تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۲:۴۱
کد خبر: ۱۱۷۵۵۱
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
رییس دانشگاه شهید چمران:
تاثیر نادیده‌گرفتن نقش مراکز تحقیقاتی در بروز ریزگردها
به نظر می‌رسد بخشی از آنچه به عنوان گردوغبار دامنگیر خوزستان و دیگر نقاط کشور شده است، ناشی از تصمیمات نسنجیده و غیرعلمی و نادیده گرفتن نقش و نظر تخصصی مراکز تحقیقاتی و علمی در تصمیم‌گیری‌های است
رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز گفت: به نظر می‌رسد بخشی از آنچه به عنوان گردوغبار دامنگیر خوزستان و دیگر نقاط کشور شده است، ناشی از تصمیمات نسنجیده و غیرعلمی و نادیده گرفتن نقش و نظر تخصصی مراکز تحقیقاتی و علمی در تصمیم‌گیری‌های است.

دکتر غلامحسین خواجه در مراسم افتتاحیه اولین کنفرانس بین‌المللی گردوغبار که امروز 12 اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار شد، با بیان این‌که برگزاری سمینارها و همایش‌های علمی فرصت مناسبی است که با نگاه اندیشمندانه و به دور از جنجال‌های تبلیغاتی و ژورنالیستی به ارائه نظریات کارشناسانه پرداخت، اظهار کرد: در موضوعاتی مانند معضل ریزگردها که نه‌تنها خوزستان بلکه بیش از 17 استان کشور را درگیر کرده است، می‌توان با تبادل نظر در غالب این کنفرانس‌ها به راهکارهایی موثر دست یافت.‍

وی با بیان این‌که امروزه بررسی و تحقیق در مورد اثرات اکولوژیکی و اکوسیستمی و همچنین گرم شدن فزاینده کره زمین یکی از اولویت‌های اصلی نهادهای بین‌المللی و علمی جهان است، گفت: توسعه پایدار که توجه به محیط زیست از مولفه‌های اصلی آن است، همواره به عنون رویکردی برای مقابله با پیدایش بحران‌هایی از این دست مدنظر سیاست‌گذاران و دولت‌ها بوده است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز خاطرنشان کرد: در این فرصت برگزاری کنفرانس گردوغبار بر آنیم با شناخت عوامل تولیدکننده ریزگردها و بررسی منشاء داخلی و خارجی آن، با ارائه راهکارهای علمی و برنامه‌های کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت بتوانیم تضمین سلامت نسل‌های آینده کشور را رقم بزنیم.

خواجه با بیان این‌که نمی‌توان و نباید با بی‌مسئولیتی ناظر تخریب روز افزون محیط زیست، خشک شدن تالاب‌ها، شور شدن منابع آب، نمک‌زار شدن زمین‌های حاصلخیز و پرمحصول استان باشیم، خاطرنشان‌کرد: گسترش و فراگیر شدن ریزگردها در استان و کشور از پیامدهای بی‌توجهی به محیط زیست است.

وی تصریح کرد: متأسفانه تا پدیده به مرز بحران نرسد عزم جدی برای پیشگیری و مقابله با آن دیده نمی‌شود و هشدارهای متخصصان و اندیشمندان در آن زمینه مورد توجه قرار نمی‌گیرد غافل از آنکه برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری برای پیشگیری و مقابله با بحران علمی‌ترین و در عین حال کم هزینه‌ترین راه است.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز اظهار داشت: آنچه اکنون با عنوان پدیده گردوغبار دامنگیر خوزستان و بسیاری از دیگر نقاط کشور شده است، به نظر می‌رسد بخشی از آن ناشی از تصمیمات نسنجیده و غیرعلمی و نادیده گرفتن نقش و نظر تخصصی مراکز تحقیقاتی و علمی در تصمیم‌گیری‌ها است.

خواجه هشدار داد: اگر بنا باشد سازمان‌ها و اشخاص پاسخگوی تصمیمات غیرعلمی و غیرکارشناسی خود نباشند باید منتظر ظهور و بروز پدیده‌های از این نوع و تحمیل هزینه‌های آن بر کشور و مردم باشیم.

وی گفت: در هر حال برگزاری این کنفرانس ضمن شناسایی و معرفی بهتر این پدیده برای مردم و مسئولان کشور، جدیدترین راهکارهای استفاده شده در دنیا در مقابله با این پدیده را معرفی می‌کند؛ همچنین برگزارکنندگان این کنفرانس در نظر دارند ضمن ارائه همه ابعاد پنهان و آشکار این پدیده و راهکارهای مقابله با آن به جلب نظر سازمان‌های جهانی و کشورهای درگیر پرداخته و در صورت امکان اجماع جهانی را برای مقابله با این پدیده ایجاد کنند.

رئیس دانشگاه شهید چمران اهواز تصریح کرد: به طور یقین این کنفرانس فرصت مناسبی را برای این پژوهشگران در خصوص ارائه روش‌های نوین و تبادل افکار و اندیشه‌ها در زمینه پایش و کنترل طوفان‌های گردوغبار فراهم می‌کند. دانشگاه شهید چمران به عنوان بزرگترین قطب علمی کشور در منطقه جنوب غرب و همچنین دانشگاه علوم پزشکی اهواز با بهره‌گیری از هیات علمی با تجربه و توانمند خود در تمام زمینه‌ها به ویژه آب و خاک آمادگی خود را برای همکاری و بررسی این پدیده اعلام می‌کنند و صد البته که همچون گذشته نیازمند حمایت همه جانبه مسئولان استانی و کشوری است.

خواجه با ابراز امیدواری از این‌که برگزاری این کنفرانس بتواند گامی کوچک برای مقابله علمی و مؤثر برای مقابله با این پدیده در کشور باشد، گفت: امیدواریم این کنفرانس بتواند ارتباط تنگاتنگ میان دانشگاه‌ها و مراکز اجرایی برای رفع معضل گردوغبار را ایجاد کند.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار