سازمان‌های مردم‌نهاد محیط‌زیست خوزستان خواستار پیگیری سریع نمایندگان مردم خوزستان در مجلس شورای اسلامی و توجه اساسی به این موضوع شدند.

به گفته رئیس سازمان حفاظت محیط‌‌زیست کشور طرح انتقال آب به کرمان فاقد ارزیابی محیط زیستی است.

هژیر کیانی در این رابطه اظهار کرد: این طرح نه تنها ارزیابی محیط زیستی ندارد بلکه عواقب اجتماعی و معیشت پایدار مردم خوزستان، پایداری محیط زیست و جلگه خوزستان به هیچ وجه توسط دولت دیده نشده است.

وی افزود: بر این باوریم این طرح بر خلاف حق‌آبه جلگه خوزستان است و سبب سرعت بخشی به نابودی کارون به‌عنوان یکی از جوان‌ترین رودخانه‌های جهان خواهد شد و از همه مهم‌تر حیات جلگه خوزستان را با خطر جدی مواجه ساخته و سبب نگرانی شدید مردم خواهد شد که عواقب محیط‌زیستی اجتماعی و اقتصادی جبران‌ناپذیری در پی خواهد داشت.

نماینده سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیست خوزستان خاطرنشان کرد: از این رو از تمام نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی و مسؤولان اجرایی استان خواستاریم از اجرای این پروژه ضد محیط‌‌زیستی که توسعه پایدار استان را با مشکلات زیادی مواجه می‌سازد جلوگیری کنند.

کیانی در ادامه گفت: لازم به ذکر است که پروژه بهشت آباد در قالب سد ساخته خواهد شد و سپس آب آن به کرمان منتقل خواهد می‌شود.

وی عنوان کرد: این در حالی‌ست که سال‌هاست حق آبه طبیعی و قانونی جلگه خوزستان با سد سازی‌ها و طرح‌های انتقال آب بر روی رودخانه کارون محدود شده و استان‌هایی چون کرمان برای توسعه صنایع آب بر اقدام می‌کنند.

کیانی تصریح کرد: با استناد به نامه مورخه 25 اسفند 94 سازمان حفاظت محیط زیست کشور به شماره 94/ 6155 با موضوع توقف عملیات اجرایی طرح بهشت آباد، این طرح فاقد ارزیابی محیط‌زیستی است.

وی در ادامه افزود: اگر قرار است دولت در دوران پسابرجام همچنان به شیوه‌های سنتی و برداشت‌های بی‌رویه از سرشاخه‌های کارون مظلوم مشکل تامین آب آشامیدنی استان‌های مرکزی را حل کند، ضمن تحمیل بارگذاری بیش از ظرفیت کارون اکوسیستم و محیط‌زیست شکننده جلگه خوزستان را با خسارت‌های جبران‌ناپذیر مواجه خواهد ساخت و به قیمت تضعیف معیشت پایدار مردم خوزستان و چهارمحال بختیاری تمام خواهد شد.

کیانی ادامه داد: دولت به جای این روش‌ها از روش‌های تامین آب نوین برای مشکل آب آشامیدنی و مدیریت صحیح بر منابع آب کشور که بخش عمده آن در کشاورزی هدر می‌رود استفاده کند.

این فعال محیط‌زیست اظهار کرد: چرا با وجود مساله حیاتی آب در کشور هنوز نرخ بازدهی آبیاری در بخش کشاورزی به سختی به 40 درصد می‌رسد و مابقی آب‌های کشور باید هدر برود؟

کیانی تاکید کرد: این مهم وظیفه وزارت جهاد کشاورزی را برای تدوین یک برنامه جامع و اقدام عملی برای اصلاح الگوی کشت و تغییر روش‌های آبیاری بیش از پیش ضروری می‌کند تا ضمن تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی، به پایداری بیش از پیش سرزمین عزیزمان کمک کند.

وی در پایان گفت: از نمایندگان جدید استان خوزستان در مجلس می‌خواهیم که در کنار بیکاری و مشکل اشتغال استان خوزستان، موضوع انتقال آب از سرشاخه‌های کارون را با جدیت دنبال کنند تا اکوسیستم خوزستان و مردم این استان دچار خسارت نشوند.
مرجع / فـارس
:
:
:
آخرین اخبار