تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۲:۵۲
کد خبر: ۱۱۲۷۲۰
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره
ابتکار: رشد اقتصادی باید سبز و بدون آلودگی باشد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رشد اقتصادی باید سبز باشد و با آلودگی همراه نباشد، اقدامات زیست‌محیطی را مدنظر قرار داده و تخریب نداشته باشد
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رشد اقتصادی باید سبز باشد و با آلودگی همراه نباشد، اقدامات زیست‌محیطی را مدنظر قرار داده و تخریب نداشته باشد.

معصومه ابتکار در حاشیه مراسم بهره‌برداری تصفیه‌خانه واحدهای کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی و دعبل خزاعی که امروز(14 دی ماه) انجام شد، اظهار کرد: از 7 شرکت کشت و صنعت نیشکر، 6 شرکت سیستم تصفیه پساب صنعتی خود را دایر کرده‌اند و امیدواریم سیستم تصفیه پساب شرکت هفتم نیز دایر و پرونده پساب‌های صنعتی کشت و صنعت نیشکر با یک ضابطه قوی زیست محیطی تکمیل شود.

وی افزود: شرکت‌های کشت و صنعت نیشکر بخش مهمی در اقتصاد و ایجاد اشتغال داشته‌اند و صنعت نیشکر در دوره‌ای به عنوان راهبرد اقتصادی مورد توجه بوده است. شاید در ابتدا سیاست‌های زیست‌محیطی با توجه به گستره 70 هزار هکتاری این صنعت در نظر گرفته نشده بود و این از مسائلی بود که در این دوره تبعات زیادی را به وجود آورد.

ابتکار ادامه داد: این طرح با این گستردگی حتما باید الزامات زیست محیطی را در نظر بگیرد و البته اقدامات ارزشمندی در این زمینه صورت گرفت.

وی تصریح کرد: مدیریت زه‌آب کشاورزی بحث بسیار مهمی است که باید ساماندهی شود، در این راستا تصفیه‌خانه‌های پساب صنعتی راه‌اندازی شده است. موضوع صنایع جانبی نیشکر نیز بسیار مهم است و در این بخش، بازیافت ضایعات و بقایای نیشکر مدنظر بود که مجموعه‌های تولید MDF، تولید الکل و تولید نئوپان به عنوان صنایع جانبی نیشکر راه‌اندازی شد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: تولید کاغذ نیز بسیار مهم است و تاکید می‌کنم که باید به سرعت شکل بگیرد. این صنعت هم در مدیریت پسماند و هم در گردش اقتصادی موثر است و به کاهش برداشت چوب طبیعی نیز کمک می‌کند.

وی افزود: همچنین باید به برقراری مدیریت HSE و توجه به بهینه‌سازی مصرف آب توجه شود. انتظار می‌رود با مشکلاتی که وجود دارد و با توجه به رویکرد دولت یازدهم برای بهینه کردن مصرف آب و ارتقا سطح کشاورزی، تلاش لازم صورت گیرد. موضوع محیط زیست برای دولت یازدهم از اهمیت زیادی برخوردار است و رییس جمهور بارها بر آن به ویژه در استان خوزستان تاکید داشته است.

ابتکار ادامه داد: رعایت الزامات زیست‌محیطی از اهمیت بسیاری برخوردار است و در حفظ کیفیت زندگی مردم و کیفیت خاک، آب و هوا باید توجه لازم اعمال شود. خوشبختانه با ابلاغ سیاست کلی نظام درباره محیط زیست توسط مقام معظم رهبری فضای جدیدی پیش آمده که در همدلی و همگرایی همه قوا برای ارتقای سطح محیط زیست کشور موثر بوده و تلاش می‌کنیم گام‌های بلندی برداریم.

وی با تاکید بر نقش مردم در بخش خصوصی و سرمایه‌گذاری و لزوم رشد اقتصادی اظهار کرد: رشد اقتصادی باید سبز باشد و با آلودگی همراه نباشد، اقدامات زیست‌محیطی را مدنظر قرار داده و تخریب نداشته باشد.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: درون‌زا بودن، ارتباط و تعامل با جهان و توجه به الگوی تولید و مصرف و موضوع محیط زیست در همه این محورها کلیدی است و این‌ها دستور کار دولت در برنامه توسعه ششم خواهد بود و کارها باید با نگاه علمی و استفاده از فناوری روز دنیا، کارها انجام شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست پس از حضور در مراسم بهره‌برداری تصفیه‌خانه واحدهای کشت و صنعت نیشکر سلمان فارسی و دعبل خزاعی، از طرح انتقال آب کارون به شادگان و روستای سراخیه در منطقه گردشگری تالاب شادگان بازدید کرد.
مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار