تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۲۳۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
روایت تلاش طاقت فرسا برای حفاظت از زیستگاه فلامینگوها در خورهای آبادان
دو هزار پرنده با پاهای دراز، منقار منحنی و گردن بلند خمیده و پر و بالی به رنگ سفید و صورتی که فلامینگو نامیده می شوند، خورهای آبادان را برای زیستگاه جدید خود انتخاب کرده اند
دو هزار پرنده با پاهای دراز، منقار منحنی و گردن بلند خمیده و پر و بالی به رنگ سفید و صورتی که فلامینگو نامیده می شوند، خورهای آبادان را برای زیستگاه جدید خود انتخاب کرده اند.

روایت تلاش طاقت فرسا برای حفاظت از زیستگاه فلامینگوها در خورهای آبادان

فلامینگوها از شناخته شده ترین پرندگان جهان هستند که به دلیل رنگ پرهایشان مشهورند و در ایران نیز به نام مرغ حسینی و مرغ آتش و در شهرستان آبادان به مرزل معروف است.

فلامینگوها در 31 کشور جهان در دریاچه های کم عمق، باتلاق های جنگل های حرا و جزایر شنی آفریقا، آسیا، اروپا و آمریکا زندگی کرده و از حلزون و گیاهان آبی تغذیه می کنند و به صورت دست جمعی و در دسته های چند هزارتایی زندگی می کنند.

اما کمتر کسی می داند که این پرنده که در شمار پرندگان حفاظت شده قرار دارد در منطقه ای از خورهای آبادان و در نزدیکی تالاب بین المللی شادگان زندگی می کنند.

روایت تلاش طاقت فرسا برای حفاظت از زیستگاه فلامینگوها در خورهای آبادان

برای رسیدن به زیستگاه این پرنده با جمعی از مستندسازان و مسئولان اداره محیط زیست آبادان به محل رفتیم ضمن اینکه در مسیر دیدن پرندگانی همچون اکرت دریایی، باکلان، کاکایی صورتی، پرستوی خضری، عقاب باتلاقی با بالهای 2.5 متری، عقاب خالدار و انواع ماهی ها و دو زیست ها مناظری بود که برای مسافران، تازگی داشت و چشم نوازی می کرد.

رییس اداره محیط زیست آبادان که در این سفر ما را همراهی می کرد، گفت:حدود 55 گونه ماهی شور و انواع مختلفی از پرندگان مهاجر و بومی منطقه در خورهای آبادان زندگی می کنند.

سیداحمد موسوی آزاد افزود: ایران محل عبور پرندگان از سه کریدور جغرافیایی جنوب اروپا، آسیایی غربی و شمال آفریقا است و این پرندگان از 11 دیماه تا پنجم بهمن ماه از سوی پنج ایستگاه مورد سرشماری قرار می گیرند.

وی افزود: پس از خشک شدن دریاچه ارومیه، جست و جوها برای یافتن زیستگاه جدید فلامینگوها در کشور آغاز شد و در شبه جزیره آبادان نیز در سال 1389 جست و جو آغاز شد و سال 1392 به نتیجه رسید.

روایت تلاش طاقت فرسا برای حفاظت از زیستگاه فلامینگوها در خورهای آبادان

در ادامه مسیر پس از 45 دقیقه حرکت با قایق موتوری دو صیاد به نام محمد نجاحی نژاد و عادل مطوری در خور گوبان و عبور از خور سنگی از قایق پیاده شدیم، اینک نوبت پیاده روی دو ساعته در باتلاق، لجن و جلبک ها بود تا به محل کلونی فلامینگوها رسیدیم.

هر چند حرکت در مسیر بسیار سخت و طاقت فرسا بود ولی دیدن مناظر بسیار زیبا از کلونی های فامینگو ها و پرواز آنها بسیار زیبا بود.

موسوی آزاد رئیس اداره محیط زیست آبادان در محل کلونی ها گفت:یک سوم از 327 هزار هکتار از تالاب بین المللی شادگان در حوزه اسحفاظی شهرستان آبادان است و همه ساله از 15 دی ماه تا پنجم بهمن سرشماری از پرندگان موجود در منطقه انجام می شود.

وی اظهار داشت:سال جاری حدود سه هزار فلامینگو در 11 کلونی شناسایی شد که این پرندگان در فصل تخمگذاری اقدام به جوجه آوری می کنند.

رییس اداره محیط زیست آبادان گفت:فلامینگو با هوشیاری بالا در منطقه ای امن لانه ای گلین برای تخمگذاری می سازد و سالی یکبار اقدام به جفتگیری می کند.

وی افزود:بیشتر فلامینگوهای ماده یک تخم در لانه می گذارد و فلامینگوی نر و ماده هر دو به نوبت روی تخم می خوابد تا پس از 30 تا 35 روز جوجه از تخم بیرون می آید.

موسوی آزاد افزود:جوجه فلامینگو پس از پنج روز لانه را ترک کرده و به گروه فلامینگوهای جوجه می پیوندد و در محیط طبیعی از ۱۵ تا ۲۰ سال زندگی می کند.

وی گفت:رژیم غذایی فلامینگو سخت پوستی به نام آرتمیا می باشد که مناطق تالاب شادگان به وفور موجود است.

تالاب بین المللی شادگان یکی از تالاب های بزرگ ایران است که در جنوب غربی ایران در جنوب شهر شادگان در استان خوزستان واقع است.
مرجع / ایرنا
:
:
:
آخرین اخبار