تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۶
کد خبر: ۱۱۸۵۱۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برای نخستین بار؛
یادمان آبی قفاص پذیرای زائرین راهیان نور شد
یادمان آبی شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار میزبان دانشجویان زائر خطه شهید پرور قفاص (بهمن‌شیر) شد
فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر گفت: یادمان آبی شهدای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار میزبان دانشجویان زائر خطه شهید پرور قفاص (بهمن‌شیر) شد.

ناخدا نادر حمودی با اشاره به آغاز بازدید کاروان‌های زائران راهیان نور از یادمان آبی قفاص واقع در بهمن‌شیر اظهار کرد: تلاشمان این است تا نقش نیروی دریایی ارتش در دفاع مقدس که در برگیرنده عملیات‌ها و حماسه‌آفرینی‌ها است را معرفی و یادی از شهدای و نام آوران این نیرو داشته باشیم.

حمودی بیان کرد: در هشت سال دفاع مقدس کشورمان از زمین و هوا و دریا درگیر جنگ بود و به نظر می‌رسد مردم کمتر حماسه‌ها، جان فشانی‌ها و عملیات دریایی را می‌شناسند به همین دلیل بر آن شدیم تا با راه اندازی نمایشگاه و ایجاد امکان بازدید مردمی از یادمان‌های دریایی فعالیت‌هایی در این راستا داشته باشیم.

وی ادامه داد: محاصره اقتصادی و دریایی یکی از تکنیک‌هایی بود که نیروی دریایی ارتش در مقابل تجاوز رژیم بعث عراق قرار داد. اولین عملیات ما به نام شهید صفری بود. این شهید در مرز شلمچه شهید شد و اولین شهید نیروی دریایی ارتش در اولین عملیات آبی محسوب می‌شود. دومین عملیات به نام شهید اشکان بود که دومین شهید ما بود و نهایتا این دو عملیات مقدمه عملیات بزرگ مروارید شد که بسیار دقیق و در حجم منطقه‌ای وسیع که مشترکا توسط نیروی دریایی و هوایی ارتش انجام شد.

حمودی گفت: حفاظت از کاروان‌های تجاری از عملیات مهمی است که توسط نیروی دریایی راهبردی ارتش از دیروز تا به امروز در آب‌های بین المللی در حال انجام است. ما در هشت سال دفاع مقدس، کشتی‌های نفت کش و تجاری خود را اسکورت می‌کردیم. نیروی دریایی از ابتدا تاکنون توانسته است۱۰ هزار فروند کشتی تجاری و نفتکش را اسکورت کند.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر گفت: در مجموع حدود ۲۷۰ کشتی ما در عملیات دفاع مقدس مورد اصابت موشک‌های دشمن قرار گرفت که دو سوم آن با تلاش‌های کارشناسان ما به ناوگان دریایی بازگشت. از جمله شناورهای ما که در جنگ مورد استفاده قرار گرفت ناوشکن الوند، البرز، سهند، سبلان، ببر، جوشن، پیکان، تیران، میران و پلنگ بودند که کفن پوشان نیروی دریایی راهبردی از آنها استفاده می‌کردند و دستاوردهای خوبی برای کشور کسب کردند.

وی بیان کرد: دریانوردان ارتش تا آخرین فشنگ مبارزه می‌کردند و از مرزهای آبی کشور محافظت می‌کردند. شهید قهرمانی از رزمندگان توپ خانه ما بود که پشت قبضه ناوشکن سهند نشسته بود و با وجود اینکه شناور حامل او در حال غرق شدن بود به مقابله با دشمن پرداخت.

ناخدا حمودی گفت: نیروی دریایی راهبردی ارتش امسال هشتمین سالی است که توانمندی‌های این نیرو را در منطقه خرمشهر به معرض نمایش می‌گذارد. این نمایشگاه هر ساله دارای تغییرات و بروزرسانی‌های متفاوتی از سال‌های گذشته است. امسال طرحی را تصویب و در سه بخش نمایشگاه دایر کردیم و در روز ۲۷ اسفند این نمایشگاه افتتاح می‌شود. همچنین از ساعت ۸ صبح روز ۲۷ اسفند در سالن علوم فنون نیروی دریایی خرمشهر برنامه افتتاحیه و تجلیل از خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران نیروی دریایی باحضور مقامات کشوری و لشکری برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: جشنواره سرزمین نور ویژه ارتش جمهوری اسلامی ۲۶ اسفند در اردوگاه شهید باکری خرمشهر برگزار می‌شود. در حاشیه آن جشنواره نمایشگاهی از دستاوردهای نیروی دریایی ارتش برپا می‌شود.

فرمانده پایگاه دریایی خرمشهر تصریح کرد: بسیاری از شهدای ما در آب به حضرت معبود رسیدند و جان خود را از دست دادند و پیکرشان برای همیشه در آب‌ها ماندگار شدند. از این رو منطقه‌ای در آب‌های خلیج فارس را به عنوان بهشت زهرای دریایی نامگذاری کردیم.
مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار