تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۰
کد خبر: ۱۱۷۳۲۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
با حضور نمایندگانی از WHO و UNEP؛
بررسی روش‌های نوین مقابله با ریزگردها در کنفرانس بین‌المللی «گرد و غبار»
بیش از 210 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال و پس از داوری و بررسی این مقالات در 9 محور مختلف، 176 مقاله جهت ارائه در کنفرانس پذیرفته شد
دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی "گرد و غبار" از ارائه 176 مقاله به‌صورت شفاهی و پوستر در این کنفرانس خبر داد و گفت: در این کنفرانس با حضور نماینده سازمان UNEP از ژنو و دو نماینده از سازمان WHO روش‌های نوین مقابله با ریزگردها بررسی خواهد شد.

بررسی روش‌های نوین مقابله با ریزگردها در کنفرانس بین‌المللی «گرد و غبار»

دکتر احمد لندی اظهار کرد: بیش از 210 مقاله به دبیرخانه کنفرانس ارسال و پس از داوری و بررسی این مقالات در 9 محور مختلف، 176 مقاله جهت ارائه در کنفرانس پذیرفته شد.

وی تصریح کرد: از مجموع مقالات پذیرفته‌شده 26 مقاله به‌صورت شفاهی و 150 مقاله در قالب پوستر ارائه می‌شوند؛ همچنین در جریان این کنفرانس سه روزه که از دوازدهم اسفندماه آغاز می‌شود، دو کارگاه آموزشی و یک نشست علمی برگزار خواهد شد.

دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی "گرد و غبار" افزود: یک کارگاه به بررسی مدل‌های هواشناسی برای ریزگردها و کارگاه دیگر به تشریح به تأثیرات ذرات معلق ریزگرد بر سلامت انسان می‌پردازد؛ همچنین در حاشیه کنفرانس نشستی علمی با مضمون تأثیر انتقال آب بین‌حوزه‌ای بر تولید ریزگردها برگزار می‌شود.

لندی با بیان این‌که مجری اصلی این کنفرانس بین‌المللی سازمان محیط‌زیست کشور و دانشگاه شهید چمران اهواز هستند، خاطرنشان کرد: این کنفرانس با همکاری سازمان‌های بین‌المللی UNEP، FAO، WHO و تعدادی از سازمان‌های استانی و مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی سراسر کشور برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به این‌که رئیس این کنفرانس خانم ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور است، عنوان کرد: در این کنفرانس مهمانانی از مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشورهای آمریکا، انگلستان، اسپانیا، صربستان، پاکستان، عراق و همچنین نماینده سازمان UNEP از ژنو و دو نماینده از سازمان WHO و در سطح کشور نیز معاون رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست، معاون وزیر کشاورزی، رئیس ستاد ملی مبارزه با ریزگردها، استاندار خوزستان و چند تن از معاونان استاندار و اعضای هیئت‌علمی مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی کشور حضور دارند.

دبیر اولین کنفرانس بین‌المللی "گرد و غبار" اظهار کرد: مراسم افتتاحیه این کنفرانس در روز اول در تالار شهید مطهری دانشکده علوم برگزار و مقالات هم‌زمان به دو زبان فارسی و انگلیسی در دو تالار دانشکده کشاورزی ارائه می‌شود.

لندی خاطرنشان کرد: در روز دوم نیز تنها ارائه مقالات و کارگاه‌های آموزشی در برنامه کنفرانس است اما در روز سوم بازدید میدانی از مناطق تحت حفاظت سازمان حفاظت از محیط‌زیست استان از قبیل تالاب‌ها و کانون‌های ریزگردها انجام می‌شود؛ البته هنوز این مناطق قطعی نشده‌اند.

لندی طرح و بررسی روش‌های نوین مقابله با ریزگردها و آموزش راهکارهای مقابله با این پدیده را هدف اصلی برگزاری این کنفرانس دانست و گفت: مهلت ارسال مقالات و ثبت‌نام در کنفرانس به پایان رسیده است اما افرادی که علاقه‌مند به ثبت‌نام در این کنفرانس هستند می‌توانند با مراجعه به سایت کنفرانس نسبت به ارائه درخواست خود برای ثبت‌نام اقدام کنند.

این کنفرانس در 9 محور راهکارهاي کنترل منابع ايجاد طوفان‌هاي گرد و غبار، راهکارهاي مقابله با پيامدهاي زيست‌محيطي رخدادهاي گرد و غبار، راهکارهاي مقابله با پيامدهاي اجتماعي‌‌اقتصادي وقايع غباري، راهکارهاي کاهش پيامدهاي وقايع گرد و غبار بر صنايع، تعيين ناهنجاري‌هاي زيستي ناشي از بروز رخدادهاي گرد و غبار در جوامع انساني  و راهکارهاي کاهش اثرات آن بر سلامت انسان، راهکارهاي کاهش پيامدهاي وقوع طوفان‌هاي گرد و غبار در کشاورزي، راهکارهاي مقابله با اثر فعاليت‌هاي عمراني در ايجاد گرد و غبار، ارتباط طوفان‌هاي گرد و غبار و تغييرات اقليمي در مقياس محلي و منطقه‌اي، کاربرد روش‌ها و فناوري‌هاي پيشرفته نظارت، پايش و کنترل رخدادهاي گرد و غبار از 12 تا 14 اسفندماه در دانشگاه شهید چمران اهواز برگزار می‌شود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار