تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
کد خبر: ۱۱۶۷۴۶
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ریزگردها به کشاورزی خوزستان خسارت‌ وارد می‌کنند
ریزگردها به شکل لایه مومی بر روی نباتات و محصولات زراعی می‌نشیند و موجب اختلال در فرآیند فتوسنتز آن‌ها می‌شود
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان گفت: پیش بینی ما این است که بر اثر گرد و خاک اخیر به حدود 10 درصد از سطوح زیر کشت غلات استان که در مرحله دانه‌بندی و خوشه هستند، خسارت وارد شود و به عبارتی تولیدات کشاورزان خوزستان به این دلیل کاهش پیدا می‌کند.

محمد قاسمی نژاد اظهار کرد: ریزگردها به شکل لایه مومی بر روی نباتات و محصولات زراعی می‌نشیند و موجب اختلال در فرآیند فتوسنتز آن‌ها می‌شود.

وی افزود: وقتی که سیستم فتوسنتز به عنوان کارخانه سازنده مواد غذایی گیاهان مختل می‌شود، بر روی عملکرد کمی و کیفی محصولات تأثیر منفی می‌گذارد.

قاسمی نژاد تصریح کرد: تاثیر گرد و غبار بر روی محصولات دیگری مانند باغات و مرکبات استان بسیار منفی خواهد بود و بر روی کیفیت و عملکرد کمی باغات و تولید میوه اثر می‌گذارد و همچنین موجب کاهش بازارپسندی میوه می‌شود.

وی با اشاره به حدود 70 هزار هکتار سبزیجات برگی و غیربرگی در استان عنوان کرد: گرد و غبار به صورت مستقیم بر روی سبزیجات برگی به دلیل ساختار آن‌ها اثر می‌گذارد؛ به گونه‌ای که این محصولات، غیرقابل برداشت می‌شوند و در بازار نیز خریداری نخواهند شد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی خوزستان ادامه داد: گرد و غبار بر روی زنبورهای عسل و تولیدات عسل استان نیز اثری منفی دارد و مشکلات فراوانی را برای این بخش ایجاد می‌کند.

قاسمی نژاد خاطرنشان کرد: بروز گرد و غبار در استان  موجب می‌شود تا مدیریت مزرعه که توسط کشاورزان باید انجام بگیرد، به خوبی انجام نگیرد و به دلیل این مشکل، کشاورز نتواند در مزرعه حضور پیدا کند که دور شدن بهره‌بردار از محل زمین، اثر منفی بر مدیریت مزرعه در مراحل آبیاری و سمپاشی می‌گذارد و در نتیچه کاهش عملکرد مزرعه را شاهد خواهیم بود.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار