تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۴۶
کد خبر: ۱۱۸۴۹۴
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
چهارشنبه سوری نه چهارشنبه سوزی
چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است که در زمان گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می شد / متاسفانه در سال های اخیر این آیین سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با استفاده از مواد منفجره و آتش زا شده است
چهارشنبه سوری نه چهارشنبه سوزیچهارشنبه آخر سال در سنت ایران به نام چهارشنبه سوری نامگذاری شده که از جمله کارهایی که در این روز انجام می شود دید و بازدید و یک آتش بازی مختصر است که متاسفانه این سنت امروزه جای خود را به استفاده از مواد منفجره و انواع ترقه داده است.

چهارشنبه سوری یکی از سنت های قدیمی ایرانیان است که در زمان گذشته در حد یک آتش بازی مختصر در نقاط از پیش تعیین شده اجرا می شد.

هدف از برگزاری این رسم پاک سازی محیط زندگی و برطرف کردن کدورت های بین اقوام بوده است تا زمان تحویل سال مردم با دلی پاک و دور از هرگونه کینه توزی شروع سال جدید را آغاز کنند.

متاسفانه در سال های اخیر این آیین سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی های خطرناک با استفاده از مواد منفجره و آتش زا شده است.

امروزه آتش زدن بوته های خشک و پریدن از روی آتش، اینک به تجمع جوانان در خیابان ها، آتش زدن فشفشه و منفجر کردن ترقه و پرتاب سیگارت که می تواند خطرات متعددی را برای بسیاری از مردم ایجاد کند تبدیل شده است.

آمارها نشان می دهد که 48 درصد آسیب دیدگان چهارشنبه سوری در گروه سنی 10 تا 20 سال است که بیشتر این گروه را دانش آموزان تشکیل می دهند.

کارشناس پیشگیری سوانح مرکز بهداشت خوزستان بیان کرد: یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات، ارتقای سطح آگاهی مردم و بویژه گروه های در معرض خطر است.

محمد قمیشی گفت: آگاهی ها، نگرش، اعتقادات و باورهای افراد در هر موضوعی نظیر حوادث چهارشنبه سوری عوامل مستعد کننده رفتار سالم و پیشگیری از این حوادث را تشکیل می دهد و این عوامل در فرد ایجاد انگیزه می کند تا رفتار خود را تغییر داده و از بروز حوادث جلوگیری کند.

وی افزود: اصابت ترکش ناشی از انفجار مواد محترقه به چشم باعث بروز آسیب هایی در ناحیه پلک و چشم می شود و گاهی حتی به نابینایی می انجامد.

قمیشی اظهارکرد: مراجعه سریع به چشم پزشک، در صورت برخورد هر شیء به چشم ضایعه را کاهش می دهد؛ در موارد خفیف با انجام مراقبت های طبی یا انجام اعمال جراحی معمولا می توان بینایی را بازگرداند ولی متاسفانه در موارد شدید، گاهی چاره ای جز تخلیه چشم باقی نمی ماند.

کارشناس پیشگیری سوانح مرکز بهداشت خوزستان اظهار کرد: در چهارشنبه سوری پارسال با توجه به اطلاع رسانی مناسبی که انجام گرفت تلفات جانی و مالی در این روز رخ نداد و امسال نیز با اطلاع رسانی که در بین دانش آموزان و خانواده ها انجام گرفت امید است حادثه ای در این روز رخ ندهد.

یک کارشناس سازمان آتش نشانی اهواز گفت: نوع وسایل به کار گرفته شده و میدان های مختلف تفریح در این زمینه، می توانند از عوامل ایجاد حوادث باشند.

رضا ادیب فر بیان کرد:اقدامات محیطی، به فراهم آوردن منابع و تسهیلات لازم برای یک رفتار صحیح بسیار تاثیر گذار است و از جمله این تسهیلات می تواند فراهم کردن محیط ها و زمین هایی برای ترقه بازی و آتش بازی و حتی قیمت های مواد محترقه و منفجره نقش اساسی در کاهش حوادث چهارشنبه سوری دارد.

وی عنوان کرد: یکی از عوامل ضروری برای پیشگیری از حوادث و اتفاقات، ارتقای سطح آگاهی مردم و بویژه گروه های در معرض خطر است.

این کارشناس سازمان آتش نشانی اهواز افزود: عموم مردم بر این باورند که حوادث گریز پذیرند اما این طرز برخورد جبری باید کنار گذاشته شود؛یک باور نادرست دیگر نیز وجود دارد که حادثه برای دیگران اتفاق می افتد و این طرز فکر انجام مراقبت های ایمنی توسط فرد را کاهش می دهد.

وی اظهار کرد: شایع ترین حادثه ای که در چهارشنبه سوری رخ می دهد سوختگی درجه یک است ولی سوختگی های درجه دو و درجه سه نیز در حوادث چهارشنبه سوری زیاد دیده می شود.

وی افزود: تورم، تاول و قرمزی پوست از مهمترین نشانه های سوختگی است.

ادیب فر گفت: در میان نواحی مختلف بدن معمولا سوختگی دست از بقیه شایع تر است و پس از آن ، سوختگی صورت و تن است.

این کارشناس سازمان آتش نشانی اهواز بیان کرد: قطع عضو و عفونت ثانویه، دو عارضه خطرناک از میان عوارض زودرس سوختگی اند و اختلال اعصاب و روان، به ویژه افسردگی یکی از عوارض دیررس سوختگی است که اگر شدت سوختگی خیلی زیاد باشد حتی ممکن است فرد مصدوم دچارمرگ شود.

وی اظهارکرد: انفجار تنها 250 گرم مواد محترقه می تواند علاوه بر تخریب شدید یک ساختمان، منجر به شکستن شیشه ساختمان های مجاور تا شعاع زیادی شود.

ادیب فر گفت: مواد منفجره ترکیبی به قدری حساس هستند که حتی در اثر جابجایی،حمل و نقل، وارد شدن ضربه، رسیدن حرارت اندک و حتی گاهی در اثر ارتعاشات صوتی، فعل و انفعالات شیمیایی و قرار گرفتن در محدوده یک فرکانس خاص، خود به خود فعال شده و منفجر می شوند.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: چهارشنبه سوری
:
:
:
آخرین اخبار