تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۸:۱۷
کد خبر: ۱۱۸۴۸۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
معاون سازمان مدیریت:
رشد آموزش‌وپرورش خوزستان در برخی ابعاد بیشتر از متوسط کشور است
معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور گفت: در بسیاری از شاخص‌های کلان آموزشی بعضی استان‌ها در وضعیتی بسیار بدتر از خوزستان قرار دارند که اولویت تخصیص بودجه با این استان‌ها است
معاون علمی و فرهنگی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور در خصوص بودجه آموزش‌و‌پرورش خوزستان و عقب‌ماندگی این حوزه در کشور، گفت: در بسیاری از شاخص‌های کلان آموزشی بعضی استان‌ها در وضعیتی بسیار بدتر از خوزستان قرار دارند که اولویت تخصیص بودجه با این استان‌ها است.

محمدرضا واعظ مهدوی آموزش عشایری را یکی از موفق‌ترین آموزش‌ها در کشور دانست و اظهار کرد: نظامی که برای آموزش‌و‌پرورش عشایری در کشور طرحی و تعریف شد، نظامی کاملاً بوم‌محور و منطبق با اقتضائات منطقه‌ای است.

وی با بیان این‌که آموزش‌و‌پرورش عشایر در کشور از ظرفیت‌های خوبی برخوردار است، تصریح کرد: نظام تبیین مالی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی بر اساس نیازهای موجود است؛ در آموزش‌و‌پرورش هنوز نتوانسته‌ایم سرانه دانش‌آموزی را لحاظ کنیم و بیشتر بر اساس بودجه‌ریزی تأمین منابع می‌شود.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: در سیستم بودجه‌ریزی صفر به استان‌هایی مانند خوزستان که ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های قدیمی و فرسوده‌ای دارند سهم بالایی تخصیص داده می‌شود، البته اکنون در تلاش هستم تا بیشتر به کیفیت آموزشی توجه کنیم.

واعظ مهدوی در خصوص عقب‌افتادگی خوزستان از توسعه و پیشرفت، لزوم حرکت در مسیر توسعه همه‌جانبه را یادآور شد و خاطرنشان کرد: بر اساس تجاربی که در گذشته و به‌ویژه در استان خوزستان داشتم، مشاهده شد در احداث زیرساخت‌های عمرانی متعدد بدون همه‌جانبه‌نگری و توجه به اقتضائات زیست‌محیطی، فرهنگی و اجتماعی، آثار و تبعات منفی به مراتب بیشتر از آثار مثبت آن است.

وی افزود: بنابراین باید با هماهنگی در اقدامات لازم، بر اساس سیاست‌های کلی تمام پیوست‌های فرهنگی، زیست‌محیطی، سلامت و اجتماعی را در نظر بگیریم؛ صرف داشتن پروژه‌های عمرانی کافی نیست بلکه مطالعات جامع و مشاهده زمینه‌های اجتماعی و تاریخی لازم است.

معان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور با بیان این‌که از واحدها و دستگاه‌های مرتبط با آموزش‌و‌پرورش در استان خوزستان انتظار داریم تا در برنامه‌های توسعه خود این همه‌جانبه‌نگری را لحاظ کنند، عنوان کرد: هر استانی کمبودها و مزیت‌هایی دارد. ممکن است در استانی مانند یزد تاکنون صدای گلوله‌ای شنیده نشده باشد اما همان‌طور که مشاهده می‌کنیم این استان از نعمت آب محروم است.

وی ادامه داد: استان خوزستان از نعمت آب برخوردار اما دچار پدیده ریزگردها است یا استان ایلام که از ریزگردها مصون است، دارای شرایط سخت کوهستانی است، بنابراین در هر استانی شرایط خاصی حاکم و کشور ایران از تنوع قومیتی و نیروهای انسانی مختلفی برخوردار است.

معاون سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور افزود: در سراسر کشور عقب‌ماندگی‌ها و محرومیت‌های تاریخی به چشم می‌خورد که البته در اقصی نقاط کشور به پیشرفت‌هایی هم دست یافتیم و خوزستان از این امر مستثنی نبوده اما باید در این استان رشد و پیشرفت بیشتری داشته باشیم.

واعظ مهدوی در پاسخ به این پرسش که آیا روند پیشرفت آموزش‌و‌پرورش در استان خوزستان متناسب با روند پیشرفت در کشور بوده است، عنوان کرد: در برخی ابعاد پیشرفت و رشد خوزستان از متوسط پیشرفت کشور بیشتر و در برخی ابعاد کمتر بوده است؛ اکنون در بعضی از شاخص‌های کلان آموزشی استان‌هایی در وضعیتی بسیار بدتر از شرایط خوزستان قرار دارند و طبیعتاً اولویت‌های ما با این‌گونه استان‌ها است.

وی با بیان این‌که در تمام شاخص‌ها سعی بر این است تا نیازمندترین استان‌ها در محوریت قرار بگیرند، گفت: تلاش ما سازماندهی و ساماندهی یک توسعه هماهنگ و منسجم در سراسر کشور است.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار