تاریخ انتشار: ۱۶ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۵
کد خبر: ۱۱۹۱۹۵
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
نگاهی گذرا به رویدادهای خبری آبادان در سالی که گذشت
سالی که گذشت، مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان آبادان به سه نماینده فعلی آن، نه گفته و اختلافات شورای شهر و شهرداری، ابقاء محمودرضا شیرازی شهردار این شهر را به همراه داشت
آبادان در سالی که گذشت فراز و فرودهای بسیاری پشت سرگذاشت، سال 94 با شعار همدلی و همزبانی دولت و ملت' آغاز شد و مردم این خطه لحظات شاد و غمگین بسیاری را پشت سر گذاشتند.

سالی که گذشت، مردم در انتخابات مجلس شورای اسلامی شهرستان آبادان به سه نماینده فعلی آن، نه گفته و اختلافات شورای شهر و شهرداری، ابقاء محمودرضا شیرازی شهردار این شهر را به همراه داشت.

سال گذشته مردم آبادان در فاجعه منا با هفت شهید به پیشواز حاجیان بازگشته از سفر معنوی حج رفت.

آبادان، سال 94 را با 4.5 میلیون گردشگر و مسافر نوروزی آغاز کرد و مسعود سلطانی فر معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با حضور در شهرستان آبادان از اختصاص 200 هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای طرح های گردشگری در سال 1394 در کشور خبر داد و گفت:این میزان اعتبار برای اجرای 950 پروژه در زمینه گردشگری هزینه می شود.

در نخستین ماه سال 94، اختصاص اعتبارت به رونق صنعت گردشگری سهم آبادان در کشمکش های استعفای شهردار و نظارت مخالف برخی اعضای شورای شهر گم شد و سه نماینده آبادان برای انتخابات اسفند ماه غافل از اعتبارات، مشغول برنامه ریزی بودند و اینگونه شد که اصفهان اولین تونل آبی را در سال 95 افتتاح کرد و آبادان و شهرهای جنوبی کشور از خشک شدن نخلستان های خوزستان سناریو سوختن نخل ها را ساخت.

برای اسکان مسافران نوروزی 128 واحد آموزشی و یک هزار و 400 کلاس در آبادان تجهیز شد و بیش از 114 هزار میهمان نوروزی در مدارس آبادان اسکان یافتند که برای دیدار از جاذبه های گردشگری و بازار ته لنجی های این شهر و دیدن شهری که یکی از جاذبه هایش موزه جنگ است.

آبادان، پایتخت مقاومت هرساله میزبان راهیان نور است که برای دیدن نخل های بی سر نخلستان های آبادان مسافت زیادی را طی می کنند.

پیکره شهر آبادان خاطرات عملیات ثامن الائمه را دارد و دیوارهای ترکش خورده اش داغ گلوله ها را فراموش نکرده است.

در فاصله 10کیلومتری شهر آبادان جایی که همچنان خانه هایی با پلاک ثبتی آبادان ثبت شده است، محدوده جغرافیایی آبادان تمام می شود و به خرمشهر می رسیم،خرمشهر سال گذشته در عید نوروز، روزانه بین 100 تا 150 نفر بازدید کننده از یادمان ها داشت و 175 هزار گردشگر از جاذبه های دریایی کارون در بندر خرمشهر بازدید کردند.

حسن قاضی زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز هفدهم فروردین 94 با حضور در آبادان و خرمشهر از اختصاص 250 میلیارد ریال به بخش درمان این دو شهرستان خبر داد.

با اجرای طرح بسیج سلامت نوروزی 17 واحد صنفی پلمپ شد و هفت هزار بیمار در اورژانس بیمارستان آیت الله طالقانی آبادان در تعطیلات نوروز94 به پزشک مراجعه کردند.

اما در این ایام مصرف سوخت معقولانه گزارش شد و مدیر روابط عمومی شرکت پخش فراورده های نفتی منطقه آبادان گفت:مصرف سوخت خودروها در ایام نوروز 94 در شهرهای جنوبی خوزستان در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است که علی رغم حضور میلیونی مسافران کاهش مصرف سوخت یکی از نشانه مصرف بهینه ماشین های پلاک اروندی است که جایگزین ماشین های کهنه و قدیمی شده است.

با وجود منابع گازی بسیار در جنوب کشور همچنان برخی از شهرستان های جنوب از نعمت گاز برخوردار نیست و شهرستان آبادان نیز جز این شهرها می باشد.

عزیزالله شهبازی فرماندار ویژه آبادان، اردیبهشت ماه 94 از پیوستن آبادان به نوار سبز گاز رسانی تا پایان سال خبر داد.

با اتمام سال و شروع سال جدید، همچنان برخی از مناطق این شهرستان از نعمت گاز برخوردار نیستند از جمله این مناطق محدوه اصلی شهر منطقه امیری است که هنوز گاز کشی نشده است.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد اروند نیز در یک نشست خبری از 108 میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی در این منطقه طی سال 94 خبر داد و اعلام کرد:میزان سرمایه گذاری خارجی در منطقه آزاد اروند طی سال گذشته در مقایسه با سال قبل آن، 14 برابر افزایش را نشان می دهد، اما اکثر طرح های عمرانی سهم خرمشهر شد و آبادان نظاره گر افزایش قیمت هایی که سبب ساز آن، آزاد شدن منطقه آزاد اروند است.

آبادان با همه بی مهری هایی که از سوی برخی شد، در ساخت دو درب حرم مسلم بن عقیل و هزینه هفت میلیاردی آن پیشقدم شد و 18 استادکار آبادانی برای بازسازی گنبد علوی به عراق اعزام شدند.

کمک 20 میلیارد ریالی هلال احمر به یمن نیز در قالب سه فروند هواپیما برای مردم این کشور ارسال شد.

سازمان منطقه آزاد اروند نیز با اعلام خبر جایگزینی دستگاه تاکسی پلاک اروند به جای تاکسی های فرسوده آبادان انتظاری کاذب را بین تاکسی داران ایجاد کرد.

مسافران نیز از خطر افزایش نجومی قیمت ها و کرایه های تاکسی ترسیدند به گونه ای که مردم از ورود تاکسی های پلاک اروندی استقبال چندانی نداشته باشند.

معاون اقتصادی و سرمایه گذاری سازمان منطقه آزاد اروند سال گذشته در سخنانی طی یک نشست خبری از جایگزینی 200 دستگاه تاکسی پلاک منطقه اروند با تاکسی های شهرهای آبادان و خرمشهر تا پایان سال خبر داد ولی در آبادان نه مردم ونه تاکسیدارن متوجه این جایگزینی شد.

محمدرضا معتمدی از فراهم شدن واردات دو هزار خودروی هیوندای با طراحی تاکسی برای واردات به این منطقه خبر داد و اظهار کرد:در مرحله نخست، 200 دستگاه از خودروهای با پلاک منطقه آزاد اروند با تسهیلات بانکی 300 میلیون ریالی بلند مدت و بهره بانکی چهار درصد به معرفی شدگان از سوی تاکسیرانی های آبادان و خرمشهر واگذار می شود، این تاکسی با قیمت 500 میلیون ریال در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

منطقه آزاد اروند، پایلوت اجرای طرح مدارس مروج سلامت شد و با امضای تفاهمنامه مدیر سلامت خانواده، جمعیت و مدارس وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیر دفتر سلامت و تندرستی وزارت آموزش و پرورش و سازمان منطقه آزاد اروند، طرح مدارس مروج سلامت در شهرهای آبادان، خرمشهر و مینو شهر اجرایی شد.

با تصویب آیین نامه جدید استخدامی صنعت نفت و به تبع آن دستور وزیر نفت مبنی بر ممنوعیت استخدام روند استخدامی دانشجویان، دانشگاه صنعت نفت دچار مشکل شد و دانشجویان دانشکده نفت آبادان تحصن کرده و در پی سخنان رئیس دانشگاه صنعت نفت مبنی بر منتفی شدن شرط معدل برای دانشجویان ورودی منتهی به سال 94، به تحصن خود پایان دادند.

سال گذشته هشت فروند لنج تجاری در آب های اروندرود در آتش سوخت و کارخانه تولید ایزوگام در آبادان دچار حریق شد.

برای شهری که قرابت خاصی با آتش دارد، داشتن تجهیزات فوریت های پزشکی بسیار مهم می باشد در این راستا سازمان منطقه آزاد اروند مونتاژ100 دستگاه آمبولانس را آغاز کرد و با امضای قرارداد، مونتاژ 100 دستگاه آمبولانس با سازمان منطقه آزاد اروند و هماهنگی دانشکده علوم پزشکی آبادان آغاز شد.

عبدالحسن مقتدایی استاندار خوزستان نیز، به تنهایی بخش فراوانی از اخبار را طی سال گذشته به خود اختصاص داده است، از اعتراض استاندار به رد صلاحیت ها و شایعه استعفای وی، تکذیب استعفا تا جنجال خبر هایی مبتنی برتردد ماشین های با پلاک منطقه آزاد اروند که تا عید 95 نیز ادامه داشت.

اینکه حوزه تردد ماشین های اروندی را استاندار خوزستان در محدوده خوزستان اعلام کرد تا مخالفت دولت بر این طرح همچنان ادامه دارد.

سال گذشته همچنین دو هزار و 200 تن محصول کشاورزی از آبادان صادر شد و هشت هزار تن گاز مایع از آبادان به خارج از کشور صادر گردید.

سالی که گذشت، سیدعلی حسینی فرد رئیس دادگستری آبادان براثر سانحه رانندگی در گذشت و جان باختن یک کارگر ساختمانی براثر فرو ریختن آوار هنگام کار نی زاز حوادث بخش اجتماعی این شهرستان بود.

همچنین اسماعیل نکویی پیشکسوت عرصه مطبوعات و خبر استان خوزستان و آبادان در سن 72 سالگی دار فانی را وداع گفت.

اما در حوزه هنر آبادان نقاط عطف فراوانی به وقوع پیوشت.

از افتتاح موزه هنرهای معاصر و جشنواره تئاتر فتح و مقاومت خرمشهر تا برگزاری روز هنر هفتم سینما بدون حضور مسئولان شهری.

نخستین سینمای دیجیتال آبادان با اکران فیلم محمد رسول الله به کارگردانی مجید مجیدی و نامزد دریافت اسکار در تالار مهر این شهر راه اندازی شد.

همچنین درخشش هنرمندان آبادانی در جشنواره تئاتر منطقه ای معلولان خلیج فارس با نمایش' امل' کاری از هنرمندان آبادانی را از آن خود کرد.

بررسی یک سال گذشته آبادان پراز وعده ها و قول هایی بود که محقق نشد و با پرونده سال 94 بسته شد اما مطالباتی که همچنان در ذهن مطالب گر شهروندان خواهد ماند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: آبادان
:
:
:
آخرین اخبار