تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۳
کد خبر: ۱۱۸۴۹۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
اصول تغذیه صحیح در ایام نوروز
بهتر است زمان مصرف وعده های غذایی در طول روز در ایام نوروز مشخص باشد چون این کار به کنترل اشتها و کنترل پرخوری و تنظیم قند خون کمک می کند
یک کارشناس ارشد تغذیه با تاکید بر اینکه تغذیه صحیح یکی از مهمترین عوامل حفظ سلامتی و طول عمر انسان است، اصول تغذیه صحیح در ایام نوروز را تشریح کرد.

فاطمه شیرانی اظهار کرد: در روزهای اول سال با افزایش دید و بازدیدها، مصرف انواع شیرینی آجیل و میوه بالا می رود و رعایت نکردن تعادل و تنوع در برنامه غذایی باعث آسیب بدن و ایجاد احساس سنگینی و کسالت ناشی از پرخوری در ایام نوروز می شود.

وی افزود: بهتر است زمان مصرف وعده های غذایی در طول روز در ایام نوروز مشخص باشد چون این کار به کنترل اشتها و کنترل پرخوری و تنظیم قند خون کمک می کند.

شیرانی ادامه داد: از حذف وعده های غذایی بویژه صبحانه خودداری شود؛ خوردن شام بویژه خوردن غذای پرچرب و سنگین در ساعات آخر شب به سلامتی بدن و دستگاه گوارش آسیب می رساند و باعث اختلال در خواب می شود.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: بنابراین در ایام نوروز باید از پرخوری و زیاده روی در مصرف غذا خودداری و از انواع میوه ها بویژه مرکبات و سیب با پوست در دید و بازدیدهای نوروز استفاده کنیم.

وی اظهار کرد: مغز تنقلات و آجیل دارای چربی نوع خوب هستند ولی به دلیل انرژی بالا و خاصیت چاق کنندگی باید در حد متعادل مصرف شوند.

شیرانی گفت: در هنگام خرید دقت شود مغز تنقلات کهنه و مانده نبوده و بهتر است در پوست خود نگهداری شوند و از انواع آجیل بدون نمک استفاده شود.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: مصرف شیرینی، شکلات و کاکائو را در ایام عید به حداقل برسانید، به هر میهمانی که می روید به فکر میهمانی های بعدی هم باشید و در مصرف تنقلات و آجیل زیاده روی نکنید.

وی اظهارکرد: در میهمانی های نوروز، پیش از غذا مقداری سالاد با آبلیمو یا یک لیوان دوغ مصرف کنید تا انرژی دریافتی کاهش یابد؛ بر سر سفره میهمانی، نان و برنج کمتری استفاده کرده و از مرغ، کباب و خورش کم چرب در حد متعادل میل کنید.

شیرانی ادامه داد: در هر روز در وعده ناهار و شام سالاد و سبزی خوردن استفاده شود و در بین غذاهای متنوع در سر سفره میهمانی که از غذاهایی که روغن کمتری دارند میل کنید و مصرف ماهی حداقل دوبار در هفته فراموش نشود.

این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: ورزش و پیاده روی در ایام نوروز باید به صورت یک فعالیت روزانه انجام شود یعنی روزانه حداقل یک ساعت پیاده روی یا فعالیت ورزشی داشته باشیم.

وی گفت: ساندویچ همبرگر، سوسیس، کالباس و غذاهای فوری در کمترین مقدار استفاده شود و آب و دوغ کم نمک جایگزین مصرف نوشابه های گاز دار و آب میوه های صنعتی شود.

شیرانی اظهارکرد: خواب مناسب در شبانه روز شش تا هشت ساعت است و بی نظمی در ساعات خواب، سلامت بدن و وضعیت تغذیه را به خط می اندازد.

این کارشناس ارشد تغذیه ادامه داد: اگر در ایام نوروز رژیم غذایی صحیح را رعایت نکنیم حدود دو تا سه کیلو اضافه وزن پیدا می کنیم.

انتخاب غذا در طول سفرهای نوروزی

وی گفت: ساندویچ های خانگی تهیه شده از انواع غذاهای خشک مانند کوکوی سبزی و سیب زمینی، انواع کتلت و شامی مطمئن ترین غذا در طول سفرها است.

شیرانی اضافه کرد: مصرف گوجه فرنگی، کاهو، خیار و لیموترش تازه خوب شسته شده به حفظ سلامتی و کنترل یبوست در طول سفر کمک می کند.

این کارشناس ارشد تغذیه اظهار کرد: احتمال آلودگی میکروبی در غذاهای خوب پخته نشده زیاد است و کباب کوبیده، همبرگر و هر غذایی که با گوشت چرخ کرده تهیه می شود به دلیل بالا بودن چربی، احتمال فساد پذیری آن زیاد می شود.

وی افزود:در برخی از رستوران ها به غذاهای مانده مقدار زیادی سس و چاشنی اضافه تا تغییر رنگ و طعم نامطلوب ناشی از فساد غذا مشخص نشود.

شیرانی توصیه کرد: بهتر است در رستوران غذاهایی را سفارش دهیم که ادویه، سس و چاشنی زیاد نداشته باشند.

این کارشناس ارشد تغذیه گفت: استفاده از ماست کم چرب، لیموترش و یا آبلیمو، محیط دستگاه گوارش را اسیدی و از رشد و تکثیر میکروب ها در دستگاه گوارش و مسمومیت غذایی جلوگیری می کند.

وی افزود: در طول سفر باید از آب سالم استفاده و برای شست و شوی میوه، سبزی و ظروف از آب تصفیه یا جوشیده استفاده کرد.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار