تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۳
کد خبر: ۱۱۸۳۰۳
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
طعم غذاهای هندی و لبنانی را در خوزستان بچشید
خوزستان به علت تنوع قومیت و همجواری با برخی کشورها همواره برای خرید سوغات و صرف انواع غذا، از ظرفیت های بسیار خوبی برخوردار است
استان خوزستان از لحاظ اقتصادی و صنعتی اهمیت ویژه ای دارد و یکی از قطب‌های مهم تولیدی کشور محسوب می شود. این استان به لحاظ دارا بودن ذخایر نفت و گاز، برخورداری از آب فراوان و خاک مناسب، وجود شبکه ارتباطی هوایی، زمینی و دریایی و دسترسی به آبهای آزاد، از اهمیت جهانگردی و سرمایه گذاری بالایی برخوردار است.

صنایع دستی استان خوزستان خاصه منسوجات و صنعت حریر بافی در گذشته معروف بود. عبای نازک و ضخیم شوشتر و اطراف آن مشهور است. در شادگان نیز عبا بافی رواج دارد، در خوزستان بافت مقنعه و بافت چفیه رواج دارد.

همچنین در شوشتر ملحفه (ملافه) و در دزفول لنگ بافته می شود. جاجیم بافی در شادگان رایج است. سایر صنایع دستی استان خوزستان عبارتند از : قالیبافی، قلابدوزی، جاجیم و گلیم، حصیر و بوریا، چادر شب، ورشو سازی، چوقا بافی و گبه بافی که بیشتر توسط عشایر بختیاری و عرب بافته می شوند.

خرما، ادویه هفت رنگ، لیف خرما، عبا، حصیر، گبه، فرش، گلیم، سجاده بافی، جاجیم، نمد، خراطی، حصیر بافی، حلوا ارده، حلوا شکری، حلوا کنجدی، شیر ارده، انواع کلوچه سنتی هم انواع خوراکی های خوزستان به شمار می روند که می توان از آن به سوغات استفاده کرد.

خرما یکی از سوغاتیهای استان خوزستان است که دارای خواص و انواع مختلفی است و از جمله آنها می توان به سعمران، برحی، گنطار، بریم و زاهدی اشاره کرد، حلوای خرما، رولت خرما، رنگینک، انواع شیرینی و خرمای شکلاتی، کلوچه و نان‌های خرمایی، عدس پلو با خرما، خرما ارده و کوکوی شیره خرما نیز برخی غذاهایی است که با خرما درست می شود. بریمی، کبکاب، حلاوی، حمراوی، دیری، سرخ، سویدانی، عروی، فرسی، زاهدی، قصبی، گنطار، لیلو، مجول و مکتوم نیز از دیگر انواع خرمای این مناطق هستند.

یکی از سوغاتی های رایج و مشهور خوزستان، ماهی های خوش طعم خلیج فارس است که از انواع ماهی های رایج در این شهر می توان به حلوا سفید (زبیدی)، راشگو، شوریده، شانگ، زبان، سنگ سر، میش، هامور، کفشک، صبور، قباد و شیر اشاره کرد.

در میان سوغات خوزستان شاید ادویه بیشتر از سایر ارمغانهای این شهر توجهات را به خود جلب کرده است. اصولا مردم خوزستان با توجه به طبع جنوبی و دریایی خود و نوع غذاهایی که خاص این مناطق است علاقه فراوانی به مصرف ادویه جات به ویژه ادویه جات تند هندی و پاکستانی دارند شامل:ادویه كاری هندی، زردچوبه، ادویه كاری خورشتی، ادویه كاری مرغ و ماهی، ادویه ترشی و ... البته یک نوع فلفل خاص به نام پاپریكا نیز از دیگر ادویه های این استان است.

در زمان حاضر رایج ترین و پر استفاده ترین صنایع دستی خوزستان جاروبهایی است که به وسیله برگ درخت خرما(سَعَف) بافته می شود. کلاه حصیری آفتابی، زیرانداز حصیری، باد بزن، سبد نان و خورجین خرما از دیگر صنایع دستی آبادان است که اینها نیز از برگ درخت خرما درست می شوند. همچنین از لیف و خوشه (پَنگ) این درخت برای ساختن طناب، قفس یا تور ماهیگیری، زنبیلهای بزرگ حمل خرما و بالابر درخت خرما(فروند) مورد استفاده قرار می گیرد.

در شهرهای مختلف خوزستان غذاهای مخصوصی طبخ می شود که در کشور با نام غذاهای آبادان شناخته شده اند. قلیه ماهی غذای خورشتی است که از ماهی، سبزی، سیر، پیاز و ادویه جات مخصوص تهیه می شود و آن را به شیوه ای شبیه قرمه سبزی طبخ می کنند. دال عدس هم غذایی است که در آن علاوه بر عدس قرمز از سیر، سیب زمینی و ادویه جات استفاده می شود، این غذا به همراه پلو صرف می شود.

سمبوسه نیز یکی از غذاهای هندی است که در ایران از طریق مردم آبادان به شهرت رسیده است. مواد اولیه سمبوسه شامل سیب زمینی، جعفری و تره است که این سه ماده را به همراه ادویه های مخصوص با هم مخلوط می کنند و در غلافی از نان می پیچند و سرخ می کنند.

فلافل هم نوعی غذای خشک است که مربوط به کشور لبنان بوده اما در ایران به نام آبادان شناخته شده است. عمده ماده اولیه این خوراک از نخود پخته چرخ کرده است که با خمیر نان باگت، پیاز و ادویه جات مخلوط و سرخ شده و در بازار به صورت ساندویچ عرضه می شود.

پاکوره غذای کشور هند است که از قدیم الایام در آبادان درست می شده، مواد اولیه و اصلی خوراک پاکوره شامل سیب زمینی، پیاز، جعفری و ادویه جات است. این غذا به دلیل استفاده از ادویه های مختلف مثل ادویه مرغ و ادویه خورشتی دارای طعم های متفاوتی است.

خورشت بامیه یک غذای عربی است که در فرهنگ غذایی خوزستان جایگاه خاصی دارد، برای تهیه آن، دمباله بامیه را طوری قطع می کنند که مایع لزج بامیه خارج نشود، به غیر از بامیه مابقی مواد تشکیل دهنده شبیه خورشت بادمجان است که بایستی مهیا شود، سپس بامیه را که پیشتر در ماهی تابه سرخ شده، با مقداری سیر درسته به خورشت اضافه کرده و با آتش ملایم می پزند.

رنگینک یک شیرینی خانگی است که آن را با رطب مرغوب و خرما تهیه می کنند و معمولا در هیچ فروشگاه و قنادی عرضه نمی شود. آرد سفید تفت داده شده در روغن، دارچین، خاک قند و رطب مواد تشکیل دهنده این خوراکی هستند.

ماهی صبور از جمله ماهی های بسیار چرب و دارای تیغ ریز فراوان است که باید آن را حتما در تنور و یا فر پخت. برای تهیه مواد درون شکم ماهی از کمی سبزی گشنیز و شنبلیله، سیر، پیاز، تمرهندی و فلفل قرمز که پیشتر با هم مخلوط شده، استفاده می شود، پس از پاک کردن درون شکم ماهی صبور و نمک سود کردن آن، موادی که از قبل آماده شده را درون شکم ماهی گذاشته و به مدت ۳۰ دقیقه آن را در تنور و یا فر می پزند.

مرکز فلافل ایران

بازار فلافل یکی از مراکز فروش فلافل واقع در خیابان انوشه، لشکرآباد اهواز است. این بازار با وجود صدها مغازه فلافل‌فروشی، یکی از جاذبه‌های توریستی اهواز است.

یك ویژگی نقشه لشکرآباد این است است كه به شكل مربع بوده و خیابان های اصلی آن قطرهای این مربع هستند. محل برخورد قطرها یا همان مركز مربع، میدان اصلی لشكر آباد است.

ویژگی دیگر كه اخیراً به آن مشهور شده، فلافل فروشی هاست. دور تا دور میدان اصلی لشكرآباد فلافل فروشی مستقر است. اگر هوس فلافل كرده اید حتماً سری به میدان لشكرآباد بزنید.

ویژگی سوم استقلالی بودن اهالی لشكرآباد است. لشكرآبادی ها از قدیم استقلالی متعصب بوده و طرفدار استقلال اهواز و استقلال تهران هستند. حتی استقلال اهواز را كه چندسالی است حال و روز خوشی ندارد، رها نكرده اند.

یكی از افراد معروف لشكرآباد عدنان عفراویان یا همان باشو غریبه كوچك است. عدنان عفراویان با فیلم باشو معروف شد ولی از این استعداد در سینما استفاده نشد و الآن هم در لشكرآباد دكه دارد.

تاکنون افراد شناخته شده بی شماری با حضور در لشکر آباد از فلافل های خوشمزه آن مصرف کرده اند. سفیر سوئیس از جمله این افراد است.

مرجع / مـهـر
:
:
:
آخرین اخبار