تاریخ انتشار: ۲۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲
کد خبر: ۱۱۸۳۱۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
دغدغه های یک مدرس دانشگاه!!
در تحلیلی(!)که بر روی 16 روزنامه استان انجام داده ام، از میان این نشریات فقط پنج موردآنها "سرمقاله" داشتند. حال این سوال مطرح می شود که با وجود این همه روزنامه در استان و دهها هفته نامه چرا سرمقاله در آنها جایگاهی ندارد؟
ح. پورعبداله/ یکی از باصطلاح کارشناشان روابط عمومی دستگاهی که از قضا عنوان مدرس دانشگاه را هم همراه خود یدک می کشد و گاه گاهی یادش می افتد باید به رسانه های نوشتاری درس روزنامه نگاری بدهد تا چاه را از چاله تشخیص دهند و هکذا راه راست را از کج و معوج، بعد از این که مطلبی با دو تصویر از خود برای تمامی رسانه های استان درباره "ستون نویسی در روزنامه های محلی خوزستان؛ رسالت فراموش شده" ارسال کرد و از قضا خیلی هم مورد توجه قرار گرفت!! این بار احساس وظیفه بیش تری کرد(!) و با ارسال یک تصویر دیگر از خود از دغدغه سرمقاله نویسی- که در روزنامه های محلی استان وجود ندارد- داد سخن داد و یادداشت اش را برای 85 رسانه همگانی فرستاد تا ضمن درج این یادداشت به همراه تصویرش در 85 رسانه، رسانه های همگانی هم پی به نقاط ضعف خود ببرند و هم در راه روزنامه نگاری درست گام بردارند تا دغدغه ایشان کاهش یا تمام شود!!

این مدرس دانشگاه که مسوولیت نگارش و تنظیم خبرهای دستگاه خود را بر عهده دارد، در یادداشت اش آورده است: "در تحلیلی(!)که بر روی 16 روزنامه استان انجام داده ام، از میان این نشریات فقط پنج موردآنها "سرمقاله" داشتند. حال این سوال مطرح می شود که با وجود این همه روزنامه در استان و دهها هفته نامه چرا سرمقاله در آنها جایگاهی ندارد؟ در پاسخ به این سوال چند فرضیه می توان مطرح کرد: اول اینکه روزنامه ها سرمقاله نویس ندارند، دوم اینکه ماهیت و نقش سرمقاله برای دست اندارکاران نشریه مشخص نیست ، سوم آنکه موضوعاتی برای نوشتن سرمقاله وجود ندارد، چهارم آنکه مخاطب دنبال خواندن سرمقاله نیست، پنجم آنکه هیچ قانونی وجود ندارد که مسئولان نشریات را مکلف کند که نشریه شان حتما باید سرمقاله داشته باشد و... ."

این جناب مدرس در ادامه آورده است:" اینکه تکثر خوب است یا بد ؟ و جامعه باید چند صدایی باشد، موضوع این یادداشت نیست اما به روشنی می توان گفت : این راه که نشریات ما طی می کند به ترکستان است  زیرا خودشان و ما می دانیم که تیراژ 500 تا دو هزارتایی آنها و کپی / پیست خبرهایی سوخته از خبرگزاری ها و پایگاههای خبری هیچکدام دغدغه یک روزنامه نگارحرفه ای محلی نیست . مخاطب هم دنبال چنین خبرهایی نیست زیرا قبل از انتشار روزنامه، خبرها را از طریق رسانه های دیگر دریافت کرده و نیاز اطلاعاتی خود را برطرف نموده است."

برای آشنایی و یادآوری جناب مدرس دانشگاه باید عرض کنم: اگر برخی روزنامه های ما راه ترکستان راه طی می کنند، به خاطر آن است که برای رسیدن به آگهی های تعدادی از دستگاه ها مجبورند هر چیزی را به اسم خبر- که از سوی کارشناسان روابط عمومی و از جمله مدرسان دانشگاه برای شان ارسال می شود- بگیرند و در نشریه شان درج کنند تا از سوی این کارشناسان و مدرسان مورد غضب قرار نگیرند و در نتیجه آگهی های شان- که هزینه ی آن شندرغاز هم نمی شود- قطع نشود!

برخی از مطبوعات ما از زمانی ره ترکستان را در پیش گرفتند که وابسته به برخی دستگاه هایی شدند که نه خبر را می شناسند و نه یادداشت و سرمقاله را!

مدرسی که یادداشت اش را برای 80 تا 90 رسانه ی مختلف استان ارسال می کند در حالی که هنوز نمی داند یادداشت نویس باید برای یک نشریه مطلب اش را بفرستد نه کل رسانه های استانی و کشوری!

مدرسی که هر چیزی را به اسم خبر برای نشریات می فرستد و انتظار دارد که این باصطلاح خبر را-که هیچ ارزش خبری برای جامعه ندارد- در مطبوعات کار شود، نباید به رسانه ها درس روزنامه نگاری بدهد! او ابتدا باید در کلاس های خبرنگاری و روابط عمومی شرکت کند و با شناخت از اهمیت و ارزش های خبر و نیز درست نویسی و تنظیم خبر، اقدام به ارسال خبر برای رسانه ها کند.

برای نمونه تیتر چند باصطلاح خبری که نه ارزش خبری دارند و نه به درد جامعه می خورند در زیر می آورم تا فرق دوغ از دوشاب بهتر دانسته شود! از تیترهای کیلویی و چند خطی و گزارش آگهی هایی که با اسم خبر ارسال می شود چیزی نمی گوییم که مثل آفتاب ظهر تابستان آدم را کباب می کند!

" کارگاه آموزشی خود ارزیابی بر اساس مدل تعالی سازمانیEFQM برگزار می شود/ دومین نشست "کارگروه بازنگری شرایط عمومی پیمان، محاسبات تعدیل، تیپ قراردادها و تعیین تکلیف قرارداد های مطول" در ... استان برگزارشد/ بازدید مدیر... از امور.... ناحیه ..../ توسط روابط عمومی .... جشن انقلاب درناحیه شمال شرق (...) معاونت ... برگزارشد/ بازدید مدیر ... از امور ... اهواز/ مدیر روابط عمومی .... خبر داد: برنامه های متنوع و فراوانی دردهه فجر امسال اجرا شد‏/ به مناسبت دهه مبارک فجر در ...؛ کارگاه آموزشی ”آشنایی با حقوق زنان و بررسی حقوق حمایت از خانواده" برگزارشد/ بازدید مدیر... از امور ... ناحیه جنوب/ بازدید مدیر... استان  ازمراحل پایانی .... ماهشهر/ نگاهی به عملکرد گزینش در ... استان/ توسط پایگاه مقاومت ... استان برگزار شد؛ جلسه مشترک سرگروه های طرح حلقه صالحین وشورای امربه معروف ونهی از منکر/ در معاونت ... استان؛ جلسه بررسی مسایل بیمه مسئولیت کارکنان غیرشرکتی برگزار شد/ گزارش عملکرد امور ... استان/ برگزاری جلسه کمیته تدوین و بازنگری دستورالعمل های  ... استان/ و چیزهایی از این قبیل که در حقیقت مشت نمونه خروار است!

چنین چیزهایی که به اسم خبر برای رسانه ها ارسال می شود چه به درد استان و جامعه می خورد؟! آیا ارسال کنندگان این چیزها واقعن خبر را نمی شناسند یا این که فکر می کنند رسانه ها خبر را نمی شناسند و هر چیزی که به اسم خبر برای شان بفرستی درج می کنند؟! آیا این درس دهندگان به رسانه ها با این عملکردی که برشمردیم، این حق را دارند که برای نشریات راه مشخص کنند؟

به راستی! آن هایی که در تصاویرشان سردرگریبان تفکر می برند و برای روزنامه ها تعیین و تکلیف می کنند اما خود در انجام وظیفه شان درمانده اند، به چه می اندیشند؟! 
:
:
:
آخرین اخبار