تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۶:۴۱
کد خبر: ۱۱۸۳۹۸
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
شوش کهن ترین شهر مسکونی جهان
شوش دانیال کهن‌ترین شهر قابل سکونت جهان است و امسال یونسکو در اقدامی مناسب اما دیرهنگام، این شهر را به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت کرد
شوش دانیال کهن‌ترین شهر قابل سکونت جهان است و امسال یونسکو در اقدامی مناسب اما دیرهنگام، این شهر را به عنوان میراث فرهنگی جهانی ثبت کرد.

 شهرستان شوش دانیال(ع) یکی از قدیمی‌ترین شهرهای جهان با مرکزیت شهر شوش در شمال غرب استان خوزستان واقع شده است، بنا بر اسناد تاریخی در دوره قبل از اسلام این شهر شهرت بین‌المللی داشته و با نام های سوس، شوشا، سوسه و دوره اسلامی سویز خوانده می‌شده است.

قرار گرفتن شوش در اتوبان ترانزیتی جنوب به مرکز و عبور خط راه آهن و وجود مراکز دیدنی، تاریخی و طبیعی سبب شده که شوش به عنوان قطب مهم گردشگری در استان مطرح باشد.

حفاری‌های باستان شناسی نشان می‌دهد که این منطقه در ۹ هزار سال پیش از میلاد محل سکونت کشاورزان بوده است. آنها از زندگی خود آثاری بر جای گذاشته‌اند که اکنون به صورت تپه‌های گوناگون باستانی کشف شده است. در پنج هزار سال پیش از میلاد در این مکان مردم در قلعه زندگی می‌کردند و از چهار هزار سال پیش زندگی در شوش به صورت شهری در آمده است.

تاریخ نویسان می‌گویند متأسفانه در زمان اردشیر اول در اثر آتش سوزی بزرگی بیشتر بناهای شوش از بین رفتند. بقایای این آثار باستانی در قرن بیستم از زیر خاک بیرون آمدند. قسمت عمده‌ای از آنها در اثر تسطیح دشت خوزستان برای اهداف کشاورزی از بین رفت و جنگ تحمیلی نیز خسارات زیادی به آثار باستانی وارد کرده است.

به گواه نگاشته‌های تاریخ معاصر ایران، باستان شناسان فرانسوی حجم عظیمی از آثار باستانی شوش را از ایران خارج کردند و برای این منظور از راه آهن و تعداد زیادی کشتی و کار شبانه‌روزی هزاران برده و کارگران ایرانی استفاده می‌کردند.

امروز تقریباً موزه‌ای در گوشه‌ای از جهان نیست که آثار متعددی از شوش در آن نباشد و این نشان‌دهنده ابعاد وسیع غارتگری آثار شوش باستان در چند دهه است.

پرونده محوطه تاریخی شوش در سی و نهمین نشست کمیته میراث جهانی سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسکو) که تیر ماه ۱۳۹۴ در شهر بن آلمان برگزاری شد با موافقت اعضا به ثبت جهانی رسید و به عنوان هجدهمین اثر میراث جهانی در فهرست یونسکو به ثبت رسید.

سفر به شوش

اگر قصد بازدید از شوش را دارید می توانید از راه زمینی یا راه آهن به شوش سفر کنید. فراموش نکنید بهترین موقع برای بازدید از این شهر زمستان و بهار است. در اسفند و فروردین هوای منطقه بسیار مطبوع و دلپذیر است.

اماکنی که می تواند دیدن آنها برای شما بسیار جالب و جذاب باشد عبارتند از  قلعه فرانسوی ها، تپه های باستانی آپادانا، موزه شوش، هفت تپه، موزه هفت تپه، زیگورات چغازنبیل، مقبره دانیال نبی (ع)، مقبره دعبل خزاعی و شهر بازی شوش است.

مرجع / مـهـر
برچسب ها: شوش ، شوش دانیال
:
:
:
آخرین اخبار