تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۹:۱۰
کد خبر: ۱۱۸۳۶۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان عنوان کرد:
در طرح‌های توسعه‌ای به حفظ اکوسیستم‌ها توجهی نشده است / کاهش کیفیت آب در خوزستان
پیش از این بخشی از اراضی استان خوزستان هر چند سال یک‌بار زیر آب می‌رفتند و بوته‌زارهایی ایجاد می‌شد که به حفظ خاک کمک می‌کرد ولی اکنون خشک شدن تالاب‌ها و بخش قابل توجهی از اراضی خوزستان موجب شده که شاهد افزایش کانون‌های ریزگرد در درون کشور باشیم
مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: سازمان آب و برق، محیط زیست و جهاد کشاورزی در گذشته اشتباه‌های قابل توجهی در زمینه بحث‌های زیست‌محیطی داشته‌اند که باید این اشتباه‌ها را پذیرفت و در جهت اصلاح آنها تلاش کرد.

در طرح‌های توسعه‌ای به حفظ اکوسیستم‌ها توجهی نشده است / کاهش کیفیت آب در خوزستان 

محمدرضا شمسایی در دومین گردهمایی سازمان‌های مردم‌نهاد محیط زیست خوزستان که امروز (22 اسفند ماه) در اهواز برگزار شد، اظهار کرد: در گذشته در اجرای کارهای توسعه‌ای به حفظ اکوسیستم‌های موجود توجه نمی‌شد و اشتباه‌های فراوانی در این زمینه انجام شد که آنها را می‌پذیریم.

وی افزود: در وزارت نیرو بیشتر وقت صرف طرح‌های توسعه‌ای می‌شد بدون آن‌که به تبعات آن پروژه‌ها بر محیط زیست توجه شود و در نتیجه، مشکلات فراوانی را به وجود آورد.

شمسایی تصریح کرد: جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست نیز در جلوگیری از ورود آلودگی به آب‌ها و تغییر کاربری زمین‌ها به درستی عمل نکردند و باید پذیرفت که عدم توجه در این زمینه، مشکلاتی را به وجود آورده است.

وی گفت: همه اشتباه‌های انجام شده در گذشته را قبول داریم و در جهت حل مشکلات به وجود آمده و اصلاح آنها تلاش می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان در خصوص کاهش کیفیت آب در استان خوزستان عنوان کرد: 10 سال قبل EC آب در مقطع اهواز پایین‌تر از 1500 میکروموس بر سانتی‌متر بود ولی اکنون متاسفانه متوسط EC آب در این منطقه بیش 2500 است که این مساله موجب کاهش کیفیت آب و شوری آن می‌شود.

وی ادامه داد: در بخش کشاورزی، مطالعات کاملی در رابطه به زه‌آب‌های اراضی گسترده‌ای که زیر کشت رفته‌اند، انجام نشده است و این یکی از عواملی است که موجب افزایش EC آب می‌شود.

شمسایی اظهار کرد: زه‌آب‌های کشاورزی دارای EC بالای 10 هزار هستند و هنگامی که وارد رودخانه می‌شوند شوری آب را افزایش می‌دهند و مشکلات فراوانی برای کیفیت آب ایجاد می‌کنند.

وی عنوان کرد: برنامه‌ریزی که برای استفاده از منابع آب در رودخانه‌ها انجام شده به گونه‌ای است که بیش از 80 درصد از منابع آب برای بخش کشاورزی اختصاص می‌یابد و این مساله در حالی است که سازمان‌های بین‌المللی می‌گویند نباید بیش از 40 درصد از منابع برای کشاورزی استفاده شود و بدین ترتیب، باید این برنامه‌ریزی نیز اصلاح شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان گفت: یکی از بزرگ‌ترین معضلات در بخش رودخانه‌ها، مشکلات ناشی از کشت نیشکر است که بیش از 75 درصد مصرف آب آن در 3 ماهه تابستان است و زه‌آب‌هایی که از این کشت وارد رودخانه‌ها می‌شوند نیز بسیار مشکل‌زا هستند.

وی افزود: اگر در گذشته از الگوی کشت دیگری در این زمینه استفاده و محصولی غیر از نیشکر در استان خوزستان کشت می‌شد، اکنون شاهد مشکلات کمتری در بحث آب رودخانه‌ها بودیم.

شمسایی ادامه داد: پیش از این بخشی از اراضی استان خوزستان هر چند سال یک‌بار زیر آب می‌رفتند و بوته‌زارهایی ایجاد می‌شد که به حفظ خاک کمک می‌کرد ولی اکنون خشک شدن تالاب‌ها و بخش قابل توجهی از اراضی خوزستان موجب شده که شاهد افزایش کانون‌های ریزگرد در درون کشور باشیم.

وی در خصوص پروژه‌های پرورش ماهی و وجود حوضچه‌های پرورش ماهی در بالادست رودخانه‌های خوزستان عنوان کرد: اگر تدبیر وجود داشت، حوضچه‌های پرورش ماهی به جای این‌که در بالادست ایجاد می‌شدند، باید در پایین‌دست رودخانه‌های استان ایجاد می‌شد تا شاهد کاهش کیفیت توسط زه‌آب این حوضچه‌ها نباشیم.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان افزود: خطاها و اشتباهاتی که در گذشته انجام شده باید جبران شود و این امر را می‌توان با کمک مردم و تشکیل NGOها محقق کرد. امروزه به دنبال تقویت NGOهای مردمی در استان هستیم زیرا بخشی از حق مردم خوزستان از این طریق محقق می‌شود.

وی عنوان کرد: NGOهای مردمی بهترین نهادهایی هستند که می‌توانند بر کارهای اجرایی سازمان‌ها نظارت کنند و پیش از آن‌که اتفاقی نادرست اجرایی شود، آن را گوشزد کنند. همچنین باید در این NGOها علاوه بر کارهای رسانه‌ای، فعالیت‌های پژوهشی و مطالعاتی انجام شود.

شمسایی با اشاره به برداشت بیش 110 میلیارد مترمکعب آب از 500 میلیارد مترمکعب آب ذخیره شده در مخازن استراتژیک کشور، عنوان کرد: در هشت سال دوره ریاست جمهوری قبل و به خصوص در 5 سال پایانی آن، مجوز برداشت آب در بخش کشاورزی که طبق قانون توزیع عادلانه آب از وظایف وزارت نیرو بود از این وزارت گرفته شد و توسط دولت وقت به کمیته‌ای واگذار شد که در راس آن استانداردهای استان ها قرار داشت.

وی ادامه داد: صدور مجوز برداشت آب از آبی که وجود نداشت موجب شد تا از مخازن استراتژیک آب کشور برداشت شود و این مساله در حالی است که نباید به هیچ عنوان از این آب‌ها استفاده شود.

مدیرعامل سازمان آب و برق خوزستان اظهار کرد: مشکلاتی که امروزه در بحث آب‌های زیرزمینی در کشور با آن روبه‌رو هستیم به دلیل عدم تدبیر دولت گذشته بوده که می‌گفتند مشکل آب نداریم و این مساله در حالی بود که منابع آب بسیار محدود بود.

وی با اشاره به این که حدود یک‌سوم آب جاری کشور در خوزستان وجود دارد، عنوان کرد: 228 ایستگاه اندازه‌گیری در بخش‌های هواشناسی داریم که از این تعداد، 94 ایستگاه در زمینه پایش آب رودخانه‌های استان فعالیت می‌کنند. 
:
:
:
آخرین اخبار