تاریخ انتشار: ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۲:۴۷
کد خبر: ۱۱۸۶۳۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
کاهش شدید تقاضای خرید در بازار آبزیان خوزستان
: عدم نقدینگی مردم و به تبع آن کاهش قدرت خرید موجب شده است تا تقاضای ماهیان دریایی و پرورشی نسبت به سال گذشته با کاهش بسیار شدیدی رو به رو شود
رییس اتحادیه آبزی پروران خوزستان با ابراز نارضایتی از بازار آبزیان در آستانه عید نوروز گفت: کاهش قدرت خرید مردم موجب کاهش شدید تقاضا نسبت به سال گذشته شده است.

سید مصطفی موسوی اظهار کرد: عدم نقدینگی مردم و به تبع آن کاهش قدرت خرید موجب شده است تا تقاضای ماهیان دریایی و پرورشی نسبت به سال گذشته با کاهش بسیار شدیدی رو به رو شود.

وی با بیان اینکه قیمت‌های برخی از گونه‌های آبزیان افزایش بسیار جزئی داشته است، افزود: قیمت برخی از گونه‌های ماهیان دریایی 3 تا 5 درصد افزایش یافته و قیمت ماهیان پرورشی یا ثابت مانده و یا افزایش بسیار ناچیزی داشته است.

موسوی خاطرنشان کرد: اکنون هر کیلوگرم ماهی فیتوفاک حدود 4000 تومان، هر کیلوگرم ماهی کپور حدود 11 هزار تومان و هر کیلوگرم ماهی آمور حدود 12 هزار تومان به صورت عمده به فروش می‌رسد.

وی با بیان اینکه تقاضای ماهیان دریایی بیشتر از تقاضای ماهیان پرورشی است، عنوان کرد: برخلاف انتظار ما بازار آبزیان امسال در آستانه عید نوروز وضعیت بسیار ضعیفی داشته است و با توجه به بالا بودن هزینه‌های تولید امکان کاهش قیمت آبزیان وجود ندارد.

رئیس اتحادیه آبزی پروران خوزستان افزود: حدود دو سال است که علیرغم افزایش شدید هزینه‌های تولید از قبیل حامل‌های انرژی، نهاده‌های تولید، سوخت و... قیمت آبزیان تقریبا ثابت و بدون تغییر مانده و تنها در مواردی افزایش جزئی داشته است.

موسوی بیان کرد: اکنون قیمت فعلی آبزیان برای ما سودمند نیست و تنها موجب زیان آبزی پروران می‌شود. بنابراین امکان کاهش قیمت آبزیان وجود ندارد و حتی در صورت کاهش قیمت‌ها نیز گمان نمی‌کنم وضعیت تقاضای آبزیان بهبود یابد.

وی با اشاره به مشکلات متعدد آبزی پروران، نبود آینده مشخص برای تولید را اساسی‌ترین مشکل این بخش دانست و گفت: تمام بخش‌های کشور از برنامه دولت در زمینه تولید برای سال آتی اطلاعی ندارند و متاسفانه نهادهای تصمیم گیر فاصله بسیار زیادی با بخش خصوصی دارند در حالی که آثار تصمیمات این نهادها متوجه بخش خصوصی می‌شود و باید ارتباط تنگاتنگی میان بخش خصوصی و دستگاه‌های تصمیم گیرنده وجود داشته باشد و تصمیمات غلط اتخاذشده توسط این نهادها اغلب مشکلات جبران ناپذیری بر بخش خصوصی وارد می‌کند.

رئیس اتحادیه آبزی پروران خوزستان با بیان اینکه متاسفانه تولیدکنندگان مورد بی مهری همه جانبه‌ای از تمام سازمان‌های مرتبط با تولید آبزیان قرار گرفته‌اند، تصریح کرد: اکنون در سراسر کشور آبزی پروران متوجه ضرر و زیان می‌شوند و فقط به علت سرمایه گذاری‌های کلانی که انجام داده‌اند، به تولید آبزی ادامه می‌دهند.

موسوی، کشور ایران و به ویژه استان خوزستان را دارای ظرفیت بسیار زیادی در زمینه تولید و پرورش آبزیان دانست و خاطرنشان کرد: خوزستان قابلیت تبدیل شدن به قطب آبزی پروری را دارد اما متاسفانه برنامه مدون، دقیق و قابل اجرایی در این خصوص وجود ندارد.

وی با انتقاد از پایین بودن سرانه مصرف آبزیان در کشور عنوان کرد: بر اساس تحقیقات متخصصین علوم تغذیه مصرف آبزیان موجب افزایش طول عمر، سلامت جسم و روان و عامل جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی است و کارشناسان، سرانه طبیعی مصرف آبزیان را به ازای هر نفر 50 کیلوگرم در سال اعلام می‌کنند.

موسوی سرانه مصرف آبزیان را در دنیا در حال حاضر 18.5 کیلوگرم برای هر نفر در سال دانست و عنوان کرد: با این وجود طبق آمار در کشور ایران هر نفر به طور سالانه کمتر از 10 کیلوگرم از آبزیان تغذیه می‌کند.

رییس اتحادیه آبزی پروران خوزستان بیان کرد: در کشورهای پیشرفته دنیا به منظور جلوگیری از صرف هزینه در بخش درمان که بسیار زیاد است، اقدامات موثری در جهت ترویج تولید و مصرف آبزیان و فرهنگسازی مصرف ماهیان انجام می‌شود تا با پیشگیری از بروز بیماری‌ها، از اتلاف هزینه در بخش درمان خودداری کنند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار