تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۰
کد خبر: ۱۱۸۴۱۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرکل محیط زیست خوزستان:
کانون‌های ریزگرد خوزستان تا یکی دو دهه دیگر مهار نمی‌شود
اگر عملیات مالچ پاشی و نهالکاری به همین صورت پیش برود تا یکی دو دهه دیگر نیز نمی توان کانون های گرد و غبار خوزستان را مهار کرد
مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با اشاره به کندی عملیات بیابان زدایی در استان گفت: اگر عملیات مالچ پاشی و نهالکاری به همین صورت پیش برود تا یکی دو دهه دیگر نیز نمی توان کانون های گرد و غبار خوزستان را مهار کرد.

کانون‌های ریزگرد خوزستان تا یکی دو دهه دیگر مهار نمی‌شود

احمدرضا لاهیجان زاده روز شنبه در دومین گردهمایی سازمان های مردم نهاد محیط زیست خوزستان که در سالن آمفی تئاتر سازمان آب و برق خوزستان تشکیل شد، اظهار کرد: تصاویر ماهواره ای نشان می دهد که عرصه ای که توسط منابع طبیعی استان در حال بیابان زدایی است نسبت به وسعت کانون های گرد و غبار بسیار ناچیز است.

وی با بیان اینکه در خوزستان 350 هزار هکتار کانون گرد وغبار فعال شده است افزود: سیلاب های رودخانه های مارون ، جراحی، زهره و کارون در گذشته بخش وسیعی از مراتع را می پوشاند و مانع ایجاد کانون های گرد و غبار می شد اما اکنون می بینیم که رودخانه ای مانند زهره در زمستان هم خشک است.

لاهیجان زاده از تشکیل جلسه ای برای بررسی موضوع ریزگردها و بحران تنگی نفس پائیزه در خوزستان با حضور پنج معاون وزیر در روز سه شنبه خبر داد.

وی همچنین با اشاره به تفاهم نامه این سازمان با سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: در راستای اجرای این تفاهم نامه چهار کمیته تخصصی شامل کمیته تخصصی آموزش و مشارکت مردمی، کمیته رودخانه ها، کمیته تالاب و گردشگری و کمیته مطالعه و پژوهش برای احیای تالاب های خوزستان تشکیل شده است و سه کمیته نیز جلسات خود را آغاز کرده اند.

لاهیجان زاده افزود: طرح «داناب» توسط سازمان آب و برق و طرح «محیط یار» توسط اداره کل حفاظت محیط زیست در مدارس استان در حال اجراست که در کمیته آموزش مقرر اشت این دو طرح بعد از آسیب شناسی با یکدیگر ادغام می شوند.

وی با اشاره به لزوم مشارکت حوضه های آبریز رودخانه ها در استان های بالادست، اضافه کرد: در حوزه پایش رودخانه ها قرار شد کمیته مشترک تشکیل شود که در همین راستا اردیبهشت سال آینده مدیران متولی در خوزستان و 10 استان بالادست تشکیل جلسه می دهند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان اظهار کرد: برنامه های کمیته تالاب ها در راستای احیای این اکوسیستم ها و قالب یک کمیته تخصصی و بعد از مطالعه و بازدید میدانی از تالاب ها به اجرا در می آید.

وی با اشاره به اهمیت جایگاه تشکل های مردمی در حفاظت از محیط زیست گفت: به طور مثال چند سال پیش فقط اعتراضات مردمی بود که توانست جلوی اقدام شهرداری را در ساخت سکو برای فروش ماهی در رودخانه کارون بگیرد.

*غرامت نفت و نیشکر به خوزستانی ها

مدیرعامل شبکه تشکل های زیست محیطی مردم نهاد خوزستان همچنین در این جلسه توقف بدون قید و شرط طرح های انتقال آب کارون را مطالبه همه مردم خوزستان اعلام کرد.

هژیر کیانی گفت: از دولت تدبیر و امید انتظار داریم برای جلوگیری از انتقال آب کارون اقدام عملی کند تا مردم باور کنند این دولت برای احیای محیط زیست آمده است.

وی تصریح کرد: با وجود مخالفت های مردم همچنان زمزمه سدسازی در استان به گوش می رسد.

کیانی خواستار پرداخت غرامت از سوی شرکت های آلاینده به مردم آسیب دیده خوزستان شد و افزود: بیماری های تنفسی و سرطان ها حاصل اقدامات دولت ها به ویژه شرکت های نفتی است و این شرکت ها باید به بیماران غرامت پرداخت کنند.

وی با اشاره به معرفی گیاه کونوکارپوس به عنوان عامل تنگی نفس پائیزه مردم خوزستان گفت: معضلات زیست محیطی استان به قدری بزرگ است که نیازی به جستجوی زیاد ندارد و بر این باور هستیم که آلودگی های نفتی عامل اصلی بحران های تنفسی است، نه گیاهان.

کیانی همچنین خواستار پرداخت غرامت از سوی شرکت نیشکر به مردم محلی و مردم شادگان شد و افزود: این شرکت با تخلیه زهاب، معیشت پایدار مردم را از بین برده است.

این فعال محیط زیست در ادامه سخنرانی شمسایی مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در این گردهمایی را اعترافات تاریخی یکی از مدیران ارشد آب کشور توصیف کرد و گفت: بخش زیادی از تخریب های محیط زیست به دلیل مدیریت ناصحیح وزارت نیرو در سال های گذشته بوده است.

نخستین گردهمایی سازمان های مردم نهاد محیط زیستی خوزستان 28 بهمن امسال در اهواز برگزار شد. این گردهمایی ها در راستای تحقق تفاهم نامه ای است که مهر امسال میان سازمان آب و برق خوزستان و سازمان حفاظت محیط زیست کشور برای احیای پنج تالاب خوزستان امضا شد.

استفاده از نقش جوامع محلی و تشکل های مردم نهاد محیط زیستی برای مهار بحران های زیست محیطی در خوزستان هدف اصلی این تفاهم نامه است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار