تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۳۶
کد خبر: ۱۱۸۴۹۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل زیستگاه های سازمان محیط زیست:
هورالعظیم در کنوانسیون میراث طبیعی جهانی ثبت می شود
مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری ثبت تالاب هورالعظیم در کنوانسیون میراث طبیعی جهانی خبر داد
مدیرکل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست از پیگیری ثبت تالاب هورالعظیم در کنوانسیون میراث طبیعی جهانی خبر داد.

هورالعظیم در کنوانسیون میراث طبیعی جهانی ثبت می شود

حمید گشتاسب اظهار کرد: دولت عراق درخواست ثبت بخشی از تالاب مرزی هورالعظیم که در این کشور قرار دارد را به کنوانسیون میراث طبیعی جهانی داده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز در حال پیگیری است که بخش ایرانی این تالاب به صورت یکپارچه در این پرونده قرار گیرد.

وی افزود: کنوانسیون میراث طبیعی جهانی زیر نظر سازمان یونسکو است و با کنوانسیون حفاظت از تالاب ها (رامسر سایت) متفاوت است.

گشتاسب همچنین با اشاره به ارزش های تالاب هورالعظیم گفت: سیاست کلی سازمان حفاظت محیط زیست این است که اکوسیستم های تالابی کشور به سمت مدیریت زیست بومی بروند.

وی افزود: در مدیریت زیست بومی، مردم بومی و ساکن در یک منطقه محور هستند و باید مشارکت آنان را برای حفاظت از تالاب جلب و به این باور برسانیم که حیاتشان در گرو حیات تالاب است.

به گفته وی، این نوع مدیریت زمانبر است و نتایج مثبت آن چند سال بعد خود را نشان می دهند.

وی با بیان اینکه احیای هورالعظیم شامل چند بخش می شود اظهار کرد: بخشی از آن مربوط به شرکت نفت و فعالیت های آن در تالاب است که به سال های گذشته بازمی گردد و ناشی از ناهماهنگی وزارت نفت با سازمان محیط زیست است.

هورالعظیم در کنوانسیون میراث طبیعی جهانی ثبت می شود

گشتاسب تامین حقابه این تالاب و جلوگیری از تخریب ها و ساماندهی را مهمترین اقدامات برای احیای هورالعظیم دانست و افزود: احیای این تالاب جزئی از توافقنامه سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان آب و برق است که به اجرایی شدن آن خوشبین هستیم.

تالاب مرزی هورالعظیم در جنوب غربی کشور قرار دارد که یک سوم آن در ایران و دو سوم در عراق است.

هورالعظیم آخرین بازمانده تالاب های بین النهرین است که برنامه محیط زیست سازمان ملل در سال 2002 خشک شدن آن را یکی از دو فاجعه زیست محیطی قرن اعلام کرد و نسبت به تبعات آن به کشورهای ایران و عراق هشدار داد.

بخش ایرانی تالاب هورالعظیم از یک طرف با کاهش شدید آب روبه روست و از سوی دیگر با اکتشافات نفتی دچار خسارت شده است.

این تالاب از زمان خشک شدن به عنوان یکی از کانون های اصلی تولید گرد و غبار معرفی شده است.

مطالعات ارزشگذاری تالاب هورالعظیم توسط دانشگاه شهید چمران اهواز چندی پیش به اتمام رسید. در این مطالعه فواید هورالعظیم، اعم از کمی و کیفی ارزشگذاری شد و ارزش ریالی آن در دو قالب بدست آمد. ارزش منافع سالانه هورالعظیم 748 میلیون دلار و ارزش آن به عنوان یک سرمایه زیست محیطی 173 میلیارد دلار برآورد شد.

همچنین ارزش هر هکتار از این تالاب دو میلیون دلار و اجاره سالانه هر هکتار آن هشت هزار و 500 دلار است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار