تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۹
کد خبر: ۱۱۷۴۵۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
برمودای محرومیت شادگان؛ دست های کشاورزان بوی بنزین می دهد
شادگان با محرومیت های بالای خود، نام های پیشین شهرستان را شرمنده کرده است، رودخانه پر آبش خشک شده و کشاورزانش از بی آبی بنزین می فروشند و روستاهایی که با داشتن بیش از صد چشمه نفتی هنوز یک درمانگاه ندارد
شادگان با محرومیت های بالای خود، نام های پیشین شهرستان را شرمنده کرده است، رودخانه پر آبش خشک شده و کشاورزانش از بی آبی بنزین می فروشند و روستاهایی که با داشتن بیش از صد چشمه نفتی هنوز یک درمانگاه ندارد.

شادگان شهری با قدمت و پیشینه ای تاریخی، نام پیشین و فارسی شهرستان شادگان «دراک» بوده که با اِعراب گذاری بومیان این شهرستان دورق نام گرفت، دورق به معنای خشکی میان دو رود است.

این شهر زمانی نیز به نام فلاحیه شناخته می شد، فلاح به معنای کشاورز است، به این معنا که کشاورزی شغلی قدیمی در این ناحیه است.

همین دو نام برای شناخت ریشه محرومیت های این شهر کافی است.

امروز شادگان بین دو رود قرار ندارد بین دو رود خشک شده قرار گرفته و کشاورزان آن بنزین فروشی می کنند و کشاورزی دیگر حرفه آنان نیست.

*** کشاورزان قدیم، بنزین فروشان جدید

شادگان که زمانی فلاحیه نامیده می شد و حرفه کشاورزی از پیشه های پر درآمد این شهرستان بود، امروزه با خشک شدن رودخانه های این شهر، صنعت کشاورزی نیز خشک شده است و کشاورزی شغلی پر زحمت، بدون محصول وبا نگرانی های فراوان توام شده است.

ورودی شهر روی تابلویی نوشته شده است نهر جدیدکه کاملا خشک است و علف های هرز تمامی مسیر نهر را گرفته، یعنی در نهرها علف هرز جریان دارد.

*** آب را از سرچشمه بسته اند

مردم شهر متفق القول می گویند:رودخانه کارون را از بالا دست بسته اند و رود جراحی که از رودخانه کارون تغذیه می کرد خشک شده است.

تاسف بارتر اینکه سرچشمه های آب رود خانه جراحی که از شاخه های کارون است برای کشاورزی در این شهرستان مصرف می شود، در شهرهای دیگر برای مصارف صنعتی برده شده است.

نخل های تشنه شهرستان شادگان به صنعت استان های بالا دست خوزستان چشم بسته است، شاید روزی وجدان مسئولان و صنعت گران آگاه شود که انتهای مسیر رودخانه هایی را که بسته اند نخل هایی تشنه، کشاورزانی بیکار و روستایی هایی بی سکنه شده است.

*** شادگان شهری بدون مسافرخانه و هتل

شادگان با داشتن بزرگترین تالاب بین المللی ایران اما بهره ای از گردشگران نبرده است، تالاب همچنان بی آب و بی پرنده چشم به رحمت خداست شاید بارانی ببارد و تالاب سیر آب شود.

گردشگران با ذوق و شوق برای دیدن تالاب مسافت های بسیاری را می پیمایند ولی شهر شادگان هنوز ظرفیتی برای پذیرای مسافران گردشگر و توریست ندارد.

این شهر به شهر بدون مسافرخانه معروف شده است، آنها مهمان های غریبه را به خانه می برند، مهمان نوازی بیش از حد مردمان شهرستان شادگان سبب شده است کسی به فکر ساخت هتل یا مسافرخانه نباشد.

مردمی به این مهربانی که پذیرای مسافران گردشگر شهر های کشور در خانه های خود هستند، کنار تالاب بی آب و نخل های تشنه به انتظار تصمیم مسئولان هستند تا روزی آب بالادست رودخانه کارون، که سهم این مردم است رابه سوی مزارع و نخلستان ها برگردانند.

*** حکایت نان و دندان

به منظور رفاه مردم روستای حسینی شهرستان شادگان که در نزدیکی عبور خطوط گاز است، گازرسانی به این روستا به بهره برداری رسید و 800 انشعاب به یکهزار خانوار داده شد.

بخشدار مرکزی شادگان در مراسم افتتاحیه شبکه گاز رسانی به روستای حسینه گفت:با هزینه بالای تامین گاز رسانی به روستاهای حسینی که حدود 29 کیلومتر شبکه گذاری شده است، انتظار می رود که امکانات زیرساختی این روستاها گسترش یابد.

عباس شوهانی با بیان هزینه طرح گاز رسانی به مبلغ 39 میلیارد و 680 میلیون ریال به هشت روستای حسینی شادگان، گفت:وقتی برای رفاه هزینه می شود این هزینه ها باید به طور مساوی و هماهنگ انجام شود، بخش گاز توانسته است رسالت خود را انجام دهد بخش های دیگر نیز باید یاری کنند و زیرساخت های بهداشتی روستاها را تامین کنند.

شوهانی با بیان فاصله 40 کیلومتری این روستاها از تنها بیمارستان شهرستان، افزود:در صورت بروز حوادث برای افراد باید 40 کیلومتر را در جاده هایی که آسفالت های ناقص و پر از چاله های عمیق است را بگذریم تا به تنها بیمارستان شهرستان شادگان برسیم.

*** عمر مفید مدارس این روستا پایان یافته است

شوهانی با اشاره به مدرسه شهرستان که حدود شش سال غیر قابل استفاده است، گفت:بر اساس نظر کارشناسان، مدت ها از عمر مفید این ساختمان گذشته است، اما مدارس این روستا همچنان دانش آموز دارد.

وی با تشریح مشکل کم آبی در این بخش، گفت:مردم روستا با هر کمبودی کنار می آیند ولی کمبود آب، زندگی آنها را فلج می کند، شغل اصلی مردم این روستاها کشاورزی است و زمانی این مناطق منبع صیفی جات و سبزی جات بوده است، بیشتر کشاورزان به دلیل بیکاری، روستا را ترک کرده و به شغل کاذب روی آورده اند.

شوهانی در پایان سخنانش با بیان وجود منابع نفتی روستاهای حسینی، افزود:اگر بخشی از درآمدهای چشمه های نفتی این شهرستان برای آبادی روستا های کمتر برخوردار شهرستان استفاده شود، بسیاری از مشکلات مردم مرتفع می شود.

شهرستان شادگان با 3هزار و 197 کیلومتر مربع مساحت در جنوب خوزستان واقع شده و مرکز آن شهرشادگان است.
مرجع / ایرنا
برچسب ها: شادگان ، فلاحیه
:
:
:
آخرین اخبار